Fejl ved mount af cd-rom
Fra : Stig Mogensen

Dato : 05-10-02 12:55

Hej,

Jeg får følgende;

stig@linux> mount /dev/cdrom
/dev/cdrom: Ind/ud-fejl
mount: Jeg kunne ikke bestemme filsystemtypen, og ingen var angivet
stig@linux>

ved forsøg på at mounte en cd-rom, der blev brændt under Windows XP.
XP selv kunne godt læse den. Er CDen kassabel under Linux?

Mvh

Stig

--
SuSE Linux 8.0 Prof. & KDE 3.0.2 på
GeForce2 MX-200, Asus p4s333

Fra : Heine Laursen

Dato : 05-10-02 14:20

In article <3d9ed2c8$0$96754$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Stig Mogensen wrote:
> Hej,
>
> Jeg får følgende;
>
> stig@linux> mount /dev/cdrom
> /dev/cdrom: Ind/ud-fejl
> mount: Jeg kunne ikke bestemme filsystemtypen, og ingen var angivet
> stig@linux>

prøv : mount /mnt/cdrom

Heine Laursen

Fra : Stig Mogensen

Dato : 05-10-02 15:36

> prøv : mount /mnt/cdrom

Duer ikke. Jeg mounter cdrom i dev.(standard SuSE opsætning, eller?)

/Stig

--
SuSE Linux 8.0 Prof. & KDE 3.0.2 på
GeForce2 MX-200, Asus p4s333

Fra : Heine Laursen

Dato : 05-10-02 16:12

In article <3d9ef89a$0$96787$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Stig Mogensen wrote:

> Duer ikke. Jeg mounter cdrom i dev.(standard SuSE opsætning, eller?)

Dev pleger at være 'links' til hardware i maskinen. Så det skulde ikke
være muligt at mounte noget i /dev/cdrom.

Prøv at oprette en dir i /mnt som hedder cdrom, hvis den ikke allerede
findes. og skriv så:
mount -t auto /dev/cdrom /mnt/cdrom

Hvis det stadigvæl ikke virker, så prøva at køre lsmod og se om der
er et modul der hedder cdrom. Hvis ikke så prøv modprobe cdrom, og se
om dit cdrom derev ikke skulde virke.

Heine Laursen

Fra : Stig Mogensen

Dato : 05-10-02 17:38

> [...]
>
> Hvis det stadigvæl ikke virker, så prøva at køre lsmod og se om der
> er et modul der hedder cdrom. Hvis ikke så prøv modprobe cdrom, og se

Jeg mounter fint alle andre CDere, på den måde jeg beskriver.
Mit drev virker fint. Fejlen(hvis der er en sådan) er altså at finde på
CDen, og ikke i drevet.

/Stig

--
SuSE Linux 8.0 Prof. & KDE 3.0.2 på
GeForce2 MX-200, Asus p4s333

Fra : frank damgaard

Dato : 05-10-02 19:13

Stig Mogensen <norman_bates@forum.dk> wrote:

> stig@linux> mount /dev/cdrom
> /dev/cdrom: Ind/ud-fejl
> mount: Jeg kunne ikke bestemme filsystemtypen, og ingen var angivet
***********************
> stig@linux>

du kunne prøve ved mount at angive typen: "-t iso9660"

> ved forsøg på at mounte en cd-rom, der blev brændt under Windows XP.
> XP selv kunne godt læse den. Er CDen kassabel under Linux?

Hvilket filsystem har XP lavet den som ?
(måske ikke iso9660?)
Det kan også være UDF filsystem, men nyere linux burde kunne læse dette,
i hvertfald kan en standard SuSE 7.3 og 8.0 læse UDF formatet.
(men måske XP heller ikke har anvendt dette?)

--
Frank Damgaard |