ÆØ og Å i RH8
Fra : Mikkel F.S. Andersen

Dato : 07-10-02 18:17

Jeg har lavet en hjemmeside. Det er dejligt. Men der er nogle problemer
med at så vise æø og å korrekt på nogle af siderne. F.eks.:
http://peacefrog.dyndns.dk/~flott/linux/rhlinux.html
Her vises æø og å forkert.
Men her:
http://peacefrog.dyndns.dk/~flott/index.html
Vises de korrekt....

Er det min mozilla der er weird, eller hvad er det lige jeg har gjort galt?

Forskellen på de to sider: der er kun ændret på body-teksten af de to
sider..... ellers er de ens.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 07-10-02 18:30

On Mon, 07 Oct 2002 19:17:09 +0200, Mikkel F S Andersen wrote:

> [...]
> Vises de korrekt....

> Er det min mozilla der er weird, eller hvad er det lige jeg har

Den første har du gemt i UTF-8, men skrevet at det er ISO-8859-1. Den
anden har du gemt i ISO-8859-1 og skrevet at det er ISO-8859-1.

Enten skal du skrive at du bruger UTF-8 i den første, eller også skal
du bruge ISO-8859-1

Mvh.

--
"Q: Have you ever been in the army? Adam Sjøgren
A: No, my feet hurt when I think about soldiers. asjo@koldfront.dk

Fra : Mikkel F.S. Andersen

Dato : 07-10-02 18:45

Adam Sjøgren wrote:

> [...]
> anden har du gemt i ISO-8859-1 og skrevet at det er ISO-8859-1.
>
> Enten skal du skrive at du bruger UTF-8 i den første, eller også skal

Jeg puttede:

(set-language-environment "Latin-1")
(standard-display-european t)

ind i ~/.emacs

og så var den der. Tak for hjælpen.

Fra : Jesper Harder

Dato : 07-10-02 19:01

"Mikkel F.S. Andersen" <""flott\"@(none)> writes:

> Jeg puttede:
>
> (set-language-environment "Latin-1")

Fint.

> (standard-display-european t)

Slet den linje med mindre du bruger en meget gammel version af Emacs
(version 19.x eller ældre). Den er forældet og skaber jævnligt
problemer.

Fra : "Steen Brølling"

Dato : 12-10-02 17:09

On Mon, 07 Oct 2002 19:30:27 +0200, Adam Sjøgren wrote:

> Enten skal du skrive at du bruger UTF-8 i den første, eller også skal
> du bruge ISO-8859-1

Jeg havde også en del problemer, da jeg installerede RedHat 8. F.eks.
kunne X-Chat ikke vise æ, ø og å.
Men det skyldes at RedHat 8 som standard anvender UTF-8, hvilket i de
fleste tilfælder er okay, men som bare ikke er specielt godt, når mange
andre ting/programmer ofte anvender ISO-8859-1.

Jeg smed denne: export LANG=en_US.ISO-8859-1 - ind i min .bashrc fil,
hvorefter alle programmer viser det rigtige tegnsæt. I hvert fald så længe
de er sat til ISO-8859-1 (f.eks. er gedit som standard også sat til at
anvende UTF-8 - det skal man lige tjekke).

MVH Steen

Fra : Larz

Dato : 12-10-02 17:33

Steen Brølling wrote:
> [...]
> de er sat til ISO-8859-1 (f.eks. er gedit som standard også sat til at
> anvende UTF-8 - det skal man lige tjekke).

Ret /etc/sysconfig/i18n så den ligner dette:

LANG="en_US.iso885915"
SUPPORTED="en_US.UTF-8:en_US:en:da_DK.iso885915:da_DK:da"
SYSFONT="latarcyrheb-sun16"

Det virker fortrinligt på min kasse :)

--
-