Asus A7V333 - problemer
Fra : Tom Jones

Dato : 05-10-02 13:51

Hej alle

Jeg er ved at montere en computer og har lidt problemer med at få den
startet op.

Den har følgende basiskonfig.

- Asus A7V333
- Athlon Palomino 1700
- 256 MB DDR RAM
- MSI Geforce 4 (virker helt sikkert)

Når jeg tænder (uden HD, CD, lyskort osv.) kører alle blæsere og den grønne
lampe på motherboard lyser. Ledninger er checket +10 gange, og alt sidder
som det skal - med mindre der er væsentlige fejl i manualen.

- Burde den kunne starte op uden RAM?
- Kan jeg komme tættere på finde komponenten med en eventuel fejl?

Mvh.
TJ

Fra : Glenn Hagedorn

Dato : 05-10-02 14:14

Du kan aldrig starte en pc uden ram. Chipsættet - ram- processer er det
første din bios tjækker og hvis de tre nævnte ting er defekt eller ikke er
monteret så starter din pc ikke op. Venligst Glenn.

Fra : Leony

Dato : 05-10-02 20:40

"Tom Jones" <dts@sds.dk> skrev i en meddelelse

> - Kan jeg komme tættere på finde komponenten med en eventuel fejl?

Hvilken fejl har du? (mangler du billede på skærmen?)
Lyder der nogen bip fra højttaleren?
Hvilken køler bruger du?

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Tom Jones

Dato : 05-10-02 20:57

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote in message

> Hvilken fejl har du? (mangler du billede på skærmen?)
> Lyder der nogen bip fra højttaleren?
> Hvilken køler bruger du?

Der kommer hverken bip eller billede. Jeg en bruger en Silent Viking som
køler.

TJ

Fra : Leony

Dato : 06-10-02 02:49

> Der kommer hverken bip eller billede. Jeg en bruger en Silent Viking som
> køler.

På nogle bundkort nægter systemet at starte hvis der ikke findes en
cpublæser eller den kører under et bestemt antal omdrejninger. Silent
Vikingen kører med lave omdrejninger, så det kan være at denne grænse
overskrides og der ikke findes en cpublæser.
Har du prøvet at sætte en harddisk i systemet?
Du har ikke sat nogle afstandsstykker på som du ikke har brugt? Mener dog
ikke at blæserne kan kører hvis boardet kortslutter (det er ved at være
sent).

Fra : Tom Jones

Dato : 06-10-02 09:59

> [...]
> Du har ikke sat nogle afstandsstykker på som du ikke har brugt? Mener dog
> ikke at blæserne kan kører hvis boardet kortslutter (det er ved at være

Nej, bundkortet er korrekt monteret.

Hvis der var et problem med ram-modulerne ville jeg forvente, at højtaleren
sagde et eller andet... med den siger ikke en lyd. Derfor har jeg mistanke
til enten MB eller CPU. Grafikkortet er checket i en anden PC.

Kan man udfra symptomerne (sort skærm og ikke en lyd) siger noget om,
hvorvidt det er CPU eller MB, der er problemet?

Mvh.
TJ

Fra : Leony

Dato : 07-10-02 06:41

> Kan man udfra symptomerne (sort skærm og ikke en lyd) siger noget om,
> hvorvidt det er CPU eller MB, der er problemet?

Umiddelbart så hælder jeg mest til cpu. Blæserne på boardet kører og der er
lys i dioden, dette tyder på at det virker.
En klassisk fejl kunne være at kernen er knækket på cpu'en, da du monterede
blæseren. Dette kan let ske på cpu'er uden heatspreader, da kernen er
blottet og meget sårbar. Prøv at tage blæseren af og kik på kernen. Det
behøver bare være en lille mikroskopisk flig, der er knækket af, så er
cpu'en død. Det bedste ville være hvis du kunne teste den i et andet board.