IDE - Fladkabler med 40 eller 80 ledninger~
Fra : Christian Thorsen

Dato : 05-10-02 13:13

Hej!

Hvad er det der afgør om der skal være et 40 eller 80-pins-fladkabel, altså
et IDE-kabel med 40 eller 80 ledninger?

Med venlig hilsen
Christian Thorsen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 05-10-02 14:11

I news:anml39$fgce6$1@ID-139211.news.dfncis.de
skrev Christian Thorsen dette:

> Hej!
>
> Hvad er det der afgør om der skal være et 40 eller 80-pins-fladkabel,
> altså et IDE-kabel med 40 eller 80 ledninger?

Hvis du vil køre højere hastighed en "ata33", skal du have et 80pins kabel.
En ata133 disk vil stadigvæk fungere emd et 40pins kabel, men hastigheden
vil være reduceret til omkring ata33.
Har du købt din HD inden for de sidste 2-3 år, kan den formentligt yde mere
end ata33 (udma2) -med rette kabel.

PS. Jeg er køber til sådan et kabel, den lokale pc-pusher vil have 150! for
sådan et....

--
Venlig hilsen
Sune Storgaard

Fra : Leony

Dato : 05-10-02 20:47

"Sune Storgaard" <speg-fjern-@mail.dk> skrev i en meddelelse

> PS. Jeg er køber til sådan et kabel, den lokale pc-pusher vil have 150!
for
> sådan et....

Sig til din pusher at han er for dyr.
http://www.proconsult.dk/katalog/tilb/til-kabel/
Kig under fladkabler.

Thansen har billige runde kabler:
http://www.thansen.dk/products.asp?c=93627001&n=553624441#xy
Kender intet til kvaliteten.......
PS: Har set et Sandberg IDE kabel, det har jeg set til 250 kr. Det er dyrt.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Jacob Larsen

Dato : 05-10-02 23:32

On Sat, 5 Oct 2002 21:46:57 +0200, "Leony"
<leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote:

>PS: Har set et Sandberg IDE kabel, det har jeg set til 250 kr. Det er dyrt.

Det så jeg også et 80 leders kabel til i Fredgaard for et stykke tid
siden. Det var alm. længde.

/Jacob Larsen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 06-10-02 00:15

I news:DkHn9.74454$Qk5.3222511@news010.worldonline.dk
skrev Leony dette:

> "Sune Storgaard" <speg-fjern-@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Sig til din pusher at han er for dyr.
> http://www.proconsult.dk/katalog/tilb/til-kabel/
> Kig under fladkabler.
Jeg fortæller ham jævnligt at han er for dyr, men hans priser rasler ikke
ned af den grund.
Kablerne koster ikke mere end 30-40 kroner hvis man køber dem de rigtige
steder, men bor man ikke lige i nærheden af dem, så bliver prisen jo
fordoblet pga fragt mm...

Jeg undrer mig iøvrigt over hvor mange som har investeret i en xx(x)GB disk
til 1000+, men af ren uvidenhed blot kører den som ata33, fordi de gamle
kabler jo passede fint...?

--
Venlig hilsen
Sune Storgaard

Fra : Morten Johansen

Dato : 05-10-02 14:19

Christian Thorsen wrote:

> Hvad er det der afgør om der skal være et 40 eller 80-pins-fladkabel, altså
> et IDE-kabel med 40 eller 80 ledninger?

Et IDE-kabel består /altid/ 40 ledninger. Det IDE-kabel, der siges at have 80
ledninger har også kun 40 ledninger, men mellem hver af disse ledninger findes
en "ledning" der ikke virker som leder, men som isolering mellem de "rigtige"
ledninger, så den elektriske støj i kablet mindskes. Et IDE-kabel med 40 ledere
kan kun køre med en overførelseshastighed på 33 MB/s mens et IDE-kabel med 40
ledere og 40 isolerende ledere kan derimod overføre data med en hastighed på
66/100/133 MB/s. Alle nye harddiske skal bruge den sidstnævnte kabeltype for at
yde optimalt, men der burde dog ikke være noget i vejen for benytte den gamle
type, dog nedsættes ydelsen.

Hilsen Morten

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 06-10-02 08:51

"Morten Johansen" <mbj99@civil.auc.dk> wrote in message

> [...]
"rigtige"
> ledninger, så den elektriske støj i kablet mindskes.

Ikke desto mindre er de tilsluttet, nemlig til ground, hvilket ifølge min
lærebøger om elektrisk støj i øvrigt også er nødvendigt for at have en
skærmende effekt...!

--
/H3nrik V! - Ivrig OverClocker.

A486DX4-133 @ 160 K6-233 @ 262 P75 @ 100 P90 @ 120
Dual P100 @ 133 P133 @ 166 P166 @ 200 P200MMX @ 225 PII-266 @ 333(2.5x133)
C300A @ 504 C366 @ 566 Dual C366 @ 550 C600 @ 1008 PIV1.6A @ 2.56

Fra : Morten Johansen

Dato : 06-10-02 10:45

"H3nrik V! [2670]" wrote:

> Ikke desto mindre er de tilsluttet, nemlig til ground, hvilket ifølge min
> lærebøger om elektrisk støj i øvrigt også er nødvendigt for at have en
> skærmende effekt...!

OK, det vidste jeg ikke.

Hilsen Morten