Netop remote control - newbie.
Fra : henrik vestergaard

Dato : 07-10-02 22:18

Hej

Jeg har 2 win2000 pc'er forbundet gennem en EDIMAX switch.
Jeg har kun skærm til den ene pc (guest), og styrer den den anden
(host) v.h.a. Netop.
Det kan dog kun få kontakt, hvis egenskaber for TCP/IP på guest-pc'en
er sat til "Hent automatisk en IP adresse".

Det er upraktisk, da jeg skal bruge en fast IP adresse for at koble op
til nettet via Stofa.

Jeg har kun plads til ét netkort i guest-pc'en.

Kan nogen hjælpe?
Henrik

Fra : Cubus

Dato : 07-10-02 22:50

> [...]
> er sat til "Hent automatisk en IP adresse".
>
> Det er upraktisk, da jeg skal bruge en fast IP adresse for at koble op

Flere IP-adresser til samme netkort er sikkert vejen at gå. De to
maskiner du vil kommunikere imellem skal naturligvis have IP-adresser
i samme "serie" og enslydende undernetmaske. Hvis det bliver gjort,
kan jeg ikke se det skulle være nødvendigt automatisk at hente en
IP-adresse. Og hvor får den egentlig automatiske adresse fra? Men
det kan også lade sig gøre med en fast og en dynamisk adresse på
een gang på samme netkort. Du kan sikkert bruge vejledningen til
WinXP:

http://cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/multi_ip.php

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : henrik vestergaard

Dato : 09-10-02 21:52

> [...]
>i samme "serie" og enslydende undernetmaske. Hvis det bliver gjort,
>kan jeg ikke se det skulle være nødvendigt automatisk at hente en

Jeg har forsøgt f.eks:
computer1 ip:192.168.111.111 subnet: 255.255.255.0
computer2 ip:192.168.111.112 subnet: 255.255.255.0
men jeg kan ikke få forbindelse (med Netop vel at mærke, for jeg kan
godt se computeren i stifinder, f.eks.)

>Og hvor får den egentlig automatiske adresse fra?
Ikke forstået

>men det kan også lade sig gøre med en fast og en dynamisk adresse på
>een gang på samme netkort. Du kan sikkert bruge vejledningen til
> [...]

Jeg håbede meget på at dit forslag virkede.
Vejledningen er dog ikke til win2000, og det ser ud til at fungere
lidt anderledes. Ved du hvor jeg kan finde en win2000-vejledning?

mvh
Henrik

Fra : Cubus

Dato : 09-10-02 22:29

> [...]
> computer2 ip:192.168.111.112 subnet: 255.255.255.0
> men jeg kan ikke få forbindelse (med Netop vel at mærke, for jeg kan

Adresseringen ser fin ud. Jeg kender desværre ikke Netop.

Du skrev tidligere:
"Det kan dog kun få kontakt, hvis egenskaber for TCP/IP på guest-pc'en
er sat til "Hent automatisk en IP adresse"."
Og jeg spekulerede over hvad der egentlig delte adresser ud på dit
netværk så der automatisk kunne hentes en.

> Jeg håbede meget på at dit forslag virkede.
> Vejledningen er dog ikke til win2000, og det ser ud til at fungere
> lidt anderledes. Ved du hvor jeg kan finde en win2000-vejledning?

Det undrer mig, at det skulle være så meget anderledes med Win2000.
Stien til nøglen i registreringsdatabasen, der skal ændres, skulle være
den samme. Jeg kender ikke til nogen vejledning, men vil måske se på
det en af dagene.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : henrik vestergaard

Dato : 10-10-02 06:29

On Wed, 9 Oct 2002 23:28:46 +0200, "Cubus" <cubus@sol.dk> wrote:

>Adresseringen ser fin ud. Jeg kender desværre ikke Netop.

Jeg har først nu fundet ud af, at det er ip-adressens 3 første tal,
der bestemmer om computerne er på samme net!

Min computer1 har normalt 192.168.135.xxx og computer2 har stået til
noget andet! Derfor har mit netværk i det hele taget kun virket via
NetBEUI, tror jeg.

Jeg har nu med ping testet, om der bliver forbindelse via tcp/ip.

Jeg kan dog ikke skabe forbindelse, hvis computer2 får et
192.168.135.xxx-nummer. Mon det skyldes Stofa (?)... det er jo ellers
en privat ip-adresse?

Mit oprindelige problem er nu blevet noget mindre:
Jeg skal blot ændre netværksadressen på computer1 til 192.168.13 som
også er computer2's netværksadresse (fjerne et 5-tal og) . Jeg behøver
altså ikke vælge automatisk tildeling af ip-adresse, som tager meget
længere tid, og jeg skal ikke taste alle ip-adresser og dns-server
adresser ind igen, når jeg skal koble op med stofa.

Men helt elegant er det jo alligevel ikke, så jeg håber stadig på at
kunne tildele 2 ip-adresser.

> [...]
>Stien til nøglen i registreringsdatabasen, der skal ændres, skulle være
>den samme. Jeg kender ikke til nogen vejledning, men vil måske se på

I vejledningen står, at man kan åbne nøglen IPAdress og indtaste
ekstra nummer. Hvis jeg åbner IPAdress ser jeg et binært tal, hedder
det vist, og her kan jeg ikke taste noget ind. Hm.

m.v.h.
Henrik

Fra : henrik vestergaard

Dato : 10-10-02 16:26

>Men helt elegant er det jo alligevel ikke, så jeg håber stadig på at
>kunne tildele 2 ip-adresser.

Det er nu lykkes mig at tilføje 2 ip-adresser til computer1.

Jeg kan gå på nettet vha. at den ene adresse og jeg kan pinge
computer2.

Men der er ingen adgang til computer2 i f.eks. stifinder?!

Hvad kan det mon skyldes?

Henrik

Fra : henrik vestergaard

Dato : 10-10-02 20:13

> [...]
>computer2.
>
>Men der er ingen adgang til computer2 i f.eks. stifinder?!

Tja, jeg ved ikke helt hvorfor, men jeg fik det til at lykkes.

Jeg oprettede først den private ip-adresse og DERNÆST tilføjede jeg
stofa-ip-adressen som ip-adresse nr. 2 på . That did it.

Nu virker netvæket OG jeg kan fjernstyre computer2 med Netop!

Tak for hjælpen, Cubus.

Fra : Cubus

Dato : 12-10-02 12:43

> [...]
> stofa-ip-adressen som ip-adresse nr. 2 på . That did it.
>
> Nu virker netvæket OG jeg kan fjernstyre computer2 med Netop!

Jeg har gjort den samme erfaring med, at den lokale indbyggede
fildeling ryger sig en tur ved tildeling af flere IP-adresser til samme
netkort (hvis de IP-adresser, der ligger i samme "adresserum" og
derfor er beregnet til lokalnetværket, ikke ligger som nr 1 på
netkortene). Netværksprogrammer som sådan virker imidlertid som
de skal lokalt ligegyldigt hvad. Noget tyder altså på, at det fælles net,
som fildelingen skal bygges på, skal være den første IP-adresse.
Det kan imidlertid ikke umiddelbart lade sig gøre, hvis den ene
adresse skal opnås via DHCP.

Iøvrigt lykkedes det at finde ud af, hvordan Win2000 kan opnå en
DHCP-adresse og en eller flere faste ip-adresser:

http://cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/multi_ip.php#2000

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Cubus

Dato : 10-10-02 16:31

> I vejledningen står, at man kan åbne nøglen IPAdress og indtaste
> ekstra nummer. Hvis jeg åbner IPAdress ser jeg et binært tal, hedder
> det vist, og her kan jeg ikke taste noget ind. Hm.

Jeg må give dig ret i at den er noget mere speget i Win2000. Man kan dog
godt taste noget ind og kan også aflure systematiken. 30 er fx 0. 31 er 1 osv.
Nå, men det er jo også kun nødvendigt at rode med, hvis den ene adresse
skal opnås automatisk. Flere faste IP-adresser i Win200 er jo ikke et
problem som du øjensynlig har opdaget at dømme ud fra din sidste post.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 08-10-02 03:02

"henrik vestergaard" <henrik.vestergaard@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til nettet via Stofa.
>
> Jeg har kun plads til ét netkort i guest-pc'en.

Du kunne prøve med det her: http://www.uk.research.att.com/vnc/index.html
Ellers er der andre gode programmer f.eks. PCanywhere, den kan køre via DNS
og behøver derfor ikke faste ip adresser.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002