/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
Antivirus til linux?
Fra : Bokaj


Dato : 07-10-02 11:31

Hej
findes der nogle gode antivirus-programmer (meget gerne gratis), der kan
bruges til linux Redhat 7.3. Og i så fald hvor finder man dem?

mvh.
Bokaj


 
 
Martin Schultz (07-10-2002)
Kommentar
Fra : Martin Schultz


Dato : 07-10-02 12:18

Bokaj <nr@sprit.dk> writes:

> Hej
> findes der nogle gode antivirus-programmer (meget gerne gratis), der kan
> bruges til linux Redhat 7.3. Og i så fald hvor finder man dem?

Umiddelbart har du ikke brug for antivirus til linux med mindre
det fx. er en mailserver og du vil scanne brugernes email.

--
Besøg http://adsltips.cjb.net for guider
til ADSL og opsætning af CISCO router.

Anders Bo Rasmussen (07-10-2002)
Kommentar
Fra : Anders Bo Rasmussen


Dato : 07-10-02 18:43

On 07 Oct 2002 13:17:38 +0200,
Martin Schultz <di020172@NO.SPAM.diku.dk> wrote:

>> findes der nogle gode antivirus-programmer (meget gerne gratis), der kan
>> bruges til linux Redhat 7.3. Og i så fald hvor finder man dem?
>
> Umiddelbart har du ikke brug for antivirus til linux med mindre
> det fx. er en mailserver og du vil scanne brugernes email.

Jeg kunne godt bruge en, så jeg kunnes smide det spam væk, som jeg får
fra virusinficerede windows-maskiner.

--
Anders Bo Rasmussen
* Du har en solid edb-mæssig basisuddannelse EDB-assistent eller ligende.
* Du er serviceminded og selvstændig. Du har erfaring med indkøb, opsætning og
bruger support.

Steffen Fog Sørensen (08-10-2002)
Kommentar
Fra : Steffen Fog Sørensen


Dato : 08-10-02 10:09

Jeg ville da gerne scanne mails og filer for vira inden de når til min
Winskod-box!

Hvad ken jeg evt. bruge til det???


/ Steffen


"Martin Schultz" <di020172@NO.SPAM.diku.dk> skrev i en meddelelse
news:rdnptum5wh9.fsf@brok.diku.dk...
> Bokaj <nr@sprit.dk> writes:
>
> > Hej
> > findes der nogle gode antivirus-programmer (meget gerne gratis), der kan
> > bruges til linux Redhat 7.3. Og i så fald hvor finder man dem?
>
> Umiddelbart har du ikke brug for antivirus til linux med mindre
> det fx. er en mailserver og du vil scanne brugernes email.
>
> --
> Besøg http://adsltips.cjb.net for guider
> til ADSL og opsætning af CISCO router.



Rasmus Bøg Hansen (08-10-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus Bøg Hansen


Dato : 08-10-02 20:41

Steffen Fog Sørensen wrote:

> Jeg ville da gerne scanne mails og filer for vira inden de når til min
> Winskod-box!
>
> Hvad ken jeg evt. bruge til det???

F. eks. mailscanner:

http://www.mailscanner.info/

Jeg bruger den sammen med Exim, Sophos (den kan også bruge andre
virusscannere) samt spamassassin og det fungerer glimragende...

/Rasmus

--
-- [ Rasmus "Møffe" Bøg Hansen ] ---------------------------------------
Because I don't want to force you to follow my philosophy, even though
it happens to be the only possible correct philosophy.
-- Ted Lemon
----------------------------------[ moffe at amagerkollegiet dot dk ] --

Steffen Fog Sørensen (09-10-2002)
Kommentar
Fra : Steffen Fog Sørensen


Dato : 09-10-02 14:58

Yes, det ser OK ud!
Takker

"Rasmus Bøg Hansen" <moffe47@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:anvccu$dko$5@carlsberg.amagerkollegiet.dk...
> Steffen Fog Sørensen wrote:
>
> > Jeg ville da gerne scanne mails og filer for vira inden de når til min
> > Winskod-box!
> >
> > Hvad ken jeg evt. bruge til det???
>
> F. eks. mailscanner:
>
> http://www.mailscanner.info/
>
> Jeg bruger den sammen med Exim, Sophos (den kan også bruge andre
> virusscannere) samt spamassassin og det fungerer glimragende...
>
> /Rasmus
>
> --
> -- [ Rasmus "Møffe" Bøg Hansen ] ---------------------------------------
> Because I don't want to force you to follow my philosophy, even though
> it happens to be the only possible correct philosophy.
> -- Ted Lemon
> ----------------------------------[ moffe at amagerkollegiet dot dk ] --



Peter Mogensen (07-10-2002)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 07-10-02 12:23

Bokaj wrote:
> findes der nogle gode antivirus-programmer (meget gerne gratis), der kan
> bruges til linux Redhat 7.3. Og i så fald hvor finder man dem?

Hvad skal du bruge dem til? Virus som Windows brugere kender det er
praktisk taget ikke-eksisterende på andet end Windows.

Der er dog enkelte af de store anti-virus firmaer, der laver et produkt
til Linux. Formålet er at når man bruger Linux som f.eks. fil-server
eller mail-server for et netværk af Windåser, så kan man fange virus
inden de når til Windows-maskinerne.
Du må ikke spørge mig om hvor gode de er, hvad der er bedst eller hvad
der er gratis. Jeg har aldrig haft brug for dem, ved bare de eksisterer.

Hvis man er interesseret i at detektere angreb på selve Linux-maskinen
er noget mere relevant at installere et program ala Tripwire
(www.tripwire.org). - findes også i en kommerciel version med et fint
GUI-interface.

Allerbedst er det jo at forebygge. På ikke-Windows systemer er din
største trussel ikke virus, men crackere. Ha en god sikkerhedspolitik.
Fjern unødvendige services og lade være med at sætte dem du har forkert
op. De fleste klient-programmer til Linux kommer med fornuftige
opsætninger, så man f.eks. (imodsætning til Outlook) ikke sender et
shell-script videre til fortolkeren når man ser det i sit email-program.
Undgå at omkonfigurere dine programmer til at gøre den slags tosserier.

Peter


Rasmus Bøg Hansen (07-10-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus Bøg Hansen


Dato : 07-10-02 12:43

Bokaj wrote:

> findes der nogle gode antivirus-programmer (meget gerne gratis), der kan
> bruges til linux Redhat 7.3. Og i så fald hvor finder man dem?

Hvad vil du opnå med en virusscanner? Er maskinen filserver for
Windows-maskiner, postserver el. lign.?

H+bedv har en, der er gratis for private ligesom f-prot.

/Rasmus

--
-- [ Rasmus "Møffe" Bøg Hansen ] ---------------------------------------
A wizard is never late, nor is he too early.
He arrives precisely when he wants to
-- Gandalf
----------------------------------[ moffe at amagerkollegiet dot dk ] --

Bokaj (07-10-2002)
Kommentar
Fra : Bokaj


Dato : 07-10-02 13:39

Ja, som tidligere windows-bruger må jeg jo bare tage til efterretning og
kaste mig over næste del af min sikkerhedsplan... nu er der vel brug for
en firewall? Eller hvordan? (...og hvordan? :)

Jeg har nu stadigvæk svært ved at forstå, der ikke er nogen
sikkerhedsrisiko ved at downloade f.eks. disse rpm-filer...?

/Bokaj

Bokaj wrote:
> Hej
> findes der nogle gode antivirus-programmer (meget gerne gratis), der kan
> bruges til linux Redhat 7.3. Og i så fald hvor finder man dem?
>
> mvh.
> Bokaj
>



Mogens Kjaer (07-10-2002)
Kommentar
Fra : Mogens Kjaer


Dato : 07-10-02 13:41

Bokaj wrote:
....
> Jeg har nu stadigvæk svært ved at forstå, der ikke er nogen
> sikkerhedsrisiko ved at downloade f.eks. disse rpm-filer...?
....

Det er der sandelig også! Ikke at downloade dem, men at
installere dem, selvfølgelig. Det foregår som root, så
alt er muligt.

Man bør kun downloade rpm'er fra steder, man stoler på.

Mogens
--
Mogens Kjaer, Carlsberg A/S, Computer Department
Gamle Carlsberg Vej 10, DK-2500 Valby, Denmark
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08
Email: mk@crc.dk Homepage: http://www.crc.dk


Christian E. Lysel (07-10-2002)
Kommentar
Fra : Christian E. Lysel


Dato : 07-10-02 19:18

Mogens Kjaer wrote:
> Man bør kun downloade rpm'er fra steder, man stoler på.

Derefter bør man undersøge om PGP nøglen stemmer overens.


--
Christian E. Lysel, http://www.spindelnet.dk/


dudsen (07-10-2002)
Kommentar
Fra : dudsen


Dato : 07-10-02 13:55

Bokaj wrote:

> Ja, som tidligere windows-bruger må jeg jo bare tage til
> efterretning og kaste mig over næste del af min sikkerhedsplan... nu
> er der vel brug for en firewall? Eller hvordan? (...og hvordan? :)

Hvis det er en maskine på en adsl linie nej så har du ikke brig for
en firewall
Det man typisk gør når man sikre et linux system er at sikre sig at
der ikke kører nogen demoner man ikke har brug for.
Sikre sig at man kun instalere programmer fra sikre kilder.
Sætte nogle scripts op der detekterer ændringer i /usr og i /bin.

--
Daniel Udsen
Repel them. Repel them. Induce them to relinquish the spheroid.
-- Indiana University football cheer

Kent Friis (07-10-2002)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 07-10-02 18:49

Den Mon, 07 Oct 2002 14:38:55 +0200 skrev Bokaj:
>Ja, som tidligere windows-bruger må jeg jo bare tage til efterretning og
>kaste mig over næste del af min sikkerhedsplan... nu er der vel brug for
>en firewall? Eller hvordan? (...og hvordan? :)

Det kommer an på om du har et netværk du vil beskytte. En firewalls
opgave er at holde to netværk adskilt, så services på det ene netværk
ikke kan ses fra det andet netværk.

>Jeg har nu stadigvæk svært ved at forstå, der ikke er nogen
>sikkerhedsrisiko ved at downloade f.eks. disse rpm-filer...?

Som andre har nævnt, er der altid en sikkerhedsrisiko ved at installere
og/eller køre programmer man ikke stoler på.

Hvis jeg omdøber FORMAT.COM[1], og kalder den "UT2003", ville du
så køre den under windows? Ville din antivirus fange den? Nej, vel.

Mvh
Kent

[1] og fjerner "are you sure", og hardkoder den til C:
--
Indlæringskurven til Linux er stejl, til tider lodret... Men for katten
hvor er udsigten på toppen dog fantastisk
- Michael G. Vendelbo i dk.snak

Peter Mogensen (07-10-2002)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 07-10-02 23:06

Bokaj wrote:
> Jeg har nu stadigvæk svært ved at forstå, der ikke er nogen
> sikkerhedsrisiko ved at downloade f.eks. disse rpm-filer...?

Det er der skam også. Det var bare ikke det du spurgte om.

Du risikerer ikke at få "virus" fra RPM-filer. begrebet "virus"
indebærer at det kan sprede sig videre. Det er meget usandsynligt.

Men det er da muligt at du kan blive narret til at downloade en fjentlig
RPM-fil et eller andet sted fra. (eller være navin nok til at installere
en der kommer med email).
Det skal du bare lade være med og så iøvrigt checke MD5- eller
GPG-summer og lign. på de pakker du henter.

m.v.h.
Peter


frank damgaard (09-10-2002)
Kommentar
Fra : frank damgaard


Dato : 09-10-02 01:20

Bokaj <nr@sprit.dk> wrote:

> findes der nogle gode antivirus-programmer (meget gerne gratis), der kan
> bruges til linux Redhat 7.3. Og i så fald hvor finder man dem?

http:://www.sslug.dk/links#virus

Listen er måske forældet, men de er til at fjerne windows virus.

--
Frank Damgaard |


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408876
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste