Formattering af bærbar
Fra : prut

Dato : 07-10-02 13:35

Jeg har en bærbar pc (Dell Inspiron 8100), som jeg gerne vil formattere.
Problemet er bare at det kan jeg ikke. Jeg kan ikke få den til at boote fra
diskettedrevet, så jeg kan komme i en DOS promt.
Når jeg går ind i BIOS menuen, står den til at boote fra CD og jeg kan ikke
vælge andet.
Jeg har pt. WinXP installeret.
Håber der er nogle der kan hjælpe med mit lille problem.

Johnny

Fra : Kim Jensen

Dato : 07-10-02 13:54

> [...]
> diskettedrevet, så jeg kan komme i en DOS promt.
> Når jeg går ind i BIOS menuen, står den til at boote fra CD og jeg kan

Du kan jo bare lave en boot-CD med en DOS. Det bruger jeg selv i de maskiner
jeg har uden diskette-drev.

mvh
Kim Jensen

Fra : prut

Dato : 07-10-02 13:56

Dvs. at jeg bare smider min startdiskette ned på en cd.

Johnny

Fra : Kim Jensen

Dato : 08-10-02 07:45

> Dvs. at jeg bare smider min startdiskette ned på en cd.

Ja, men du skal selvfølgelig sørge for, at lave CD'en "bootable". Hvordan du
gør dét, afhænger af dit brænderprogram.

mvh
Kim Jensen

Fra : Robert Jensen

Dato : 07-10-02 13:58

"Kim Jensen" <kj@jmt.dk> wrote in message news:ans03f$mcp$1@sunsite.dk...
> fra
> ikke
>
> Du kan jo bare lave en boot-CD med en DOS. Det bruger jeg selv i de
> [...]
Når man bruger ntfs filsystem kan man vist ikke bare køre en dos diskette.
www.tweakup.dk ved jeg at man kan finde en start diskette til winxp.

hvis du skal formatere til winxp igen, så bare sæt din winxp cd i, og bed
den om at boote derfra.....der er nemlig formateringsprogram i selv winxp
installations programmet.
hvis det er til et andet filsystem, så gør det samme og så konverter tilbage
til fat32 og brug derefter din dos diskette.

mvh

Robert

Fra : Jesper R. Meyer

Dato : 08-10-02 00:33

"prut" <grevinge@c.dk> writes:

> [...]
> formattere. Problemet er bare at det kan jeg ikke. Jeg kan ikke få
> den til at boote fra diskettedrevet, så jeg kan komme i en DOS

Jeg har en Dell Inspiron 8000. Jeg går ud fra, at der ikke er den
store forskel på de to.

> Når jeg går ind i BIOS menuen, står den til at boote fra CD og jeg
> kan ikke vælge andet.

I BIOS kan du vælge/fravælge enheder PC'en skal forsøge at boote fra
med 'space'. Med 'u' og 'd' kan du ændre på rækkefølgen den prøver de
enkelte enheder i.

/jrm

Fra : prut

Dato : 08-10-02 15:38

"Jesper R. Meyer" <jrm@_FJERN_MIG_upthere.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> I BIOS kan du vælge/fravælge enheder PC'en skal forsøge at boote fra
> med 'space'. Med 'u' og 'd' kan du ændre på rækkefølgen den prøver de

Det er det der er underligt, for jeg kan ikke vælge noget uanset hvad jeg
trykker på

Johnny

Fra : Jesper R. Meyer

Dato : 09-10-02 00:15

"prut" <grevinge@c.dk> writes:

> "Jesper R. Meyer" <jrm@_FJERN_MIG_upthere.dk> skrev i en meddelelse

> Det er det der er underligt, for jeg kan ikke vælge noget uanset hvad jeg
> trykker på

Det lyder underligt. Hvilken BIOS version anvender din Dell?

Har jeg ikke ret i, at der på Page 2/7 'Boot Order' er mulighed for at
indstille hvilke enheder der skal forsøges at boote fra og i hvilken
rækkefølge?

/jrm

Fra : prut

Dato : 09-10-02 15:23

> [...]
>
> Har jeg ikke ret i, at der på Page 2/7 'Boot Order' er mulighed for at
> indstille hvilke enheder der skal forsøges at boote fra og i hvilken

Jo, det har du ret i,men jeg kan ingen ting gøre der
Jeg ved ikke hvilken BIOS den anvender.Hvor ser jeg det?

Johnny

Fra : Jesper R. Meyer

Dato : 09-10-02 15:55

"prut" <grevinge@c.dk> writes:

> Jo, det har du ret i,men jeg kan ingen ting gøre der
> Jeg ved ikke hvilken BIOS den anvender.Hvor ser jeg det?

Øverste hjøre hjørne når du er inde i BIOS.
<Fn><Setup> --> BIOS Version: A21

Men jeg har aldrig haft problemer med at vælge bootrækefølge eller
enheder. Heller ikke i ældre versioner af Dell's BIOS

Jeg kan (som sædvanlig) ikke finde noget på Dell's support sider. Jeg
har ikke rigtig nogen fornuftig forklaring på dit problem. Har du
prøvet at ringe til deres support?

/jrm

Fra : prut

Dato : 09-10-02 17:31

> [...]
>
> Jeg kan (som sædvanlig) ikke finde noget på Dell's support sider. Jeg
> har ikke rigtig nogen fornuftig forklaring på dit problem. Har du

Nej. men det bliver nok det næste
Men ellers tak for hjælpen

Johnny