Gcc på Debian..
Fra : Esben Laursen

Dato : 07-10-02 10:26

Når jeg installere gcc med apt-get downloader den den godt nok og installere
den ok (siger den), men den virker ikke.
Når jeg prøver at kompilere et program, failer den bare.. Jeg har prøvet med
2 forskellige nerinstalls, og ellers med Disk1, men det den virker ikke..

En apt-get check siger ingen fejler..

Esben

Fra : Peter Makholm

Dato : 07-10-02 10:52

"Esben Laursen" <spam@hyber.dk.remove> writes:

> Når jeg installere gcc med apt-get downloader den den godt nok og installere
> den ok (siger den), men den virker ikke.

Hvordan observerer du at det ikke virker?

--
Peter Makholm | First you fall in love with Antarctica, and then it
peter@makholm.net | breaks you heart

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 07-10-02 10:59

In <Auco9.81124$Qk5.3537526@news010.worldonline.dk> "Esben Laursen" <spam@hyber.dk.remove> writes:

> [...]
>2 forskellige nerinstalls, og ellers med Disk1, men det den virker ikke..

Hvilken fejl-besked faar du naar du kompilerer ?

/Martin

Fra : Esben Laursen

Dato : 07-10-02 12:46

> Hvilken fejl-besked faar du naar du kompilerer ?

Ved en configure på apache laver den denne fejl...

linux/temp/apache_1.3.27# ./configure
Configuring for Apache, Version 1.3.27
+ Warning: Configuring Apache with default settings.
+ This is probably not what you really want.
+ Please read the README.configure and INSTALL files
+ first or at least run './configure --help' for
+ a compact summary of available options.
+ using installation path layout: Apache (config.layout)
Creating Makefile
Creating Configuration.apaci in src
Creating Makefile in src
+ configured for Linux platform
+ setting C compiler to gcc
+ setting C pre-processor to NOT-AVAILABLE
+ checking for system header files
+ adding selected modules
+ using builtin Expat
+ checking sizeof various data types
+ doing sanity check on compiler and options
** A test compilation with your Makefile configuration
** failed. The below error output from the compilation
** test will give you an idea what is failing. Note that
** Apache requires an ANSI C Compiler, such as gcc.

======== Error Output for sanity check ========
cd ..;
gcc -DLINUX=22 -DUSE_HSREGEX -DUSE_EXPAT -I./lib/expat-lite -DNO_DL_NEEDED
`./apaci` -o helpers/dummy helpers/dummy.c -lm
/usr/bin/ld: cannot open crt1.o: No such file or directory
collect2: ld returned 1 exit status
make: *** [dummy] Error 1
============= End of Error Report =============

Aborting!

Men også ved andre programmer, f.eks. ved glftpd eller andre laver den fejl

Esebn

Fra : Claus Albøge

Dato : 07-10-02 12:54

> Ved en configure på apache laver den denne fejl...

[...]

> [...]
> `./apaci` -o helpers/dummy helpers/dummy.c -lm
> /usr/bin/ld: cannot open crt1.o: No such file or directory

"apt-get install libc6-dev" burde klare (den del af) problemet.

/Claus A

Fra : Esben Laursen

Dato : 07-10-02 13:01

"> "apt-get install libc6-dev" burde klare (den del af) problemet.

Kanon, det var lige det der skulle til, men hvorfor er den ikke en
Dependency??

tak tak
Hilsen

Esben

Fra : Peter Makholm

Dato : 07-10-02 13:12

"Esben Laursen" <spam@hyber.dk.remove> writes:

> "> "apt-get install libc6-dev" burde klare (den del af) problemet.
>
> Kanon, det var lige det der skulle til, men hvorfor er den ikke en
> Dependency??

Det er muligt at oversætte ting uden nødvendigvis at skulle linke med
libc, for eksempel kernen. Derfor er libc-dev kun en recommends og
ikke en depends.

Til forskel fra dselect installerer apt-get kun de absolut nødvendige
pakker.

--
Peter Makholm | If you can't do any damage as root, are you still
peter@makholm.net | really root?

Fra : Esben Laursen

Dato : 07-10-02 15:11

> [...]
> ikke en depends.
>
> Til forskel fra dselect installerer apt-get kun de absolut nødvendige

hmm, jeg må vist kikke lidt på dselect =)
Jeg er ret ny i Debain (hvis du da ikke havde gættet det..)

men tak for hjælperen

Esben