Raid på 4 diske.
Fra : FLS

Dato : 07-10-02 12:54

Hej alle.

Jeg er ved at købe ny computer og jeg havde tænkt på at købe en raid
controller. Jeg snakkde på et tidspunkt med en person som havde købt en
Promise IDE controller hvor printet var præcis det samme som deres dyrer
RAID controller. Man skulle så bare flytte en jumper, lodde et krystal på og
uploade ny firmware til kortet. Så var det en RAID controller og man
sparrede 1000 kr.

Er der nogen der ved hvad det er for en IDE controller man kan lave det
nummer med? Og hvad det er for en RAID det bliver til?

På forhånd tak!

Mvh
Jan /

Fra : Kim Jensen

Dato : 07-10-02 13:55

> [...]
> Er der nogen der ved hvad det er for en IDE controller man kan lave det
> nummer med? Og hvad det er for en RAID det bliver til?

Man kunne i hvert fald lave tricket på deres Ultra-66, der kunne blive til
en FastTrack-66. Om man stadig kan gøre det på deres ATA100-serie aner jeg
ikke.

FastTrack-66'eren er (var) såvidt jeg husker en RAID 0/1/0+1 controller.

mvh
Kim Jensen

Fra : Robert Jensen

Dato : 07-10-02 14:00

"FLS" <jan@fishcorp.dk> wrote in message
> [...]
>
> Er der nogen der ved hvad det er for en IDE controller man kan lave det
> nummer med? Og hvad det er for en RAID det bliver til?

er det ikke billigere at købe et nyt bundkot med raid.
så får man både opgraderet sit bundkort og sparer en pci port

mvh

Robert

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 08-10-02 00:08

"Robert Jensen"skrev:
> er det ikke billigere at købe et nyt bundkot med raid.
> så får man både opgraderet sit bundkort og sparer
> en pci port

Hvilke motherboards understøtter egentlig raid 0+1 med 4 diske ?

Mvh, Lars

Fra : Robert Jensen

Dato : 08-10-02 07:45

"Lars Ladingkaer" <larl@et-soft.dkX> wrote in message

> Hvilke motherboards understøtter egentlig raid 0+1 med 4 diske ?
>
> Mvh, Lars

mener mit game a7v133 understøttede det.
fik nu aldrig prøvet det, men der var 2 stik til raid.

min kammerat har et lignende fra msi...det understøtter vist også 2 x raid

mvh

Robert

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 07-10-02 14:04

> [...]
> RAID controller. Man skulle så bare flytte en jumper, lodde et krystal på
> og uploade ny firmware til kortet. Så var det en RAID controller og man

Det var, som Kim Jensen også skriver, en Ultra66 der kunne blive til en
Fasttrack66. Modificeringen var slet ikke så indviklet som du skriver. Der
skulle loddes en modstand på fra et ben til et andet på controllerchippen og
så skulle den bare flashes. Jeg lavede sådan en og den kører skam stadig
fortræffeligt...

MVH
Thomas

Fra : Zafar Iqbal

Dato : 07-10-02 16:03

"FLS" <jan@fishcorp.dk> wrote in message
> Hej alle.
>
> Jeg er ved at købe ny computer og jeg havde tænkt på at købe en raid
> controller. Jeg snakkde på et tidspunkt med en person som havde købt en

Du skulle måske overveje RAID med 3 diske.

Jeg læste engang en omfattende test af et RAID kort, hvor der bl.a blev
lavet test med diverse kombinationer. Kunklutionen var at RAID med 3
diske var det mest optimale - dette kan naturligvis have en del med
kortet at gøre, men jeg ville undersøge sagen nærmere hvis jeg var dig.
(medmindre du allerede har gjort det :)

--

- Zafar Iqbal, Digital Ray Productions
- http://www.digital-ray.dk

Fra : Morten Johansen

Dato : 07-10-02 18:52

Zafar Iqbal wrote:

> [...]
> diske var det mest optimale - dette kan naturligvis have en del med
> kortet at gøre, men jeg ville undersøge sagen nærmere hvis jeg var dig.

Ved du, om de tre diske kørte RAID 0 ? Hvis tre diske skulle give den bedste
ydelse, tror jeg derimod diskene kørte RAID 5, der ofte giver bedre ydelse
end RAID 0. Der er bare den hage ved RAID 5, at controllere til dette RAID
level er temmelig dyre (ca. 3400 kr. ifølge edbpriser.dk).

Hilsen Morten

Fra : Zafar Iqbal

Dato : 07-10-02 23:27

Hej Morten,

Hmm.. det er nogle måneder siden jeg læste testen, så jeg kan desvære
overhovedet ikke huske mere end det jeg allerede har skrevet.

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 07-10-02 22:08

> [...]
>
> Er der nogen der ved hvad det er for en IDE controller man kan lave det
> nummer med? Og hvad det er for en RAID det bliver til?

Spørgsmålet er om man gider... Hvis jeg nu fortæller dig at du kan få en
Sandberg ATA133-RAID controller i computercity til 499,- og den er der til
forskel fra en hjemmeloddet controller garanti på - endda 5 år...!

--
/H3nrik V! - Ivrig OverClocker.

A486DX4-133 @ 160 K6-233 @ 262 P75 @ 100 P90 @ 120
Dual P100 @ 133 P133 @ 166 P166 @ 200 P200MMX @ 225 PII-266 @ 333(2.5x133)