Firewirekort
Fra : Kasper Damkjær

Dato : 06-10-02 21:18

Jeg overvejer at købe en Apple iPod, og skal derfor have udstyret min PC
med et firewirekort. Nogen, der har erfaringer med dette og evt. kan
anbefale et bestemt kort? (Der er ret betydelige prisforskelle mellem de
forskellige producenter).

--
Kasper Damkjær
http://www.damkjaer.net/

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-10-02 21:20

"Kasper Damkjær" <usenet@damkjaer.net> wrote in message
> [...]
> med et firewirekort. Nogen, der har erfaringer med dette og evt. kan
> anbefale et bestemt kort? (Der er ret betydelige prisforskelle mellem de

Køb evt et Audigy Lydkort. Det har integreret Firewire port.. Så har du
samtidigt fået et godt lydkort

Fra : Martin K

Dato : 06-10-02 21:32

Kasper Damkjær wrote:
> [...]
> PC med et firewirekort. Nogen, der har erfaringer med dette og evt.
> kan anbefale et bestemt kort? (Der er ret betydelige prisforskelle

Jeg har købt et Adaptec DuoConnet, med både USB2 og FireWire... begge dele
virker uden problemer...

--
Martin K

Fra : Ivar

Dato : 06-10-02 21:55

Kasper Damkjær skrev:
> (Der er ret betydelige prisforskelle mellem de
> forskellige producenter).

Langt de fleste firewire-kort bruger kredse fra Texas Instruments
eller nogle der er kompatible. Jeg ville blot gå efter et billigt.
Hvis jeg skulle ofre ekstra, skulle det være på et der overholder
IEEE 1394b (dobbelt hastighed), hvis det altså er kommet på
markedet endnu.

Ivar

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-10-02 06:49

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> wrote in message
> IEEE 1394b (dobbelt hastighed), hvis det altså er kommet på

Det er mer' en dobbelt hastighed (kan du sige 4x ?)...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 07-10-02 22:28

"Kasper Damkjær" <usenet@damkjaer.net> wrote in message
> Jeg overvejer at købe en Apple iPod, og skal derfor have udstyret min PC
> med et firewirekort.

Jeg har lige modtaget min 20 GB iPod i dag. Den æ bår dæjle

> Nogen, der har erfaringer med dette og evt. kan
> anbefale et bestemt kort? (Der er ret betydelige prisforskelle mellem de
> forskellige producenter).

Jeg har selv et Adaptec Duoconnect (4xUSB2 + 3xFirewire), som ganske vist
ikke er helt billigt (850,- tror jeg nok jeg gav), men det ser ud til at
virke fint.

Mvh. Lars

Fra : Peter_Gimm

Dato : 08-10-02 19:36

"Lars Hedegaard Pedersen" skrev d. 07-10-02 22:28 dette indlæg :
> "Kasper Damkjær" <usenet@damkjaer.net> wrote in message

Her er et der virker på både Mac og PC (og er billy)
http://www.computerstore.dk/shop/varesoegning.asp?sm=sim&dr=1&mc=ctrts00
01

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin K

Dato : 08-10-02 20:19

Lars Hedegaard Pedersen wrote:
> Jeg har selv et Adaptec Duoconnect (4xUSB2 + 3xFirewire), som ganske
> vist ikke er helt billigt (850,- tror jeg nok jeg gav), men det ser
> ud til at virke fint.

Som nævnt har jeg også sådan eet. Det er pengene hver! Helt sikkert. Man får
to funktionaliteter i eet kort. Man sparer et PCI-slot til senere udvidelser

--
Martin K

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 08-10-02 22:22

"Martin K" <kirschmeyer@REMOVETHIShotmail.com> wrote in message

> Som nævnt har jeg også sådan eet. Det er pengene hver! Helt sikkert. Man
får
> to funktionaliteter i eet kort. Man sparer et PCI-slot til senere
udvidelser

Det var også en af grundene til at jeg købte det. Jeg havde kun USB 1.1 på
mit bundkort, og jeg skulle have et Firewire kort til min iPod, og så kunne
jeg jo ligeså godt slå 2 fluer med et smæk, og få USB 2.0 med i købet. Det
kunne jo være at der snart kommer et digitalt kamera med USB 2.0, og til den
tid kunne jeg godt finde på at købe sådan et.
Så nu har jeg 4x USB 1.1, 4x USB 2.0 og 3x Firewire. Det burde så rigeligt
kunne række til mit brug.
Jeg læste desuden i tests af kortet, at det var klippestabilt, så det var en
anden grund til at jeg købte det. Og der er power stik til tilslutning fra
PSU'en, så kortet kan levere 18 W i alt ud af portene.

Mvh. Lars

Fra : Martin K

Dato : 09-10-02 07:53

> [...]
> at købe sådan et. Så nu har jeg 4x USB 1.1, 4x USB 2.0 og 3x
> Firewire. Det burde så rigeligt kunne række til mit brug.

Hehe... ja. Jeg har 6 x USB 1.1 (hvoraf de to sidste ikke er ført ud til
bagsiden eller forsiden så de er brugbare. 4 x USB 2.0 og 3 x IEEE 1394
(FireWire). Jeg købte mit fordi jeg skulle have noget digital hjemmevideo
over på maskinen. Jeg vidste på daværende tidspunkt ikke lige hvad jeg
skulle bruge USB 2.0 til, men så havde jeg det til fremtiden som jeg
proklamerede... Nu har jeg så købt en Maxtor Personal Storage 3000LE 40 GB
til USB 2.0 - og det går ikke langsomt ...

> Jeg læste desuden i tests af kortet, at det var klippestabilt, så det
> var en anden grund til at jeg købte det. Og der er power stik til
> tilslutning fra PSU'en, så kortet kan levere 18 W i alt ud af portene.

Jeps.. Adaptec ka sq deres kram

--
Martin K

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 09-10-02 07:59

> [...]
> med et firewirekort. Nogen, der har erfaringer med dette og evt. kan
> anbefale et bestemt kort? (Der er ret betydelige prisforskelle mellem de

Lige til orientering....
Du skal ikke regne med at opnå den overførselshastighed som Apple lover, "20
GB på under 33 minutter" som de skriver. Det er ca. 9,5 MB/sek
Jeg læste en test hvor vedkommende kom op på 5,6 MB/sek.
Jeg kan kun komme op på 3,5 MB/se
Så det er langt fra alle Firewire's 400 Mbit der bliver udnyttet, og ikke
engang det som Apple lover.

Mvh. Lars

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 09-10-02 09:12

> [...]
> GB på under 33 minutter" som de skriver. Det er ca. 9,5 MB/sek
> Jeg læste en test hvor vedkommende kom op på 5,6 MB/sek.

Overførsel i hvilken retning, og med hvilke harddiske?

> Så det er langt fra alle Firewire's 400 Mbit der bliver udnyttet, og ikke
> engang det som Apple lover.

FireWire kan køre i 3 modes, 100, 200 eller 400 Mbit/s.

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 09-10-02 09:51

"Jens C. Hansen [Odense]" <greylion@gmx.net> wrote in message

> Overførsel i hvilken retning, og med hvilke harddiske?

Fra PC til iPod. Dens harddisk kan også bruges som mobil harddisk, selom det
egentlig er en MP3 afspiller.
Der sidder en Toshiba 20 GB PCMCIA harddisk i iPod.

> FireWire kan køre i 3 modes, 100, 200 eller 400 Mbit/s.

OK. Men jeg kommer jo ikke engang op på 100 Mbit. Kun ca. 30.

Mvh. Lars

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 09-10-02 10:19

Lars Hedegaard Pedersen wrote:

> Fra PC til iPod.

Hvad med den anden vej?

> Der sidder en Toshiba 20 GB PCMCIA harddisk i iPod.

Ved ikke om den skulle være specielt langsom, men muligheden foreligger,
hvis det er en 4200 rpm disk.

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 09-10-02 11:09

> Hvad med den anden vej?

Det havde jeg ikke prøvet, da jeg ikke regnede med der var forskel, men det
har jeg nu. Og det går noget hurtigere. 11 MB/sec
..
Underligt nok, så går det helt vildt langsomt med overførsel fra PC til
iPod, hvis jeg bruger den som ekstern harddisk. Ca. 1,5-2,5 MB/sec. Men hvis
jeg bruger mit MP3 afspiller program (mutimedia jukebox), så overfører den
med 3,6 MB/sec. Det synes jeg er underligt.

> Ved ikke om den skulle være specielt langsom, men muligheden foreligger,
> hvis det er en 4200 rpm disk.

Det er så vidt jeg ved en 4200 rpm.

Mvh. Lars