Labrador bedækning ?????
Fra : Peter Jantzen

Dato : 05-10-02 18:30

Et lille hurtigt spørgsmål til gruppen , hvad koster det typisk at bedække
en labrador tæve ?

Peter

Fra : Søren Voigt

Dato : 05-10-02 21:46

"Peter Jantzen" <theone@adslhome.dk> wrote in message
> Et lille hurtigt spørgsmål til gruppen , hvad koster det typisk at bedække
> en labrador tæve ?

Jeg går ud fra, at du mener, hvad hanhundens ejer kan regne med at få for
"anstrengelserne".

Det afhænger af hvilke meriter forældredyret har. Især markprøvemeriter
belønnes, men du bør regne med ....:

a) enten en hvalp fra kuldet (evt. + omkostninger til øretatovering, stambog
mv.afhængigt af hvor dygtig du er til at forhandle) eller

b) kr. 4.000,- til 6.000,-

mvh.

Søren Voigt

Fra : Annette Skovbon

Dato : 06-10-02 09:52

Dette er vel forudsat, at det er en hanhund med papirer osv. ikke? Altså
ikke en "ren labrador uden stamtavle"?

--Annette

Fra : x Vuf x

Dato : 06-10-02 10:26

Sun, 06 Oct 2002 10:52:09 +0200, Annette Skovbon wrote:

>Dette er vel forudsat, at det er en hanhund med papirer osv. ikke?
>Altså ikke en "ren labrador uden stamtavle"?

Hvor ved du så fra, det er en ren labrador?
Men skal der bare laves flere usikre(1) bastarder, skal hanhundens ejer ha',
hvad I kan blive enige om. Alt fra ingenting til 800,-.

(1) Usikre, fordi ingen ved, hvilket sind hvalpene får.
Min hund er sød; din hund er sød; så bli'r hvalpene da også søde...
DEN kan du godt glemme. Og tror du mig ikke, så læs lidt om gener
og arvelighed. Det er bl.a. én af de ting, en ansvarlig opdrætter
gør, inden han/hun starter som opdrætter!

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com

Fra : Søren Voigt

Dato : 06-10-02 12:18

Ja forudsætningen for den pris jeg nævner er, at hanhunden har en
DKK-stambog, har vist resultater på markprøve, og at den er albue, øjen og
hd-fotograferet med pletfrie resultater.

Jeg mener egentlig ikke at en hanhund uden papirer, eller fra en svag
stambogsførende organisation (dvs. uden sundhedskrav) nødvendigvis betyder
at prisen skal være lavere.

Men hvis hunden ikke er fotograferet i albuer og hofter med pletfrie
resultater, så mener jeg at man helt bør undgå avlen. Det er sådan set
ligemeget om hunden så har stambog eller ej for der kommer jo ikke stambog
på afkommet (med mindre igen vi taler om en useriøs stambog der ikke stiller
sundhedskrav til forældredyrene).

Hvad man kan få for en parring hvis der ikke foreligger en stamtavle ville
jeg typisk anslå til at være på linje med prisen på en hvalp. Hvis afkommet
f.eks. kan sælges for 2000 kr. pr. hvalp så er det vel en meget god
indikation for prisen på hvalpen.

Personligt ville jeg aldrig deltage i parring af mine Labrador Retriever med
hunde hvor der ikke forelå en deklaration af øjne, albuer og hofter, ligesom
jeg altid vil forlange af mig selv at jeg kender disse sundhedsdata for de
hunde jeg måtte bruge til avl. Dette har intet med stambogen eller prisen at
gøre. Det er noget, jeg mener at alle opdrættere af Labrador Retriever burde
lægge vægt på.

mvh
Søren

Fra : x Vuf x

Dato : 06-10-02 12:52

Sun, 6 Oct 2002 13:18:23 +0200, Søren Voigt wrote:

> [...]
>på afkommet (med mindre igen vi taler om en useriøs stambog der ikke stiller

Hvilken forening er der her tale om? Bestemt ikke den, jeg er i!
Men nu har jeg jo heller ikke labrador, så hvad ved jeg...

> [...]
>gøre. Det er noget, jeg mener at alle opdrættere af Labrador Retriever burde

Nej. Alle seriøse opdrættere af ALLE racer!

Fra : Søren Voigt

Dato : 06-10-02 14:54

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> wrote in message

> Hvilken forening er der her tale om? Bestemt ikke den, jeg er i!

DJR - Dansk Jagthunde Registrering ( www.djr.dk )

Går man ind på deres hvalpeliste for Retrievere kan man se flere kuld
Labrador Retriever, hvor hverken far eller mor er HD- eller
albuefotograferede eller for den sags skyld øjenlyste. I DKK er det et
absolut krav for at udstede stambog på et kuld Labrador at forældredyrene
er fri for arvelige øjensygdomme og at hundens HD-status kan oplyses (det
gør ikke noget at den er dårlig - bare den oplyses så hvalpekøberne selv kan
bedømme). Albuestatus kræves ikke oplyst. Dette er efter min mening også for
dårligt. Selvfølgelig bør Albuestatus oplyses, og som sagt kunne jeg ikke
drømme om at gå ind i avl hvor jeg spillede med en "blind makker" i form af
ukendte sundhedsdata. Det er så let, og der er efter min mening ingen
undskyldning for at undlade at undersøge dette.

> Nej. Alle seriøse opdrættere af ALLE racer!

Jeg er for såvidt enig, men nu gik tråden jo netop på Labrador Retriever.

mvh
Søren

Fra : x Vuf x

Dato : 06-10-02 16:12

Sun, 6 Oct 2002 15:54:20 +0200, Søren Voigt wrote:
>"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> wrote...

>DJR - Dansk Jagthunde Registrering ( www.djr.dk )

Man skulle ikke tro, den slags var lovligt!

>Jeg er for såvidt enig, men nu gik tråden jo netop på Labrador Retriever.

Ok og dem har jeg ikke en dyt forstand på.