Strømforsyning
Fra : Jacob [9000]

Dato : 05-10-02 15:24

Hej

Jeg er ved at lave en lille server på ca. 400mhz, 128mb ram og en lille hd.
På prosessoren har jeg tænkt mig at lave passiv køling så der ikke er en
blæser der larmer, derfor er den eneste blæser tilbage i computeren, nu i
strømforsyningen, og den kunne det være rart at slippe for, da computeren
skal stå i et soveværelse og selvfølgeligt altid være tændt, da det jo skal
være en server.
Nu er spørgsmålet så, kan man bare pille den blæser i strømforsyningen
fra/ud, og så evt. fjerne sidepladen i kabinettet så varmen kan slippe ud
der, eller bliver computeren/strømforsyningen for varm?

Med venlig hilsen
Jacob Jensen

Fra : Leony

Dato : 05-10-02 20:32

"Jacob [9000]" <jacoblauvring@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nu er spørgsmålet så, kan man bare pille den blæser i strømforsyningen
> fra/ud, og så evt. fjerne sidepladen i kabinettet så varmen kan slippe ud
> der, eller bliver computeren/strømforsyningen for varm?

Jeg har haft strømforsyningen placeret uden for kabinettet med "låget" taget
af. Dette for at den varme luft ikke blev spærret inde.
Det kørte upåklageligt i den uge forsøget stod på.
En mulighed kunne jo være at købe en stille blæse (evt Papst 12 DB) og så
give den 7 volt. På den måde opnår du også lidt cirkulation.
Du kunne også montere en tænd/sluk knap til blæseren, så kunne den slukkes
når du skulle sove (evt en 12 volt/7 volt knap).

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Jacob Larsen

Dato : 05-10-02 23:35

On Sat, 5 Oct 2002 16:24:29 +0200, "Jacob [9000]"
<jacoblauvring@hotmail.com> wrote:

>Nu er spørgsmålet så, kan man bare pille den blæser i strømforsyningen
>fra/ud, og så evt. fjerne sidepladen i kabinettet så varmen kan slippe ud
>der, eller bliver computeren/strømforsyningen for varm?

Hvor stor er den strømforsyning? Jeg har selv gjort forsøget med en
gammel 200W strømforsyning. Den blev da ikke ret varm. Men jeg ville
nok ikke prøve med en 300W. Min Codegen bliver rigeligt varm med
dæmpet papst køler.

/Jacob Larsen

Fra : Kasper B.

Dato : 21-10-02 08:39

> På prosessoren har jeg tænkt mig at lave passiv køling > så der ikke er en
> blæser der larmer,
Jeg ved godt det ikke besvarer dit spørgsmål, men jeg er ret nysgerrig efter
at høre lidt om hvordan du gør, for at fjerne cpu blæseren...

Fra : Leony

Dato : 22-10-02 08:17

"Kasper B." <mail@kbirk.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved godt det ikke besvarer dit spørgsmål, men jeg er ret nysgerrig
efter
> at høre lidt om hvordan du gør, for at fjerne cpu blæseren...

Du skal anskaffe dig en kraftig køleprofil som kan flytte noget varme.
Samtidig skal du have en ikke kraftigt ydende (eller en nedclocket
processor).
Var det information i den retning du søgte?

Fra : Kasper B.

Dato : 23-10-02 15:25

> Du skal anskaffe dig en kraftig køleprofil som kan flytte noget varme.
> Samtidig skal du have en ikke kraftigt ydende (eller en nedclocket
> processor).
> Var det information i den retning du søgte?
Ja.. Men naar du skriver en kraftig koeleprofil, er det saa en stor
koeleblok...?

Fra : Leony

Dato : 24-10-02 07:52

> Ja.. Men naar du skriver en kraftig koeleprofil, er det saa en stor
> koeleblok...?

Ja, både og.
Køleprofilet skal også være god til at lede varmen væk.
Tyoisk vil der være en oplysning om hvor meget varme køleprofilet kan lede
væk (har jeg læst - har aldrig selv haft brug for det), dette skal så
sammenholdes med hvor meget varme din processor afgiver.

Fra : Kasper B.

Dato : 24-10-02 14:41

> [...]
> væk (har jeg læst - har aldrig selv haft brug for det), dette skal så
> sammenholdes med hvor meget varme din processor afgiver.

Okay.. det er cool nok.. tak for svaret...

Mvh.. Kasper B.