Hund til USA?
Fra : Lonnie

Dato : 25-02-01 02:05

Kære NG!

Min mand og jeg har overvejet at tage til USA i 3 mdr. til sommer. Min mand
skal evt. arbejde der, og jeg skal hygge mig! Men her kommer så alle
overvejelserne. Vi har jordens dejligste hund (hvis vi selv skal sige det)
Zimba, en 1 år gammel cavalier king charles spaniel. Såvidt jeg kan se
kræver det kun nogle almindelige vaccinationer at få ham med til staterne,
men så kommer alle spørgsmålene:

a) Er det rimeligt at udsætte ham for det stress det må være at være
indespærret i et lastrum? (eller hvordan det nu foregår)

b) Er det rimeligt at noget familie passer ham i de 3 mdr.? (Vi vil helst
have ham med)

c) Kan man give ham noget beroligende, evt. noget han kunne sove på, til
flyveturen?

Vi håber at der er nogen der har erfaringer og meninger omkring disse
overvejelser. Der er formentlig også flere overvejelser der skal tages med,
end de nævnte ovenfor. Det skal lige siges, at turen bliver droppet, hvis
det bliver et problem med Zimba.

Med venlig hilsen

Lonnie og Thomas

http://www.zimba.kaeregaard.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-02-01 13:49

In article <979lhn$n6g$1@news.inet.tele.dk>,
"Lonnie" <lonnie@kaeregaard.NO_SPAM.dk> wrote:

> Vi håber at der er nogen der har erfaringer og meninger omkring disse
> overvejelser.

Snak med dyrelægen, så finder du ud af om det overhovedet er muligt at
nå at få hunden vaccineret. Så vidt jeg husker tager de nødvendige
vacciner for at tage til Sverige mindst et halvt år.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Uljse

Dato : 25-02-01 14:01

Det er en nem sag, tal med dyrlægen om det

Ulla

Fra : Lars Knudsen

Dato : 25-02-01 15:22

Hej Lonnie,

Jeg ville bare sige - at hvis jeg ellers havde anden mulighed ville jeg
a-l-d-r-i-g tage hverken min Sascha eller Simba med ud at flyve. Specielt
Sascha er meget nervøs for ting, hun ikke kender - og jeg ville syntes det
ville være uendelig synd for de stakkels kræ. Nu er jeg så samtidig også så
heldig, at min søde forældre altid gerne passer hunde Det med om det er
rimeligt at noget familie passer ham? Mener du overfor hunden eller den
familie der skal passe? Zimba har det utvivlsomt fint med det, hvis den
ellers kender dem - om familien har det fint med det ved du kun selv.

Det er nu ellers ret simpelt at have sin hund med. Hvis den vejer over 5
kilo (mener jeg) kan du ikke have den med i kabinen, og du skal så have et
solidt bur til den, som den kan være i på turen. Du betaler så et eller
andet for at få den med (500-1000 kroner så vidt jeg husker) - og så får den
ophold i lastrummet på flyet på turen, hvor der selvfølgelig er
hundetemperatur. Du ser først hunden igen i baggageudleveringen i
lufthavnen.

Beroligende kan den altid få... Men.. Tænk på - det er en lang tur. Flyver i
direkte fra København?

** Lars

Fra : Pernille Have

Dato : 25-02-01 21:47

Lars Knudsen <lars@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:_x8m6.27543$PC4.961660@news010.worldonline.dk...
>Hvis den vejer over 5 kilo (mener jeg) kan du ikke have den med i kabinen,
>og du skal så have et solidt bur til den, som den kan være i på turen.

Jeg har hørt, at grænsen går ved ti kilo (check evt. dette med
flyselskabet), så hvis ellers jeres Cavalier ikke hører til de allerstørste,
kan I muligvis have ham med ind i kabinen, hvilket jeg ihvertfald ville
foretrække.

Om det er synd at lade ham tage turen i lastrummet, kommer helt an på
hundens psyke, og det kan I bedst selv vurdere. Fysisk kommer han ikke til
at lide nød. Det sørger et ansvarligt flyselskab for.

Har I noget familie, som I ved vil tage sig godt og kærligt af ham, og som
han er vant til at komme hos/blive passet af, er det også en udmærket
løsning, selvom jeg godt forstår, at I helst vil have ham med. Jeg ville
også meget nødigt undvære mine to guldklumper i tre måneder.

Mange hilsner fra
Dixie, Bungi og endnu en Cavalier-fan, Pernille

Fra : Lonnie

Dato : 26-02-01 10:32

Først og fremmest: tusind tak for jeres svar! Jeg har nu snakket med
bla. dyrlægen, men er stadig fyldt med spørgsmål.

> [...]
allerstørste,
> kan I muligvis have ham med ind i kabinen, hvilket jeg ihvertfald ville

Zimba hører bestemt ikke til de allerstørste i racen. Han vejer næsten 5 kg.
lige nu. Er der nogen der ved hvilke flyselskaber der flyver til USA, og
tillader at hunden kommer med i kabinen. Jeg har snakket med SAS (som
tillader det i en særlig kasse eller taske, som hunden skal blive i på hele
turen) og British Airways (som ikke tillader det).

> Om det er synd at lade ham tage turen i lastrummet, kommer helt an på
> hundens psyke, og det kan I bedst selv vurdere. Fysisk kommer han ikke til
> at lide nød. Det sørger et ansvarligt flyselskab for.

Hm.. Det er en svær beslutning det med lastrummet, for det lyder jo ikke
just tiltalende at have ham siddende deromme

> [...]
> løsning, selvom jeg godt forstår, at I helst vil have ham med. Jeg ville
> også meget nødigt undvære mine to guldklumper i tre måneder.

Det er jo både det med at undvære ham, men også at jeg synes 3 mdr. er lang
tid han skal passes hos nogle. Han skal helt klart ikke i pension. Hvordan
vil han tage det når vi kommer og henter ham? Vil han ikke føle at der hvor
han bliver passet, er hans nye hjem?

Mange hilsener fra Zimba og Lonnie.

www.zimba.kaeregaard.dk

Fra : Sofie Hansen

Dato : 26-02-01 18:31

Du skal bestemt tage ham med i kabinen - jeg kender en opdrætter som havde
fået sine to hunde placeret i lastrummet, da der ikke var plads til dem i
kabinen (der er et max. på hvor mange hunde der må være i kabinen pr.
afgang) - da hun stod i Kastrup var hundene i paris!

KLM og lufthansa - muligvis også amerikanske selvskaber tillader hunde/katte
i kabinen, når de ikke er over en vis størrelse.

Mvh.
Sofie