Viden om harddisken i en notebook ?
Fra : Dr. Ralph

Dato : 08-10-02 12:54

Jeg står og skal have ny notebook - og har fået et fint tilbud.
Problemet er blot, at jeg gerne vil vide hvilken harddisk den
notebook, jeg er blevet tilbudt, indeholder.

Og det ved hverken supporten for notebook firmaet eller butikken - for
som de siger "der bliver puttet både IBM og Toshiba harddiske i" - og
det kan variere, hvad der lige bliver puttet i i den pågældende måned,
notebooken er produceret.

Skal man stille sig tilfreds med dette, når nu jeg gerne vil have en
harddisk i, der har FDB motor ?
Vælger jeg selv at skifte harddisken i min notebook ryger garantien-
og de påstår de kan se på skruerne, om den har været åbnet.

Det irriterer mig lidt, at viden hos producenten er så begrænset, når
det gælder notebooks - det er sgu' da for dårligt.
Folk går pokkers højt op i, hvilken processor der sidder i og hvor
meget ram der er i, men om det er en 4200 rpm FDB harddisk eller en
5400 RPM med 8 Mb cache, det intereserer tilsyneladende folk meget
lidt - selvom det har afgørende indflydelse på ydelsen i maskinen og
hvor meget den støjer og bruger i strøm.

Nogle gange fatter jeg ikke rigtigt folk...er det bare mig der er
weird ?

-------------------------
Kind regards/venlig hilsen
Dr. Ralph

Remove "remove" from my mailadress when mailing me.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 08-10-02 13:00

Dr. Ralph <dr.ralph@solremove.dk> skrev:

> Vælger jeg selv at skifte harddisken i min notebook ryger garantien-
> og de påstår de kan se på skruerne, om den har været åbnet.

Garantien ryger måske, men det gør reklamationsretten ikke.

Hvad angår spørgsmålet om hvordan du kan se hvilken harddisk, der er i
maskinen så bliver du vist enten nødt til at åbne den eller starte
windows eller lignende op.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Dr. Ralph

Dato : 08-10-02 16:22

>Hvad angår spørgsmålet om hvordan du kan se hvilken harddisk, der er i
>maskinen så bliver du vist enten nødt til at åbne den eller starte
>windows eller lignende op.

Hvordan kan man se, hvilken harddisk man har i pc'en ved at gå ind i
Windows ?

Nu har jeg været inde i disk management, device manager og system
information i win xp pro us - men intet sted angiver det, hvilken
harddisk fabrikat jeg har ?

-------------------------

Fra : Kim Jensen

Dato : 08-10-02 18:06

Dr. Ralph wrote:
> [...]
> Nu har jeg været inde i disk management, device manager og system
> information i win xp pro us - men intet sted angiver det, hvilken

Under Windows 2000 (cirka det samme med XP) kan du se det under "Device
Manager" / "Enhedshåndtering" hvis du klikker på "Disk Drives" - dér kan
du se hvilke diske, der sidder i maskinen.

Kim Jensen
colormatch.dk // farver til dit website!

Fra : Chivaz

Dato : 08-10-02 16:00

> [...]

> som de siger "der bliver puttet både IBM og Toshiba harddiske i" - og
> det kan variere, hvad der lige bliver puttet i i den pågældende måned,

Netop lige denne situation har jeg været i. Jeg har to bærbare computere af
ældre dato - nøjagtig samme model. I den ene sidder en Toshiba harddisk og i
den anden en IBM. Desuden er kølingen af CPU'en lavet på to forskellige
måder, formentlig fordi den første metode ikke var god nok (hvilket i mit
tilfælde har medført en død CPU).

--
Chivaz

Fra : Dr. Ralph

Dato : 08-10-02 16:41

> [...]
>den anden en IBM. Desuden er kølingen af CPU'en lavet på to forskellige
>måder, formentlig fordi den første metode ikke var god nok (hvilket i mit

OK, så den sørgelige konklusion på dette må vel være, at man:

1. Ingen info kan opnå om harddisken i en notebook, da hverken fabrik,
supporter eller butik ved noget/har info

2. hvis man VIL vide det simpelthen fysisk må åbne selve notebooken
for at tjekke det eller skal være så heldig at støde ind i lige præcis
DEN samlebåndsarbejder, der satte harddisken i lige DEN notebook :(

Tror jeg må en tur til Taiwan, det kan være jeg støder ind i rette
vedkommende dér :)

-------------------------

Fra : Esben

Dato : 08-10-02 18:28

"Dr. Ralph" <dr.ralph@solremove.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> DEN samlebåndsarbejder, der satte harddisken i lige DEN notebook :(
>
> Tror jeg må en tur til Taiwan, det kan være jeg støder ind i rette

Måske er der held ved at anvende et af de diskutilities der laves af de
forskellige harddiskfabrikanter, fx Data Lifeguard fra WD. Hvis disken
ikke kan identificeres ved man ihvertfald hvilket mærke disken IKKE er.

--
Esben

Fra : M.N.

Dato : 08-10-02 18:52

"Dr. Ralph" <dr.ralph@solremove.dk> wrote in message
> [...]
> hvor meget den støjer og bruger i strøm.
>
> Nogle gange fatter jeg ikke rigtigt folk...er det bare mig der er

I min kan jeg se type nr. på disken i BIOS.

Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-02 02:40

"Dr. Ralph" <dr.ralph@solremove.dk> skrev..."

> Jeg står og skal have ny notebook - og har fået et fint tilbud.
> Problemet er blot, at jeg gerne vil vide hvilken harddisk den
> notebook, jeg er blevet tilbudt, indeholder.

Prøv at hente f.eks. Seagates Disk Wizzard ... mener at alle diske har en
eller anden for for ID, altså et model nummer unikt for denne type diske,
Seagates diske har f.eks. altid et model id der begynder med "S", boot op
med disken, og se om programmet kan genkende din disk ... hvis du den er
betegnet med et eller andet underligt navn f.eks. IBM344577457854 kan du jo
nærmest regne ud hvem producenter er, samt evt. søge på nummeret på
google.com for at få yderligere info!

Er da i hvert fald et forsøg værd...

mvh

Peter Farsinsen