Tvermoesgaard?
Fra : HJMygind

Dato : 08-10-02 15:24

Hjælp?
Er der nogen der kan hjælpe med et forslag til hvor Tvermoesgaard har været?
Har prøvet "krabsens stednavne" og andre steder som jeg kender til.

Han er rejst fra bopæl i Helsingør til København som afskriften viser?

Afskrift af datterens dagbog?
Den 7 December 1872, Løverdags morgen, tog Papa til København og døde om
natten i Tvermoesgaard.

Hans J

Fra : Krabsen

Dato : 08-10-02 15:36

En nutidig stavemåde ville nok være Tværmose.

Søgning på dette hos Krak giver en vej i Ølstykke. Om det ses fra Helsingør
er 'til København' skal en nordjyde nok ikke udtale sig om

mvh
Krabsen

Fra : Krabsen

Dato : 08-10-02 15:38

fortsat..

Det kan måske også læses som 'om natten i Tvermoes' gård'. Så det er et
personnavn, du skal have fat i?

Fra : HJMygind

Dato : 08-10-02 15:55

Tak for forslagene, jeg vil studere den gamle bog en gang mere?
Hans J

Fra : Helmer Christiansen

Dato : 08-10-02 17:05

> [...]
>
> Afskrift af datterens dagbog?
> Den 7 December 1872, Løverdags morgen, tog Papa til København og døde om

Der er et værtshus tæt Nørreport i København, Rosengården 12, der hedder
Tvermoesgaard.

Helmer

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 09-10-02 00:02

HJMygind wrote:
> Er der nogen der kan hjælpe med et forslag til hvor
> Tvermoesgaard har været?
Der er noget der hedder Tvermose Gde. og Hse. i hhv. Ejsing og Sunds sogne i
Rinkøbing amt.

> Afskrift af datterens dagbog?
> Den 7 December 1872, Løverdags morgen, tog Papa
> til København og døde om natten i Tvermoesgaard.

Med den beskrivelse ville jeg antage det var en Københavnsk gaard - og
husker jeg ikke galt, så ligger der netop et hus hvorpå der mejslet i
sandsten midt på facaden står Tvermoesgaard i Rosengården ved kultorvet
(hvor den omtalte cafe af samme navn også ligger/lå?).
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk [2100]

Fra : HJMygind

Dato : 09-10-02 16:24

Tak for hjælpen, jeg MÅ en tur til byen og se efter om den er god.

Hans J