Dårlig moral, eller?
Fra : Alex Linaa

Dato : 08-10-02 17:57

Efter det omfattende iltsvind i Århusbugten, har fiskene søgt tilflugt i
Århus havn.

Jeg har i denne artikel : http://www.stiften.dk/artikel:aid=84365 set, at en
formand for en lystfiskerforening godter sig over storfangster af havørreder
og fladfisk i havnen.

Jeg synes det er en uhyggelig dårlig sportsfiskermoral at stå og hive de
sidste overlevende op, som er fanget på et ganske lille område.
Hvad synes gruppens læsere - Er det OK at lege P&T i hvanen på baggrund af
iltsvindet?

Burde man erklære Århus Havn for fiskefrit område, indtil tilstandene
normaliseres ude i bugten?

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Søren Pedersen

Dato : 08-10-02 19:23

Alex, du har fuldstændig ret. Hva' ligner det at "spinde guld" på en
katastrofal situation. De burde skamme sig i den lystfiskerforening
Selvfølgelig burde alle lystfiskere med bare en anelse moral i behold lade
de fisk være som måske overlever iltsvindet og som kan være med til at føre
slægten videre.

M.v.h Søren

Fra : Henrik Leth

Dato : 08-10-02 19:14

Her kan jeg kun være enig med Alex
***
Henrik Leth
http://home4.inet.tele.dk/leth

@nospam@a@linaa.com skriver:
> [...]
>iltsvindet?
>
>Burde man erklære Århus Havn for fiskefrit område, indtil tilstandene

***

Fra : Miracoolix

Dato : 08-10-02 19:46

"Alex Linaa" <@nospam@a@linaa.com> wrote in message
> [...]
> iltsvindet?
>
> Burde man erklære Århus Havn for fiskefrit område, indtil tilstandene

Hej Alex.

Jeg kan kun bifalde din holdning til det spørgsmål.
Det er bestemt ikke OK at lege P&T i havnen.
Jeg synes det er noget værre svineri at udrydde de stakkels hjælpeløse fisk
som ikke kan "få luft".
Det må være på sin plads at give dyrene en chance for at komme sig efter den
forfærdelige situation.

Venlig hilsen
Morten

Fra : Mads P. R. Jorgensen

Dato : 08-10-02 19:59

Alex Linaa skrev i meddelelsen <3da30ea5$0$23909

>Jeg har i denne artikel : http://www.stiften.dk/artikel:aid=84365 set, at en
>formand for en lystfiskerforening godter sig over storfangster af havørreder
>og fladfisk i havnen.

Og en relateret artikel uddyber det endda:

http://www.stiften.dk/aarhus/artikel:aid=84378

> [...]
>sidste overlevende op, som er fanget på et ganske lille område.
>Hvad synes gruppens læsere - Er det OK at lege P&T i hvanen på baggrund af

Nej, det nærmer sig rovfiskeri. Og når der så er så mange fisk så skal de jo absolut bruge otte-ti stænger imellem to mand, for det gælder jo om at benytte sig af lejligheden, ikke?

(Forresten et meget godt apropos til tysker-diskussionen.)

Men tingenes tilstand i Danmark er jo desværre at der kun i sjældne tilfælde kan appelleres til folks moral. Så sådan en artikel får vel kun flere folk ned til Århus havn.

>Burde man erklære Århus Havn for fiskefrit område, indtil tilstandene
>normaliseres ude i bugten?

Ja, men tror du at man kan få noget politi ned og håndhæve et fiskeforbud?

Egentligt mener jeg at man burde erklære de indre danske farvande for totalt fiskefri områder et par år; bortset fra havørreden som bliver holdt oppe på udsætninger er næsten alle fiskebestande nedfiskede, og det var før iltsvindet. Og jeg frygter at de overlevende fisk kommer under ekstra hårdt pres nu, når erhvervs- og fritidsfiskere koncentrerer sig om de områder hvor der stadigvæk er fisk. Trist, trist.

mvh
Mads

Fra : Allan Eriksen

Dato : 08-10-02 20:38

> [...]
pres nu, når erhvervs- og fritidsfiskere koncentrerer sig om de >områder
hvor der stadigvæk er fisk. Trist, trist.

Som dette indlæg indikerer er det altså ikke kun erhvervs- og fritidsfiskere
der koncentrerer sig om de områder, hvor der stadig er fisk - det gælder i
ligeså stor omfang stangfiskerne! Hverken mere eller mindre....disse
begærlige og egoistiske typer findes i alle grupper, hvad enten man er garn-
eller stangfisker. Og ja - det er meget trist, hvad enten man er garnfisker
eller stangfisker, at se på dette rovfiskeri, som desværre foregår hver gang
de indre danske farvande er ramt af iltsvind. Derfor mener jeg også at alle,
der har interesse i en fortsat god fiskebestand (såvel stang- som
garnfiskere) burde stå sammen og få staten til at træde ind, når disse
specielle forhold indtræffer. Ikke når biologerne begynder at kunne måle
begyndende iltsvind, men nærmere når der bliver observeret disse specielle
fangster - så burde staten sætte ind med midlertidige fiskeforbud på de
ramte lokationer, indtil forholdene igen normaliseres.
Et totalt fiskeforbud i alle danske farvande vil være et fuldstændig
overdrevet initiativ at støtte på nuværende tidspunkt, da vi endnu ikke
kender omfanget af iltsvindet. Dette kan først vurderes på et senere
tidspunkt, når forholdene normaliseres - og har været det igennem længere
tid! Se f.eks. Mariager Fjord, som døde i 1998, og dengang blev der fra
biologer sagt at livet først ville vende tilbage om en 7-8 år. Allerede nu
er Mariager Fjord fint på højde med før dens "medie-død" i 1998. Masser af
fisk af alle arter, og det samme gælder bundlivet.
Derfor mener jeg at situationen skal ikke føre til forhastede konklusioner,
men selvfølgelig skal rovfiskere, som udnytter den gunstige situation
stoppes. Ydermere synes jeg at det er mere vigtigt at fokusere på årsagen
til iltsvindet, og derefter være handledygtige...om det så i yderste
konsekvent må betyde et valg mellem "fisk i de danske farvande" eller
"fortsat den samme drift af landbrug".

mvh
Allan

Fra : jakob

Dato : 09-10-02 08:29

Jeres artikel link er tomme hos mig...

mvh

Jakob

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 08-10-02 20:34

Hej Alex

> [...]
en
> formand for en lystfiskerforening godter sig over storfangster af

Ja, jeg bemærkede det også - men jeg ved også af erfaring, at man kan have
nok så gode hensigter, når man taler med journalister, uden at dette
nødvendigvis afspejles i avisen dagen efter. Men det er sgu' da træls, at
den øvrige offentlighed får et indtryk af lystfiskere som grådige egoister,
der kaster sig over alt, hvad der rør sig i den nuværende situation. Faktisk
er en stor del af havnen jo i virkeligheden omfattet af 500m-fredningszonen
ved udløbet af Århus Å.

> [...]
> iltsvindet?
>
> Burde man erklære Århus Havn for fiskefrit område, indtil tilstandene

Man kan vel dårligt erklære havnen for *fiskefrit* område, når havørrederne
springer om ørerne på folk . Men der kunne selvfølgelig være en idé i, at
lade det være *fiskerfrit*, om ikke andet så for signalværdiens skyld.
Havørrederne skal i øvrigt nok klare sig - det er langt værre med de
bundlevende fisk som tosk og fladfisk.

> Venlig hilsen
> Alex Linaa

I lige måde

Steen

Fra : Alex Linaa

Dato : 09-10-02 07:17

"Steen Lindkvist Nielsen" <slindkvi@post8.tele.dk> wrote in message

> [...]
i, at
> lade det være *fiskerfrit*, om ikke andet så for signalværdiens skyld.

Ups, en smutter
Men det første bliver en naturlig følge af ikke at gøre det andet.

> Havørrederne skal i øvrigt nok klare sig - det er langt værre med de
> bundlevende fisk som tosk og fladfisk.

Helt klart, men når der omtales fladfisk på størrlese med lokumsbrædter,
så er det et faresignal af de større.

Selvom jeg ikke tror det hjælper, har jeg for det første skrevet til
Århus Stiftstidende, og spurgt om de synes det var særlig smart at
skrive den artikel, der med garanti vil lokke det halve af Århus på
havnen i dag, og forstærke problemet mange gange. Og om den
redaktionelle linie hviler på den samme moralske platform som det
rovfiskeri de beskriver, uden at tage afstand.
Jeg har desuden skrevet til miløjkontoret i Århus Amt, og forhørt mig om
mulighederne for at indføre fiskestop i Århusbugten, indtil situationen
er normaliseret.
Som sagt tror jeg ikke det hjælper, men det var rart at få lidt luft for
den dårlige smag i munden jeg fik af at læse om disse egoistiske og
begærlige mennesker der kalder sig sportsfiskere.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Niels Olsen

Dato : 08-10-02 19:55

> [...]

> sidste overlevende op, som er fanget på et ganske lille område.
> Hvad synes gruppens læsere - Er det OK at lege P&T i hvanen på baggrund af

Du har nok fat i noget her.

> Burde man erklære Århus Havn for fiskefrit område, indtil tilstandene
> normaliseres ude i bugten?

Det synes jeg ville være en flot gestus fra sportsfiskerne. Det andet ville
vel tangere den grådighed som nogle sportsfiskere beskylder erhvervs- og
fritids-fiskere for være i besidelse af.

Alt dette kan jeg selvfølgelig også nemt sidde på Bornholm og mene, da jeg
nok ikke kommer til Århus havn for at fiske.

MVH Niels

Fra : Anne Bordum & Jesper~

Dato : 08-10-02 21:53

Hej gruppe.
Jeg synes også, som jer, at det er ude over kanten for det rimelige. Et sted
i tråden er der én, der kalder dem lystfiskere - de kalder sig selv
sportsfiskere. Jeg skelner mellem de to. Jeg er lystfisker.

Jesper

Fra : Flemming Pedersen

Dato : 08-10-02 22:34

Jeg er fuldstændig enig Alex -
der burde gribes ind fra
fiskerimyndighederne i sådant et tilfælde og
i en fastsat periode, forbydes fiskeri
i kystnære områder, der skønnes særlig ramt af iltsvindet.

VH

Flemming P

Fra : Hans Andersen

Dato : 09-10-02 07:36

Helt enig. Der burde gribes ind.
mvh
Hans Andersen

Fra : Martin Nielsen

Dato : 09-10-02 08:31

I mine øjne er det det samme som at jage i en våge i isen. Det er forbudt
ifølge jagtloven, så der burde oprettet et midlertidligt fiskestop i
området.

/Martin

Fra : 7C

Dato : 09-10-02 13:13

Jeg var et smut på havnen i dag (onsdag) for at se hvad der skete der nede.
Der var mange der stod og fiskede. Og da jeg spurgte om det ikke var
ulovligt, grinte de og sagde "Jow! Men der er sku aldrig nogen der tjekker
os".

Men i de 15 minutter jeg var der, blev der intet fanget, så det kan være at
rygterne har været lidt overdrevne?

Hygge

Søren
Silkeborg

Fra : Rene Bendixen

Dato : 09-10-02 16:28

Jeg er fuldstændig enig med Alex (Og i andre) om dette emne.
Men som Søren skriver tror jeg også det måske er lidt overdrevet.
Jeg læste idag i BT eller Ekstrabladet om en journalist der faktisk havde
læst "Stiften"
om "Havnens Put & take"
Han skulle prøve om det var sandt, hvad der blev skrevet.
Han fiskede i et par timer og fangede vist 4-5 undermåler torsk og oplevede
ikke andre fange "Monsterørred"
Såååee....Rolig nu !!

Derfor er det da en god ide at komme på forkant med problemet fremover,
selvom der bliver fanget fisk eller ej. Det er nok ikke sidste gang vi
oplever denne "manipulation" med naturen !

Mvh Rene

7C <speax@speax.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ao16gf$22r$1@news.cybercity.dk...

Fra : Henric

Dato : 09-10-02 19:24

Det faktum att man INTE fångar fisk bevisar väl inte att det ej fiskas för
hårt?
/H

Fra : Alex Linaa

Dato : 09-10-02 21:18

"Henric" <henric@nopsam_telescopesoftware.se> skrev i en meddelelse
> Det faktum att man INTE fångar fisk bevisar väl inte att det ej fiskas för
> hårt?

I artiklen fortæller to personer med navns nævnelse, at der er indleveret
mange fisk til røgning, som er fanget i havnen. Ikke et uigendriveligt
faktum, nej, men dog en kraftig indikation af der er noget om snakken.

Men jeg mener, at hvad enten der fanges mange eller få fisk, er det noget
&#%#%#¤ overhovedet at fiske efter resterne af Århusbugtens fauna i Århus
Havn.

Alex Linaa

Fra : Ole Hanelius

Dato : 09-10-02 23:18

"Alex Linaa" <@nospam@a@linaa.com> wrote in

[klip]

> Men jeg mener, at hvad enten der fanges mange eller få fisk, er det
> noget &#%#%#¤ overhovedet at fiske efter resterne af Århusbugtens
> fauna i Århus Havn.
>
> Alex Linaa

Efter at have fulgt denne debat kan jeg ikke
lade være med at tænke på om der burde hægtes
lidt teori og en bestået prøve på det statslige
fisketegn. Der er alt for mange der tager ud for at
fiske uden at de aner en brik om hvad de egentligt
foretager sig. Det er jo ikke nok at man har en
sublim teknik der gør det muligt at fange den
ene store fisk efter den anden.

For at lystfiskeri skal blive ved med at være et
privilegium for lille som stor og rig som fattig,
er det absolut nødvendigt at vi lystfiskere holder
en kraftig justits i egne rækker. Gang på gang langer
vi ud efter fritidsfiskerne og deres garn, men der
er jo som bekendt et ordsprog der siger at man skal
feje for egen dør..

Da jeg foretrækker at tro at de såkaldte lystfiskere
der har "muntret" sig i Århus Havn, har gjort det
af uvidenhed, og ikke på grund af en flosset moral,
var det måske en god ide at disse fiskere var blevet
udstyret med en god portion viden om skrevne og uskrevne
regler ved udøvelse af lystfiskeri, og ikke mindst
forståelsen af hvad bæredygtig fiskeri er for en størrelse.
Det er nok at mange års skruppelløs forurening har gjort
det svært for fisk og anden fauna, vi lystfiskere behøver
ikke at hjælpe til.

Jeg ved godt at jeg før har nævnt det med en obligatorisk
prøve, men jeg synes at denne tråd berettiger til at
genopfriske tanken.

Ole Hanelius
www.hanelius.com

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 10-10-02 09:42

> Efter at have fulgt denne debat kan jeg ikke
> lade være med at tænke på om der burde hægtes
> lidt teori og en bestået prøve på det statslige
> fisketegn.

-klip-

Fuldstændig enig! Der er alt for mange, der ikke kan finde ud af, hvordan
man tér sig i naturen, viser hensyn til andre lystfiskere, behandler fisk,
holder måde osv. Og der bliver desværre flere.

Johan Gadegaard

Fra : Michael

Dato : 10-10-02 09:01

Jeg synes havørreder og "laks" burde fanges og smides væk nu chancen er der
for at få bugt med en stor del af dem jo flere jo bedre. Så er der mere
plads og føde til feks torsk og fladfisk.

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 10-10-02 09:38

Det var et af de lettest gennemskuelige forsøg på at provokere, jeg længe
har set...

Fra : Alex Linaa

Dato : 10-10-02 10:43

"Johan Gadegaard" <kystflue@lazy.dk> wrote in message
> Det var et af de lettest gennemskuelige forsøg på at provokere, jeg
længe
> har set...

Jeps, en amatør-troll der lige vandt en måned i killfilteret

/Alex

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-10-02 13:03

> "Johan Gadegaard" <kystflue@lazy.dk> wrote in message
>
> Jeps, en amatør-troll der lige vandt en måned i killfilteret

Og vi faldt alle tre i

--
-Jens B.

"Jeg kan oplyse dig at jeg er skolelærer, og jeg er _fodboldtræner_ for
vores lokale puslingehold, så nej jeg ved ingenting, vel ?". Skribent i
dk.politik.indvandring.

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 10-10-02 09:33

Man kan også se denne debat som interessant indlæg i en tidligere debat om
alle de altid ##&¤%#" ulovige garnfiskere der generer os altid lovlige
stangfiskere.

Tænk over det til garnfiskedebatten florerer op igen.

Iøvrigt sejlede jeg ind i et ulovligt sildegarn på 18 meter vand sidste uge.

Erik Breum Petersen
Summerthur, Sailfish 18, Assens

Fra : Mads P. R. Jorgensen

Dato : 10-10-02 11:39

Erik Breum Petersen skrev i meddelelsen ...
[snip]

>Iøvrigt sejlede jeg ind i et ulovligt sildegarn på 18 meter vand sidste uge.

Med vilje ?

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 10-10-02 12:03

Sku nej.

Det var kl 10 om aftenen og det tog 45 minutter at komme fri. ¤#¤&%&%#¤&%¤#
Heldigvis blæste det stort set ikke og jeg sejlede for sejl så motoren ikke
tog skade

Nå men vi var taget ud for at fiske men vi fangede ikke noget. Vi sov i
båden og tømte et par ruser næste dag. Der var der fem ål.

Men turens helt store show var morild. Det er lt for sjældent at man ser
det. At sejle i det, i næsten vindstille, med en lang lysende stribe efter
sig. At kunne se hvor blinket lander, med et lille lysglimt Det imponerede
altså os alle.

Erik Breum Petersen

Med vilje ?

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 10-10-02 19:31

"Erik Breum Petersen" <erikbreum@hotmail.com> wrote in message

<Klip>

> [...]
> sig. At kunne se hvor blinket lander, med et lille lysglimt Det imponerede

Jeg har set det flere gange på Nordfyn. Sidste år skræmte jeg en fisk under
natfiskeri i oktober måned. Fisken så jeg faktisk ikke, men derimod en
lysende grøn "kile", der strøg ud fra det lave vand. Denne "morilds-kile" så
ret flot ud. :)

Mvh.

Martin

Fra : Alex Linaa

Dato : 10-10-02 12:01

> Iøvrigt sejlede jeg ind i et ulovligt sildegarn på 18 meter vand
sidste uge.

Sejler du i en olietanker, så dybt som den stikker?

/alex

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 10-10-02 12:05

Sildegarn er flydegarn.
Båden stikker 90 cm
Ellers sjovt nok

Stikker du den?

Erik Breum Petersen

Fra : John D

Dato : 10-10-02 11:17

Uden at puste til gløderne - jeg kender ikke de reelle forhold omkring Århus
havn - prøv lige at tage
turen forbi www.123nu.dk/lystfiskeri og se hvad Carsten Riis skriver om den
sag - det giver sagen
en lidt anden drejning.

Fra : Alex Linaa

Dato : 10-10-02 12:34

"John D" <jumjumdk@hotmail.com> wrote in message
> Uden at puste til gløderne - jeg kender ikke de reelle forhold omkring
> [...]

Det er en lidt anden drejning, men alligevel.

Der er to ting som Carsten Riis skriver som jeg vil fremhæve i denne
forbindelse:

For det første tager han ikke omtalen af fisk til røgning i den
oprindelig artikel med i overvejelserne. Jeg tror ikke erhvervsdrivende
på havnen ville lægge navn til løse rygter, de skal jo leve at
fiskeriet.

For det andet bruger han kun havørreden som eksempel, også i sammenhæng
med at de øverste 10 meter af vandsøjlen i Århusbugten er ok. Det er,
som Steen skriver længere oppe i tråden, slet ikke havørrederne der er
problemer med, da de nok skal overleve alligevel. Værre er det med de
bundlevende fisk, som jo ikke lige kan tage et smut op i overfladen for
at få luft.

Men det er lidt irriterende hvis denne debat er skabt som et
fantasifoster hos en uvidende journalist. Hvis der er nogen der kommer i
Nærheden af Århus Havn, ville det være rart med lidt efterretninger her
i gruppen, så vi får en chance for at vurdere om vi(jeg) er faret lidt
for hårdt frem.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : dilas

Dato : 10-10-02 21:59

Hej Alex!

Uanset hvad, er det udmærket med et moral-indspark til os lystfiskere, eller
hvad man nu skal kalde os. Der er efter min mening for mange, der fisker
ganske skruppelløst og får "guldfeber", når en dag viser sig fra den gode
side!. Mådehold er en fin evne og man bliver ikke en større fisker ved at
udnytte en gunstig situation til overmål, hvor og hvornår det end er!.

Mvh
Lasse

Lasse

Fra : Sune

Dato : 10-10-02 13:23

"John D" <jumjumdk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Uden at puste til gløderne - jeg kender ikke de reelle forhold omkring
> [...]

Øh, hvor ? kan ikke lige finde den.

sh

Fra : John D

Dato : 10-10-02 14:07

http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum_display.asp?mode=uden_menu&menu=Forum&messageNo=7&threadID=3400&Id=25585&place=gen&ark=

Fra : Morten M. Jørgensen

Dato : 12-10-02 11:45

> [...]
en
> formand for en lystfiskerforening godter sig over storfangster af

Jeg får kuldegysninger! Jo man skulle bestemt gøre havnen til fiskefrit
område. Jeg bliver så bitter når jeg hører om folk der ligesom os elsker at
færdes i naturen og nyder godt af fisk osv. og at de så ikke har respekt og
moral nok til at lade de sørgelige rester af livet i Aarhus bugt leve! Det
sætter dem på et moralsk niveau alla Kurt Thorsen - FØJ for den.........

--
MMJ

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 12-10-02 22:52

"Morten M. Jørgensen" <grinderNO@beyond-realitySPAM.dkPLZ> skrev i en
meddelelse news:ao8ugc$1gd4$1@news.cybercity.dk...
Det sætter dem på et moralsk niveau alla Kurt Thorsen - FØJ for
den.........

Øhee, hvad har Kurt Thorsen med det at gøre og hvilken moral mon du tænker
på ?

Med venlig hilsen

Ebbe

Fra : Morten M. Jørgensen

Dato : 13-10-02 11:35

> Øhee, hvad har Kurt Thorsen med det at gøre og hvilken moral mon du tænker
> på ?

Hmm en flygtig sammenligning (blev sur efter at have læst de artikler). Men
mon ikke det er noget med at de gør alt for at rage til sig selv uden at
tænke på konsekvenserne af deres grådighed (og er sikkert også ligeglade).

Mvh.

--
Morten