Hjælp til køb af bærbar
Fra : Katja Gøbel

Dato : 05-10-02 15:08

Jeg står og skal til at købe mig en bærbar computer. Men da jeg ingen
erfaring har med bærbare vil jeg godt høre jeres mening om to bærbare som
jeg efterhånden har fundet frem til.

Først bør I dog lige vide hvad mine krav er:

Mobile cpu
Så lille en bærbar som muligt, uden at det bliver for voldsomt. Den ene jeg
har fundet har en 12,1" skærm. Men jeg er meget i tvivl om hvorvidt den
bliver for lille at kigge på.
Et nogenlunde batteri så den kan holde omkring 3 timer som min.
Min 20 Gb harddisk samt skal der være et integreret netværkskort.
Selve skærmkortet/chippen er ikke så væsentlig, da der hverken skal spilles
på den eller laves andre grafikkrævende ting.

Her er den første jeg har fundet (umiddelbart den jeg bedst kan lide primært
pga størrelsen):

http://www.higrade.dk/dansk/Notino2200.htm

Det er dog ved denne bærbare hvor at jeg er bange for at en 12,1" skærm
bliver for lille at kigge på. Hvad er jeres erfaringer med dette?
Hvad synes i hele taget om denne bærbare?

Den anden jeg har fundet er denne:

http://www.edbpriser.dk/computere/notebook-top10.asp?ID=1464728022

Denne kan jeg også godt lide på trods af, at den er den smule størrere end
den anden. Men jeg kender intet til Asus's bærbare. Er de pengene værd? Er
der evt. nogle der har erfaringer med den nævnte model?

Jeg håber I kan hjælpe.

Med venlig hilsen

Andreas Hansen (Groggy)

p.s.: Denne besked er skrevet fra en vens computer, hvorfor afsendernavnet.

---

Fra : Cubus

Dato : 05-10-02 16:12

> [...]
> bliver for lille at kigge på. Hvad er jeres erfaringer med dette?
> Hvad synes i hele taget om denne bærbare?

Minimum skærmstørrelse nu om dage må så absolut være 14,1".
Medmindre størrelsen på maskinen er altafgørende.

> Den anden jeg har fundet er denne:
>
> http://www.edbpriser.dk/computere/notebook-top10.asp?ID=1464728022

Den ser mere fornuftig ud og har nogle af de ting jeg ville ligge vægt på:

-Mobile CPU.
-Indbygget LAN-kort.
-min 1024x768 skærmopløsning.
-Pegeplade som mus (uegnet til at tegne med, men ellers fremragende
når man først har vænnet sig til den)
-Li-Ion batteri

Hvad jeg ikke lægger vægt på er fx:

-indbygget diskettedrev.
-alverdens genvejsknapper
-TV-out

Indbygget mikrofon har jeg haft en del glæde af. Har en HP XE3 og det
eneste jeg faktisk har savnet er den smarte finesse, der er på IBMs bærbare:
en lille lampe oppe i toppen af skærmen, som kan oplyse tastaturet i mørke.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Katja Gøbel

Dato : 05-10-02 21:46

"Cubus" <cubus@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Minimum skærmstørrelse nu om dage må så absolut være 14,1".

Også var jeg har gået og tænkt på. De skriver intet om hvilken opløsning der
er bedst til skærmen, men jeg mindes at have læst om nogle 12,1" skærme der
snildt kan vise 1024/768. Men det jeg frygter er så at detaljerne bliver alt
alt for små, så det hverken er til at læse tekst ordentligt eller lign.

> Medmindre størrelsen på maskinen er altafgørende.

Størrelsen har, som skrevet tidligere, er stor betydning for mig. Så lille
som mulig vil være at foretrække. Men det må absolut ikke blive sådan at
størrelsen kompenserer for meget for noget andet. F.eks. skærmen på 12,1".

> Den ser mere fornuftig ud og har nogle af de ting jeg ville ligge vægt på:
>
> -Mobile CPU.
> (snip en masse punkter)

Jeg kan se, at vi har meget ens meninger om hvad vi lægger vægt på for
bærbare computere...

> [...]
bærbare:
> en lille lampe oppe i toppen af skærmen, som kan oplyse tastaturet i

Disse to finesser er dog ikke noget jeg har behov for. Giver skærmen
egentlig ikke nok lys til at oplyse tastaturet i mørke?

Jeg siger i hvert tak for hjælpen indtil videre.

Med venlig hilsen

Andreas Hansen (Groggy)

---

Fra : Cubus

Dato : 05-10-02 22:40

> [...]
> alt for små, så det hverken er til at læse tekst ordentligt eller lign.

Hvis den skulle være beregnet til 1024x768 er det måske værd at overveje.
Har ikke hørt om 12,1" og den skærmopløsning. Jeg har set en 15" skærm
med en opløsning på 1600x1200 og selvom det var småt var det knivskarpt
og slet ikke dumt.

> Giver skærmen
> egentlig ikke nok lys til at oplyse tastaturet i mørke?

Nej slet ikke. Jeg har iøvrigt altid skærmbelysningen stående på minimum
indendøre, da det giver det mest behagelige billede for øjnene i længden.
Udendørs i solskin kan skærmbilledet stadig tydes med fuld skærmbelysning.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Katja Gøbel

Dato : 05-10-02 22:56

> [...]
> Har ikke hørt om 12,1" og den skærmopløsning. Jeg har set en 15" skærm
> med en opløsning på 1600x1200 og selvom det var småt var det knivskarpt

Ok. Så er der jo ikke andet for end at skrive til producenten og høre om
skærmen er beregnet til 1024/768.

> [...]
> Udendørs i solskin kan skærmbilledet stadig tydes med fuld skærmbelysning.

Okay. Ku være man skulle tage det med i overvejelserne også. Dog tror jeg
ikke det vil blive et problem der er relevant for mig. Svjh ligger IBM's
bærbare også i en forholdsvis højere prisklasse. Men man får jo selvfølgelig
hvad man betaler for.

Med venlig hilsen

Andreas Hansen (Groggy)

---

Fra : jaes@mail.dk

Dato : 05-10-02 23:38

"Katja Gøbel" <katja@[NOSPAM]goebelconsult.dk> skrev i en meddelelse

> "Cubus" <cubus@sol.dk> skrev i en meddelelse
> små, så det hverken er til at læse tekst ordentligt eller lign.

> Ok. Så er der jo ikke andet for end at skrive til producenten og høre om
> skærmen er beregnet til 1024/768.

Der står at det er en xga skærm, det betyder at det er 1024x768 opløsning.

Jeg har hørt lidt blandet om høje opløsninger på skærme. Teksten kan man
ændre, men ikoner i mange programmer, samt grafik på hjemmesider kan man
ikke ændre på naturlig vis, og det kan være et problem, så køb evt. ikke før
du har set en skærm med den opløsning du er interesseret i..

Mvh.
Jannik

Fra : Jean Christophe B. T~

Dato : 06-10-02 09:18

"Cubus" <cubus@sol.dk> wrote in message

> [...]
> Har ikke hørt om 12,1" og den skærmopløsning. Jeg har set en 15" skærm
> med en opløsning på 1600x1200 og selvom det var småt var det knivskarpt

Jeg har en IBM X 20 med sådan en 1028 x 768 skærm og det er den klareste
skærm jeg har set på en bærbar (måske lige med undtagelse af Apple).

Den der finesse med oplyst tastatur er også ret fed.

Jeg købte den inde på laptops.dk hvor jeg fik den til 9500 for et år siden,
hvilket er temmelig meget under normalpris.

/Jean

Fra : jaes@mail.dk

Dato : 05-10-02 23:47

> [...]
> den anden. Men jeg kender intet til Asus's bærbare. Er de pengene værd? Er
> der evt. nogle der har erfaringer med den nævnte model?

Ellers er der jo Asus S1300 med 13" skærm.
Asus bærbare har et ret godt ry.
Se evt. www.asus.com

Mvh.
Jannik

Fra : Groggy

Dato : 07-10-02 17:57

Her en lille opsummering:

Først og fremmest vil jeg gerne lige sige tak for rigtig god hjælp fra alle
side. Det var helt kanon!

Men det viste sig dog at jeg fandt en bærbar der "næsten" kombinerede de to,
jeg var i tvivl om til en. Det er nemlig denne model fra Asus: M2400

Den kombinerer det kompakte med det "kraftfulde" ret godt.

Så nu skal der handles.

Med venlig hilsen

Andreas Hansen (Groggy)

Fra : Søren Friis

Dato : 31-10-02 22:51

Hej Andreas...

Jeg kan se at dit valg faldt på en M2400. Jeg går selv med overvejelser om
at købe sådan een, men jeg er stadig lidt i tvivl.
Hvad er dine erfaringer med dyret? Både gode og dårlige.

Mvh Søren Friis