Problem med skift af RAM...
Fra : Daniel Alstrup

Dato : 06-10-02 16:20

Halløjsa.

Jeg håber nogen kan hjælpe mig.
På min mors gamle Pentium 166 har jeg skiftet 32 MB EDO-RAM (4x8 MB) ud med
128 MB SD-RAM (én klods), men når jeg tænder computeren tæller den stadig
kun op til 32 MB som om intet var hændt... Jeg har prøvet at "lalle" rundt i
bios, men synes ikke der er noget dér. For lige at slå det fast, så sidder
der i øjeblikket altså _kun_ én RAM-klods, som så er på 128 MB, i maskinen.
Der er en jumper hvor man kan vælge 5v eller 3.3v, den står rigtig nok på
3.3v (hvilket undrer mig at den også gjorde før, da jeg troede EDO-RAM sku'
have 5v?)
Hvordan får man den til at fatte at der altså er kommet lidt mere hukommelse
i end der plejer??

På forhånd tak for hjælpen (hvis nogen har en idé?)

Hygge...
Daniel

Fra : Hans

Dato : 06-10-02 16:27

"Daniel Alstrup" <daniel.alstrup@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> ud med 128 MB SD-RAM (én klods), men når jeg tænder computeren tæller
> den stadig kun op til 32 MB som om intet var hændt... Jeg har prøvet

Noget kunne tyde på at bundkortet ikke supporterer 128MB SD-Ram, hvilket er
ganske normalt med gamle bundkort. Prøv med en 64MB.

--
mvh, Hans

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 06-10-02 16:52

"Hans" griflede...
> Noget kunne tyde på at bundkortet ikke supporterer 128MB SD-Ram, hvilket
er
> ganske normalt med gamle bundkort. Prøv med en 64MB.

Ok... Grunden til indkøbet af de 128 MB var at de var billigere end 64.....
Så må jeg ud og finde en at bytte med. Men det sku' vist ikke være noget
problem at bytte en 128 MB klods med en 64 MB!
Det undrer mig blot at den så ikke tæller op til f.eks 64 MB....? I stedet
for kun 32?

Men tak for svaret! Jeg vil prøve at se om det hjælper.

Hygge...
Daniel

Fra : Henning

Dato : 06-10-02 18:17

On Sun, 6 Oct 2002 17:52:06 +0200, "Daniel Alstrup"
> [...]

>problem at bytte en 128 MB klods med en 64 MB!
>Det undrer mig blot at den så ikke tæller op til f.eks 64 MB....? I stedet

Havde samme problem for noget tid siden - forsøgte flere type
(enkeltsidet/dobbeltsidet o.a.) Til sidst prøvede jeg en Kingston, og
den spiller uden problemer! De andre talte også kun op til 32M.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 06-10-02 19:09

[klip]
> Havde samme problem for noget tid siden - forsøgte flere type
> (enkeltsidet/dobbeltsidet o.a.) Til sidst prøvede jeg en Kingston, og
> den spiller uden problemer! De andre talte også kun op til 32M.

Tak, men "desværre" så er det en Kingston jeg har!

Hygge...
Daniel

Fra : Kresten K. Jeppesen

Dato : 06-10-02 17:48

> [...]
sku'
> have 5v?)
> Hvordan får man den til at fatte at der altså er kommet lidt mere

Find ud af hvilket bundkort det er og prøv at finde en manual dertil, der
vil sikkert stå hvor megen RAM den er i stand til at bruge...tjek også lige
fabrikantens hjemmside for BIOS updates der evt giver mulighed for at bruge
mere RAM.

K.J.

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 06-10-02 19:10

"Kresten K. Jeppesen skrev...
> [...]
lige
> fabrikantens hjemmside for BIOS updates der evt giver mulighed for at

Yes, det var sgu da også en idé... Tak for det, så kan jeg måske ligefrem
slippe for at bytte klodsen ud.

Hygge...
Daniel