VIA EPIA-M?
Fra : Niels Sandholt Busch

Dato : 07-10-02 11:22

Er der nogen der ved hvornaar det bliver muligt at koebe efterfoelgeren til
VIA's EPIA kort? Det skulle hedde EPIA-M.

\Niels

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-02 11:38

"Niels Sandholt Busch" <nielsNOSPAM@diku.dk> skrev.."

> Er der nogen der ved hvornaar det bliver muligt at koebe efterfoelgeren
til
> VIA's EPIA kort? Det skulle hedde EPIA-M.

Nej ... men jeg gad godt høre lidt om erfaringer med VIA EPIA kortet ...
altså hvis der er nogen der har nogen :)

mvh

Peter Farsinsen

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-02 12:15

"[7741]Peter Farsinsen" <spam_at_farsinsen.dk> skrev i en meddelelse
> "Niels Sandholt Busch" <nielsNOSPAM@diku.dk> skrev.."

> til
>
> Nej ... men jeg gad godt høre lidt om erfaringer med VIA EPIA kortet ...
> altså hvis der er nogen der har nogen :)

Jeg har et EPIA-800 kort.

Det gode:
-Fin maskine der nemt klarer Win 2K/XP og en officepakke
-Kan software decode DVD men vælg det rigtige decoder ellers hakker det
-Ok LAN
-Ok diskaccess
-Ok lyd

Altså super til en lille filserver.

Det dårlige:
-Støjen fra blæseren er ikke slem - Men den er der
-Ikke krafitig nok til at decode DivX
-Kvaliteten af TV-out er nøjagtig lige så ringe som på de fleste grafikkort

Hvis du har mere detaljerede spørgsmål skal du bare fyre løs..

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-02 12:29

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> skrev..."

Hej Claus, håbede egentlig lidt på at du ville skrive :)

> Jeg har et EPIA-800 kort.

Påtænker jeg jo så altså også at få, men det skal være som afløser for min
AMD K6-II der larmer som er hvirvelvind ... Ja netop, skodkabinet proppet op
med blæsere :)

> Det gode:

Springer vi over, for det ser fint ud...

> [...]
> -Ikke krafitig nok til at decode DivX
> -Kvaliteten af TV-out er nøjagtig lige så ringe som på de fleste

Tvout er jeg ligeglad med ... men støjen ... hmmm, arbejdede du ikke på at
fanless kabinet, og noget med passiv CPU kølning ?

Jeg ville kunne leve med støjen fra en 120 mm blæser i fronten af mit
kabinet, jeg håber på at denne vil kunne mase luft igennem et TÆT kabinet
således at der ik' behøver være blæser på CPU og i PSU'en ... lyder det med
baggrund i dine erfaringen urealistisk ?!

Mvh

Peter Farsinsen

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-02 14:00

> Tvout er jeg ligeglad med ... men støjen ... hmmm, arbejdede du ikke på at
> fanless kabinet, og noget med passiv CPU kølning ?

Sandelig så, men jeg fik først mit PCI 1 til 2 Riser Card leveret i
september og før jeg havde det kunne jeg ikke lave kabinettet. Siden da har
jeg så bare ikke haft 5 min. til projektet - Men lur mig og jeg ikke snart
kommer igang ;)

> [...]
med
> baggrund i dine erfaringen urealistisk ?!

Den blæser som sidder på CPUen er 40 mm og kører ca. 6800 omdr/min. På trods
af det er det faktisk en relativt støjsvag type de har monteret.

Denne blæser er ren overkill - Jeg har hørt om en del eksempler hvor folk
lader den køre ved 7 V og så skulle den stort set være "lydløs".

Hvad du skal bruge den store 120 mm blæser til kan jeg ikke rigtig regne ud.
Måske den kører ved 5 V og skal køle en brænder eller?

Som du nok kan høre så tror jeg endda at din 120 mm blæser er overkill - Så
projektet er absolut ikke urealistisk.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-02 01:02

> [...]

ud.
> Måske den kører ved 5 V og skal køle en brænder eller?

Planen var egentlig at smide kortet i et almindeligt kabinet ... men
overvejer måske selv at lave et på arbejde i noget rustfri kombineret med
noget glas. Derfor kan noget fanless komme på tale, kan det lade sig gøre
med en 800 mhz ? Har læst at VIA foreslår, men ikke ligefrem anbefaler det
med 500 mhz'en ... jeg er ik' vild med de små blæsere der, så evt en 120mm
i fronten, eller 2 stk 80mm i bag kunne måske gøre det ? ... Jeg forestiller
mig noget i stil med Shuttel's barebones, så en 120mm i front v 5 eller 7v
må kunne gøre arbejdet, og forhåbentlig kan det køle en profil på cpu'en
rigeligt...

Så mangler jeg bare en lille, evt. fanless psu, nogen der har en ide ...
URL's er i høj kurs :)

mvh

Peter Farsinsen

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-02 17:48

> [...]
> må kunne gøre arbejdet, og forhåbentlig kan det køle en profil på cpu'en

Problemet med køleprofiler og EPIA kortene er at CPUen er loddet direkte i
printet og der således ikke er en sokkel at fastgøre profilen på.

Til C3 med Ezra kernen findes der faktisk flere af VIA godkendte profiler
(passiv køling).

Se evt. disse fra Coolermaster:
http://www.coolermaster.com/products/cpucooler/fcpga/dp5-fi12.html
http://www.coolermaster.com/products/cpucooler/fcpga/dp5-gn01.html
http://www.coolermaster.com/products/cpucooler/fcpga/dp5-h6056.html

Så passiv køling af C3 er altså ikke umulig. Problemet er layoutet på EPIA
kortet. Min løsning bliver at afmontere den fabriksmonterede profil og i
stedet montere en anden som jeg simpelthen skærer til så den kan være der.
Størrelsen tipper jeg lidt på slump udfra de tre coolermasterprofilers
dimensioner.

> Så mangler jeg bare en lille, evt. fanless psu, nogen der har en ide ...
> URL's er i høj kurs :)

Jeg købte en 300 W noname ATX PSU hos compumail - Den skal levere nominelt
under 30 W og peak 50 W til mit system med disk og DVD og det kan den
faktisk gøre uden blæser også uden at blive for varm.

Den kostede i øvrigt kun 200,-

Claus

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-10-02 21:01

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> wrote in message

> Jeg har et EPIA-800 kort.

Okay

Men kan ikke finde ud af,, har den ikke en diskette controller?

Det er lidt sjovt.. Det eneste der står på producentens hjemmeside af FAQ,
er hvordan man booter via diskette.. Men der er ingen diskette controller?
Hvordan smider man et diskettedrev på en sådan ?

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-02 17:50

> "Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> wrote in message

> Okay
>
> Men kan ikke finde ud af,, har den ikke en diskette controller?

Nej!

> Det er lidt sjovt.. Det eneste der står på producentens hjemmeside af FAQ,
> er hvordan man booter via diskette.. Men der er ingen diskette controller?

Den FAQ er vist en del af en generel anvisning til bios opgradering af VIA
bundkort. EPIA falder udenfor her.

> Hvordan smider man et diskettedrev på en sådan ?

Det gør man ikke!

Må jeg spørge dig hvad søren du skal bruge et diskettedrev til?

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-02 12:30

"Niels Sandholt Busch" <nielsNOSPAM@diku.dk> skrev..."

> Er der nogen der ved hvornaar det bliver muligt at koebe efterfoelgeren
til
> VIA's EPIA kort? Det skulle hedde EPIA-M.

Har du forresten nogle specs på kortet ?

mvh

Peter Farsinsen

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-02 14:02

> "Niels Sandholt Busch" <nielsNOSPAM@diku.dk> skrev..."

> til
>
> Har du forresten nogle specs på kortet ?

De er endnu ikke helt lette af få fat i, men kig en tur forbi
http://www.mini-itx.com/ her er der blevet skrevet om kortet den sidste
måneds tid.

Claus

Fra : Niels Sandholt Busch

Dato : 07-10-02 14:28

> til
>
> Har du forresten nogle specs på kortet ?

Ja...

VIA C3 933Mhz/Eden ESP 6000 Processor EBGA Package@133/100Mhz FSB
VIA CLE266 Chipset Featuring Integrated AGP 8X Equivalent Graphics Engine
DDR266 SDRAM
1 PCI Slot
ATA/133 Support
VIA 6 Channel Audio
VIA IEEE 1394 (optional)
4 USB 2.0/1.1
VIA 10/100 LAN
VIA TV Out (optional)
Mini ITX Form Factor (170mm x 170mm)

Ser virkelig godt ud... Hurtigere processor, bedre grafik, bedre audio, USB
2.0 ... Gad vide hvad prisen bliver.

Ovenstaaende er taget fra VIA's motherboard Q3 2002 brochure.

http://www.viavpsd.com/topical/q3.pdf

\Niels

Fra : Niels Sandholt Busch

Dato : 07-10-02 14:43

Ahh... ser nu at kortet vist bare hedder EPIA 2 og ikke EPIA-M.

\Niels

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-02 22:46

"[7741]Peter Farsinsen" <spam_at_farsinsen.dk> skrev i en meddelelse
> "Niels Sandholt Busch" <nielsNOSPAM@diku.dk> skrev..."

> til
>
> Har du forresten nogle specs på kortet ?

Bedre sent end aldrig.........

http://www.viavpsd.com/product/epia_m_spec.jsp?motherboardId=81

Claus