børnefødseldag
Fra : cj-soft

Dato : 07-10-02 12:50

Hej
håber der er nogen der kan hjælpe.
Vi skal holde børnefødseldag for 22 børn (6-8 år) både drenge og piger.
Men vi er meget i tvilv om både hvad vi skal give dem og spise og hvad man
kan finde på af lege. det er i november måned.

Hilsen
Jan og Connie

Fra : Birdy

Dato : 07-10-02 16:25

Prøv at spørge børnene hvad de har lyst til!

Ellers så er brød med pølse i, små hjemmegjorte pizzaer (stukket ud med en
marmeladedåse) og fingerfrikadeller altid populært i den alder.
Sodavand og saft som drikkelse.

Prøv at lave skotøjsæsker som børne skal føle på genstande i og
gætte...eller en slags tegn og gæt konkurrence eller gæt og grimasser.
Lej evt. den sidste nye film for aldersgruppen.
Boldspil hvor børnene trækker hold via sedler i en høj hat.

Men som sagt...prøv at spørge børnene!

Birdy

Fra : June Last

Dato : 24-10-02 10:58

Nogle små ideer der er overskuelige og som ikke kræver at vi som
forældre er overmennesker. Når hele flokke er ankommet (og evt. fået
at vide at pakken skal gemmes til en leg om lidt)er det en rigtig god
ide at lade børnene lege - "den som flaskehalsen peger på" alle børn
placeres siddende i en rundkreds med deres gave til fødselsdagsbarnet
placeret bag ryggen, hovedpersonen (fødselsdagsbarnet) drejer flasken
og får pakken fra den flasken peger på, der er så 2 muligheder at "den
der har givet gaven" trækker sig ud af rundkredsen eller legen kan
forlænges.(hvis alle bliver siddende) Det er en meget dejlig rolig
måde, da barnet så får ro til at pakke hver enkelt af gaverne ud,
ligeledes er det en fælles oplevelse for alle børnene, at "deres
gave"(de netop har gjort sig så umage med) bliver "set". Og en af de
voksne/den voksne har tid til at forberede noget af det spiselige.
Hvad lege i øvrigt angår er der altid et og andet som der "hitter" for
børnene i øjeblikket - så spørg- (helst inden festen, hvis der skal
arrangeres noget til legen) I nævner desværre ikke om i har masser af
plads (stort hus eller lille lejlighed) om i har udenomsarealer o.l.
En skattejagt er for nogen børn "det eneste der tæller" , andre synes
det er kedeligt. Jeg har masser af gennemrpøvede ideer men det handler
også om hvad i gider, hvor lang tid børnene er inviterede til og
dertil kommer at man så absolut også skal give børnene lov til at
"lege selv" , det kan godt blive for arrangeret et program,men hvis
det ikke er ne socialt velfungerende gruppe, kan det jo blive
nødvendigt med en del "voksenstyrrede" ting.
Mad- ideer(igen et spørgsmål om forældres evner, pengepung o.s.v)
Et hit hos os har været at lade legen indgå omkring maden (så glemmer
Jens også at han ikke kunne li´ærter) Små kagemænd/koner lavet af
bolledej - alle får en lille mand på tallerkenen og der serveres div.
ting til at pynte med, det kan være leverpostej, spegepølse, rosiner,
ærter, majs, agurkeskiver. Her får alle det de kan li og lysten til at
spise er stor og det er sjovt at se at Lenes kagemand fik leverpostej
hår og Ullas rosinhår !
Desserten kan være små lagkagebunde (Stukket ud af købe/eller
hjemmebagt(i bradepanden, det er nemt!) hvor den enkelte igen pynter
sin helt egen kage med syltetøj, slik, frugt, flødeskum og hvad man
eller synes - til sidst sætter alle et enkelt lyd i "sin " kage, er
det vigtigt for fødseldagsbarnet - kan man samtidig servere en stor
lagkage foran ham/hende med de lys der nu skal være. og børnene synger
FØDSELSDAGSSANGEN (den store lag kage kan så gives som extra til de
børn der gerne vil ha mere /gives til forældrene når de henter(hvis
man byder på kaffe der, eller bare spises af de trætte forældre efter
en vel overstået fest ! Jeg han massere af ideer så sig bar til i
hvilken retning i vil, og jeg ryster det ud af ærmet !

--
Kærligst June

Fra : John Witt

Dato : 07-10-02 19:00

On Mon, 7 Oct 2002 13:50:27 +0200, "cj-soft" <cj-soft@privat.dk>
wrote:

>Hej
>håber der er nogen der kan hjælpe.
>Vi skal holde børnefødseldag for 22 børn (6-8 år) både drenge og piger.
>Men vi er meget i tvilv om både hvad vi skal give dem og spise

Vi havde 19 af den slags i lørdags og havde stegt burgere til dem,
hvor de så forbavsende pænt stod i køb ved et bord og skulle lave dem
selv med det de ville have i:

John

Fra : Lars Lienhøft Larsen

Dato : 08-10-02 18:17

"cj-soft" <cj-soft@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Men vi er meget i tvilv om både hvad vi skal give dem og spise og hvad man
> kan finde på af lege. det er i november måned.

Du kan prøve at spørge i news:dk.kultur.mad+drikke
Der er der sikkert en masse gode forslag til maden.

Mvh. Lars