harddisk
Fra : Thomas Larsen

Dato : 04-10-02 23:42

hej ng

hvor meget betyder søgetiden? kan man mærke fra 8,5-9,5ms.
hvad er cache helt præcist og hvad skal man gå efter?

valget står mellem ibm/seagate/western digital.

jeg bruger primært min pc til film og lyd

Fra : Søren

Dato : 05-10-02 01:14

On Sat, 5 Oct 2002 00:42:28 +0200, "Thomas Larsen"
<tl-byg@mail1.stofanet.dk> wrote:

>hej ng
>
>hvor meget betyder søgetiden? kan man mærke fra 8,5-9,5ms.
>hvad er cache helt præcist og hvad skal man gå efter?

Søgetiden er en stor faktor hvis du kører en server, men jeg mener
ikke at man kan mærke forskel på 8,5 og 9,5 ms.

Cache er et lille (128 kb til 8 mb) ramlager der er indbygget i HD,
det er lynhurtigt, og har intelligens, forstået på den måde at det er
god til at gætte hvor på disken du skal læse næste gang.

>valget står mellem ibm/seagate/western digital.

Her er det en religion hvad du køber (aka nogen er til moderen, andre
er til datteren, hovedsagen er at man får sig en kvinde)

>jeg bruger primært min pc til film og lyd

Her er rotationshastighed og cache altafgørende.

Jeg ville opte for en forholdsvis "lille" HD med stor cache og hellere
10.000 rpm end 7.200 rpm

Søren
Nørrrrrrebro

Fra : Frederik Sunne

Dato : 05-10-02 17:17

> Cache er et lille (128 kb til 8 mb) ramlager der er indbygget i HD,
> det er lynhurtigt, og har intelligens, forstået på den måde at det er
> god til at gætte hvor på disken du skal læse næste gang.

- What? Det giver ikke den store mening...

> Her er det en religion hvad du køber (aka nogen er til moderen, andre
> er til datteren, hovedsagen er at man får sig en kvinde)

Hmm, hold dig fra IBM. De bliver for varme og pladerne smelter og dine data
går døde. Du har ikke en chance for at nå at lave en backup. 5 af mine
venners IBM
er stået af. Selv har jeg to og der er ingen problemer - jeg har nok været
heldig...

> Her er rotationshastighed og cache altafgørende.

- Tja, det er søgetiden bestemt også hvis du mener lyd som at lave musik -
hvis vi bare snakker om at høre mp3 eller se DivX film er det underordnet.

> Jeg ville opte for en forholdsvis "lille" HD med stor cache og hellere
> 10.000 rpm end 7.200 rpm

- Jamen, IDE diske bliver ikke lavet med 10.000 RPM. Så skal du have SCSI,
det er væsentlig dyrere og kan ikke længe betale sig da IDE sparker røv.

> Søren
> Nørrrrrrebro

- Frederik også Nørrebro....

Fra : Søren

Dato : 05-10-02 21:41

On Sat, 5 Oct 2002 18:16:50 +0200, "Frederik Sunne"
<frederik@soundfields.dk> wrote:

>- What? Det giver ikke den store mening...

Det er egentlig meget simpelt

Hvis alle data blev lagt sekventielt (lige i r*ven på hinanden, som
rillerne på en lp), var der kun 1 faktor der egentlig gjaldt, nemlig
rotationshastigheden, MEN det gør de ikke, de ligger spredt ud over
hele disken, og derfor er HD'en nødt til at flytte
læse/skrive-hovederne frem og tilbage hele tiden.

Det tager tid, og man skyder så en lille cache ind, og instruerer den
om at lede efter dele af den fil du loader, lige i nærheden af hvor
den læser lige nu, og gemme disse data i cachen. Dette speeder i
sidste ende loadningen op.

> [...]
>venners IBM
>er stået af. Selv har jeg to og der er ingen problemer - jeg har nok været
Her siger du dig selv imod

Jeg har også 3 IBM'er, dog ikke i skuffer, men de er stakket oven på
hinanden, med 5400'eren mellem 2 7200'ere, uden blæser, bruger den på
job, hvor den kører 24*7*365, nu på andet år, sååå.......

> [...]
>det er væsentlig dyrere og kan ikke længe betale sig da IDE sparker røv.

Læs mit svar, jeg snakker ikke om IDE vs. SCSI.

>- Frederik også Nørrebro....

Danmarks navle ))))

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-10-02 06:10

"Frederik Sunne" <frederik@soundfields.dk> wrote in message

> - Jamen, IDE diske bliver ikke lavet med 10.000 RPM. Så skal du have SCSI,
> det er væsentlig dyrere og kan ikke længe betale sig da IDE sparker røv.

Ydelsesmæssigt sparker IDE ikke noget ifht SCSI. !

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Leony

Dato : 05-10-02 21:03

"Thomas Larsen" <tl-byg@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> hvor meget betyder søgetiden? kan man mærke fra 8,5-9,5ms.

Søgetiden betyder en del. Mindre søgetid = mindre ventetid.
Tror ikke du kan mærke en forskel 1 ms. Du kan dog nemt mærke forskel på 8
ms og 23 ms.

> hvad er cache helt præcist og hvad skal man gå efter?

Det er forklaret her:
http://www.webopedia.com/TERM/c/cache.html
Større er bedst.

> valget står mellem ibm/seagate/western digital.

Western Digital (wd1200jb) er netop blevet kåret som bedste harddisk i det
nye nummer af Privat Computer.
Så det er da et bud. Har selv haft 5 WD diske og har ikke noget at klage
over.
Du kan selvfølgelig også finde tests hvor Seagate eller IBM vinder.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/