Problem med at installere windows
Fra : Michael M Nielsen

Dato : 08-10-02 07:48

Jeg har et en PC der består af
Chaintech 7KJD
Thunderbird 1400
256 mb ddr2100 ram
13.5gb Maxtor harddisk
Geforce 2 GTS med tv-out

Jeg kan ikke installere hverken Win2k eller XP på systemet. Jeg får konstant
forskellige fejlmeddelelser under installationen, og når aldrig ret langt.

Jeg har testet ram, harddisk og grafikkort i en anden PC og de virker 100%.

Bundkort og/eller CPU kan vel ikke være defekte, for så kunne jeg vel ikke
komme så langt som jeg nu engang gør?

På forhånd tak

Michael

Fra : Mogens

Dato : 08-10-02 08:15

On Tue, 8 Oct 2002 08:48:09 +0200, "Michael M Nielsen"
<michaelnielsen2002@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Bundkort og/eller CPU kan vel ikke være defekte, for så kunne jeg vel ikke

Tjek i BIOS om Virus Protection er slået til.
Hvis det er, så slå det fra. Windows XP har
det nemlig ikke godt med den slags.

Hvis maskinen er overclocket kan det også
være grunden

mvh Mogens

Fra : Niels Andersen

Dato : 08-10-02 10:37

Michael M Nielsen wrote in <antv3c$s6u$1@sunsite.dk>:
> Jeg kan ikke installere hverken Win2k eller XP på systemet. Jeg får
> konstant forskellige fejlmeddelelser under installationen, og når aldrig
> ret langt.

Prøv at skrive nogle helt konkrete fejlmeddelelser ned (husk at fortælle
hvornår de kommer), og skriv dem i Windows-gruppen. Så kan de måske hjælpe
dig.

> Jeg har testet ram, harddisk og grafikkort i en anden PC og de virker
> 100%.

Hardware virker aldrig 100%. Det kan være meget tæt på, men aldrig helt.

Hvordan har du testet? Bare sat det i maskinen og prøvet at boote? Det er i
hvert fald ikke nok. Det kan højest vise, at hardwaren ikke er helt død.

Desuden kan det godt være fx. kombinationen af ram og bundkort der er
problemet, eller måske er det to ram-blokke som ikke fungerer sammen.

Jeg ville køre memtest86 på din computer, og se om den fandt noget. Den
tester nemlig rammen ca. så godt som det kan lade sig gøre, med en
almindelig PC.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Michael M Nielsen

Dato : 08-10-02 10:49

Niels Andersen wrote:
> Prøv at skrive nogle helt konkrete fejlmeddelelser ned (husk at
> fortælle hvornår de kommer), og skriv dem i Windows-gruppen. Så kan
> de måske hjælpe dig.
De skiftede helt vildt

> Hvordan har du testet? Bare sat det i maskinen og prøvet at boote?
> Det er i hvert fald ikke nok. Det kan højest vise, at hardwaren ikke
> er helt død.
Jeg startede op - brugte Sisoftsandra under XP

Men jeg tror processoren blev for varm. Jeg satte bus hastigheden ned til
100mhz, så processoren gik i 1050. Det hjalp

Kan en Thunderbird ikke tåle at blive 60 grader?

Ja, jeg ved godt det er på grænsen, meeen Jeg skal lige have fat i en ny
køler

-Michael

Fra : Niels Andersen

Dato : 08-10-02 11:15

Michael M Nielsen wrote in <anu9m3$bgs$1@sunsite.dk>:
> De skiftede helt vildt

Det regnede jeg også med. Det betyder ikke at de er værdiløse.

> Jeg startede op - brugte Sisoftsandra under XP

Jeg ved ikke hvad Sisoftsandra er for noget, men hvis det er en ram-tester,
så kan den umuligt have meget værdi, når den kører i Windows.

> Men jeg tror processoren blev for varm. Jeg satte bus hastigheden ned til
> 100mhz, så processoren gik i 1050. Det hjalp
>
> Kan en Thunderbird ikke tåle at blive 60 grader?

Jeg kender ikke Thunderbird, men umiddelbart lyder det som meget. Jeg ved
dog ikke om det er for meget, eller hvordan den opfører sig når den bliver
for varm, men ikke varm nok til at brænde af.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 08-10-02 12:53

http://www.hardinfo.dk/tests/processor/default.asp?ID=249
(klik under "krav til køling"

Btw - min 800 MHz TB er næsten konstant 55 grader og kører af og til op mod
1 uge med 100% processorbelastning uden problemer (seti@home).

Fra : Mogens

Dato : 08-10-02 12:58

On Tue, 8 Oct 2002 13:52:41 +0200, "Henrik Steen Larsen"
<slet.hsl.@code12.dk> wrote:

>Btw - min 800 MHz TB er næsten konstant 55 grader og kører af og til op mod
>1 uge med 100% processorbelastning uden problemer (seti@home).

Nu kan man jo ikke sammenligne temperaturerne på 2 maskiner for
der er ikke 2 bundkort som måler temperaturen 100% ens.
Det kommer helt an på hvordan føleren er placeret i forhold til
CPU'en, om den rører den eller der er luft imellem.
Føleren kan sagtens måle både 10 og 20 grader forkert.
Aflæsningen viser kun om temperaturen er konstant eller ændrer sig.

Hvis maskinen kører stabilt, så er temperaturen sikkert OK, men
crasher den let, så kan det være tegn på at den er for varm.

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 08-10-02 14:09

> [...]
>
> Hvis maskinen kører stabilt, så er temperaturen sikkert OK, men
> crasher den let, så kan det være tegn på at den er for varm.

Vise ord.

Målingen er foretaget i BIOS - fra et VIA GA-7ZX. VIA KT133 chipset - hvis
det giver brugbar mening

Fra : Michael M Nielsen

Dato : 08-10-02 21:29

Henrik Steen Larsen wrote:

> [...]
> (klik under "krav til køling"
>
> Btw - min 800 MHz TB er næsten konstant 55 grader og kører af og til

Takker

Ja, jeg skal love for den er ustabil over 60 grader - eller bare 60 grader.
Nu er den 55 grader og jeg skifter køler i morgen

-Michael