Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
BoligXlån vs. Flexlån
Fra : Kenn Gerdes

Dato : 05-10-02 14:08

Jeg har modtaget et lånetilbud på Totalkredits BoligXlån, hvor renten
fastsættes på baggrund af 6 måneders CIBOR. Uden at skulle gå ind i den
nærmere tekniske forklaring af CIBOR (kan i øvrigt læses på Nationalbankens
hjemmeside), er denne form for rentefastsættelse konkurrencedygtig med fx
Realkredit Danmarks 1-årige flexlån? Hvordan fastsættes i øvrigt renten ved
den årlige rentetilpasning på Flexlån?

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : [DK]Garfield

Dato : 05-10-02 20:55

Hej Kenn,

BoligXlånets rente er for det meste lavere end F1, da renten som du skriver
fastsættes på baggrund af CIBOR 6. Altså 6 måneders pengemarkedsrenten.

Det er et fuldt konkurrencedygtigt produkt. Man kan endvidere vælge
en rentesikring via Renteloftet, men det har en pris (i form af højere
rente,
som er fradragsberettiget). Men hvis man skal sammenligne lidt, så
skal man tage den uden renteloft.

Pt. vil jeg dog selv anbefale, at man vælger en F3 eller F5, eller endda
et 5% fastrente lån - grundet det historiske lave renteniveau.

Hvis det er i forbindelse med en konvertering, så vil jeg afvente lidt
endnu,
da renten nok kommer lidt længere ned. (mit eget bud)

Renten på en F1'er fastsættes udfra afregningen af obligationerne på en
bestemt dato i december. Datoen varierer fra institut til institut.

Vh. Garfield_DK

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 06-10-02 10:28

"[DK]Garfield" skrev:

> BoligXlånets rente er for det meste lavere end F1, da renten som du
skriver
> fastsættes på baggrund af CIBOR 6. Altså 6 måneders pengemarkedsrenten.

Godt så :) - kan du forklare hvorfor renten på CIBOR 6 typisk vil være
lavere end renten på F1?

> Det er et fuldt konkurrencedygtigt produkt.

Dertil kommer at bidraget på 0,5 % er det laveste jeg har set. Det fås ikke
lavere som Kernekunde eller Prioritetskunde mv.

> Hvis det er i forbindelse med en konvertering, så vil jeg afvente lidt
> endnu,
> da renten nok kommer lidt længere ned. (mit eget bud)

Der er tale om tillægslån.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 06-10-02 11:47

Kenn Gerdes wrote:

> Godt så :) - kan du forklare hvorfor renten på CIBOR 6 typisk vil være
> lavere end renten på F1?

Det er fordi F1 er 12 mdr's rente, CIBOR 6 er 6 mdr's rente

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 06-10-02 11:54

"Erik G. Christensen" skrev:

> Det er fordi F1 er 12 mdr's rente, CIBOR 6 er 6 mdr's rente

Hmm, det giver jo faktisk mening. Funderede ellers over om der er andre
tekniske forklaringer på det.

Men kigger man isoleret på CIBOR falder rentesatsen over tid.

Følgende er klippet fra www.nationalbanken.dk - tallene er fra 4/10-02.

1 måned 3,4550 %
6 måneder 3,3600 %
12 måneder 3,3025 %

Nogen der kan give en forklaring på det?

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 06-10-02 12:16

Kenn Gerdes wrote:

> [...]
> 6 måneder 3,3600 %
> 12 måneder 3,3025 %
>
> Nogen der kan give en forklaring på det?

Ja, at der forventes faldene rente.

Det er også meget billigt at sikre sig renten på fx F1 lån i forhold
til "normalt", dvs at får F1 renten låst til dec 2003,
det plejer at koste ca 0,25% rente, pt ca 0,15%.

Men markedet for CIBOR og fx EUR obligationer er ikke helt ens, så der
kan være "lidt" forskel.

Svjv handles CIBOR fordringer pengeinstitutter imellem stort set uden
transaktionsomkostninger, hvorimod det koster mere at handle bounds.

Fra : [DK]Garfield

Dato : 06-10-02 13:19

Jyske Bank har en beskrivelse af, hvordan CIBOR er bygget op, og hvilke
pengeinstitutter der deltager i ordningen:

http://www.jyskebank.dk/finansnyt/obligationer/rentesatser/cibor/

> Svjv handles CIBOR fordringer pengeinstitutter imellem stort set uden
> transaktionsomkostninger, hvorimod det koster mere at handle bounds.

CIBOR er uden omkostninger overhovedet

Garfield_dk

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 06-10-02 21:36

"Erik G. Christensen" skrev:

> Ja, at der forventes faldene rente.

Det vil sige at i perioder med faldende rente er lån baseret på CIBOR 6 at
foretrække frem for F1, mens det modsatte er tilfældet hvis renten er
stigende?

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 06-10-02 22:16

Kenn Gerdes wrote:

> Det vil sige at i perioder med faldende rente er lån baseret på CIBOR 6 at
> foretrække frem for F1, mens det modsatte er tilfældet hvis renten er
> stigende?

Det vil sjældent være væsentlig, før vi snakker om nogle 100 mill, og så
store boliglån har du vel næppe

Næ, der er mere i forholdet mellem kortrentelån og ex. 30 års lån, dvs
mellem rigtig kort og rigtig lang rente.

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 06-10-02 22:24

"Erik G. Christensen" skrev:

> Det vil sjældent være væsentlig, før vi snakker om nogle 100 mill, og så
> store boliglån har du vel næppe

Du mener at renteforskellen mellem CIBOR6 og F1 først er "rigtig" mærkbar
ved store lån (uanset om renten er stigende eller faldende)?

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : [DK]Garfield

Dato : 06-10-02 13:15

Hej Kenn,

Baggrunden for, at renten er lavere på 1 år end på 6 mdr. pt. er, at man
forventer yderligere rentenedsættelser i USA og EUR, da økonomierne er gået
noget nær i stå.

En af måderne, hvorpå man kan sparke gang i økonomien på er at sænke renten.
Det gør at folk måske er mere villige til at låne penge (=øget forbrug),
samt at virksomhederne investerer mere, og derved får man faldende
arbejdsløshed=øget forbrug=øget vækst (groft sagt).

Den normale rentekurve er sådan bygget op, at jo længere tid man vil låse
sin rente - jo højere er den. (både for låntager - og for dem som vil sætte
deres penge ind).