Hvad er SCSI?
Fra : Christian Thorsen

Dato : 05-10-02 21:40

Jeg har egentlig aldrig rigtigt forstået hvad SCSI er?
Udover at det kører meget hurtigere, hvad er SCSI så?
Har nogen en god forklaring?

Med venlig hilsen
Christian Thorsen

Fra : Madsen

Dato : 05-10-02 22:15

Christian Thorsen skrev:

> Jeg har egentlig aldrig rigtigt forstået hvad SCSI er?
> Udover at det kører meget hurtigere, hvad er SCSI så?

Prøv at kigge følgende side:
<http://www.mkdata.dk/pctutor/hardware/modul5c1.htm>

Madsen.

Fra : Frans Jensen

Dato : 05-10-02 22:16

http://searchstorage.techtarget.com/sDefinition/0,,sid5_gci212949,00.html

--
girls and sex
can't beat

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 06-10-02 10:12

"Frans Jensen" <nospam@tdcspace.dk> wrote in message

> http://searchstorage.techtarget.com/sDefinition/0,,sid5_gci212949,00.html

Hmmm... Don't get it? Er alt SCSI 16bit? Hvad med 32bit? Jeg mener
controllerne findes jo tilmed til 64 bit PCI... Men det er måske først når
man kører RAID, at man benytter den større båndbredde?

Kører nogle SCSI diske ikke et 'LVD-160' interface? Det må da være 160MB/s.
Men er det bare en højere frekvens og samme busbredde eller?

Egentlig burde den her tråd vel være i news:dk.edb.hardware.drev?

--
/H3nrik V! - Ivrig OverClocker.

A486DX4-133 @ 160 K6-233 @ 262 P75 @ 100 P90 @ 120
Dual P100 @ 133 P133 @ 166 P166 @ 200 P200MMX @ 225 PII-266 @ 333(2.5x133)
C300A @ 504 C366 @ 566 Dual C366 @ 550 C600 @ 1008 PIV1.6A @ 2.56

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-10-02 14:17

"H3nrik V! [2670]" <vernerbo@DO_NOT_SPAM_MY_hotmail.com> wrote in message

http://searchstorage.techtarget.com/sDefinition/0,,sid5_gci212949,00.html
> Hmmm... Don't get it? Er alt SCSI 16bit? Hvad med 32bit? Jeg mener

Nej, SCSI er enten 8 bit eller 16 bit.

> Kører nogle SCSI diske ikke et 'LVD-160' interface? Det må da være
160MB/s.

Ultra160 er LVD.

> Egentlig burde den her tråd vel være i news:dk.edb.hardware.drev?

Nej, for SCSI er andet en harddiske... Min scanner er SCSI.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : David Rasmussen

Dato : 06-10-02 13:34

Christian Thorsen wrote:
> Jeg har egentlig aldrig rigtigt forstået hvad SCSI er?
> Udover at det kører meget hurtigere, hvad er SCSI så?
> Har nogen en god forklaring?

Det er begrænset hvor meget hurtigere SCSI er i praksis med en enkelt disk
på en almindelig enkeltbrugermaskine.

/David

Fra : Christian Thorsen

Dato : 06-10-02 14:12

Hvorfor er der forskel på om SCSI virker hurtigere ved flere end én harddisk
?

Med venlig hilsen
Christian Thorsen

Fra : René Jensen

Dato : 06-10-02 17:14

Christian Thorsen wrote:
> Hvorfor er der forskel på om SCSI virker hurtigere ved flere end én harddisk?

Det har noget at gøre med den grundlæggende opbygning af IDE og SCSI
teknologien.
En IDE controller kan max. håndtere 4 enheder (en primær og sekundær
kanal, som hver har master og slave), imens en SCSI controller kan
håndtere 6 eller 15 enheder (afhængig type controller).
Når der I/O aktivitet på en IDE controller vil den optage en del af
processorens regnekraft, og derved bliver processoren belastede unødig.
Dog er de nyere IDE controllere blevet bedre, så de ikke sluger så meget
processorkraft. Typisk vil du kunne mærke at processoren er belastet
hvis man kopiere mange filer fra en harddisk til en anden.
Det undgår man ved SCSI fordi SCSI constrolleren understøtter caching af
SCSI commands, som bliver sendt til de enkelte enheder, der er
tilsluttet controlleren, så ved at kopiere filer fra en harddisk til en
anden vil foregå udenom processoren og SCSI commands vil blive sat i kø
til hver af harddiskene. Dette resultere i at processoren ikke bliver
belastet af sådan I/O aktivitet.

Det er muligt at man ikke opnår så meget ved kun at have en SCSI disk
frem for en IDE disk, derfor ser du oftes at SCSI benyttes i high-end
servere, hvor mange bruger skal have adgang til f.eks. et fælles drev på
netværket. Typisk vil disse diske blive sat op i RAID, og derved øge
hastigheden yderligere.

Kigger man umiddelbart på rpm, vil man også se at mange IDE diske kører
med 5400rpm og high-end IDE diske med 7200rpm. Ældre SCSI diske kører
5400rpm, imens de i dag kører med 7200rpm som standard, derudover kan
man få SCSI diske der kører helt op til 15000rpm.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-10-02 22:45

"René Jensen" <return2sender@notvalidemail.com> wrote in message
> kanal, som hver har master og slave), imens en SCSI controller kan
> håndtere 6 eller 15 enheder (afhængig type controller).

7 eller 15 enheder (+ controlleren selv)...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-10-02 14:18

"David Rasmussen" <pinkfloydhomer@yahoo.com> wrote in message
> Det er begrænset hvor meget hurtigere SCSI er i praksis med en enkelt disk
> på en almindelig enkeltbrugermaskine.

Det kommer igen an på disken... Atlas 15k... ?