80 leder IDE kabel......
Fra : TexasFlood

Dato : 05-10-02 19:04

Når min P4 starter op skrives der på skærmen efter RAM test :

"No 80 conductor cable installed on primary channel".

Og ganske rigtigt så har jeg ikke 80 leder IDE kabel på primær IDE kanal.
Men hvad gør et 80 leder IDE kabel godt for når der jo "kun" er 40 ledere
eller pins på bundkortets stik ?

CJ :0)

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 05-10-02 19:13

TexasFlood skrev bl.a.:

> [...]
> kanal. Men hvad gør et 80 leder IDE kabel godt for når der jo "kun"
> er 40 ledere eller pins på bundkortets stik ?

Ja, men på et 80 leders kabel er halvdelen "skærm". Det er nødvendigt for at
kunne køre IDE enhederne i ATA66/100/133 mode.

--
Lars

Fra : Christian Thorsen

Dato : 05-10-02 21:39

> Ja, men på et 80 leders kabel er halvdelen "skærm". Det er nødvendigt for
at
> kunne køre IDE enhederne i ATA66/100/133 mode.

Hvad er ATA66/100/133 mode. ?

Med venlig hilsen
Christian Thorsen

Fra : Martin K

Dato : 05-10-02 21:51

Christian Thorsen wrote:
> Hvad er ATA66/100/133 mode. ?

Forskellige standarder for overførselshastighed...

--
Martin K

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 05-10-02 22:17

Martin K skrev bl.a.:

> Forskellige standarder for overførselshastighed...

Kan både harddisk og bundkortets IDE controller klare ATA133, kan der (i
teorien) overføres 133 MB pr. sek.

I praksis er det dog ikke realistisk, da harddiskes overførselshastighed
ikke når så højt op (endnu).
http://storagereview.com/guide2000/ref/hdd/if/ide/unstdUltra66.html

--
Lars

Fra : Madsen

Dato : 05-10-02 19:59

On Sat, 5 Oct 2002 20:04:06 +0200, "TexasFlood"
<stevie@--nospam--tdcadsl.dk> wrote:

>Og ganske rigtigt så har jeg ikke 80 leder IDE kabel på primær IDE kanal.
>Men hvad gør et 80 leder IDE kabel godt for når der jo "kun" er 40 ledere
>eller pins på bundkortets stik ?

De 40 ekstra ledninger skærmer de andre 40 så
harddisken kan overføre data med højere hastighed.

Fra : Madsen

Dato : 05-10-02 22:17

TexasFlood skrev:

> Men hvad gør et 80 leder IDE kabel godt for når der jo "kun" er 40
> ledere eller pins på bundkortets stik ?

Prøv at kigge lidt tilbage i gruppen. Mindre end en dag faktisk.

Madsen.

Fra : TexasFlood

Dato : 06-10-02 09:25

Ups - sorry det rigtigt.

Ellers tak for svarene alle.
Jeg må ud og have fat i et 80leder kabel

MVH

TF