Køb af hest: Pris?
Fra : Ann-Rikka Olsen

Dato : 04-10-02 21:49

Hej NG

Jeg går og tænker på at anskaffe mig hest, så ville lige høre jeres
mening...

Jeg har kendt denne hest i 5 år, og redet ham i alle årene. Han er 10 år
gammel og 1.63 i stang. Han er meget frisk under rytter, men rimelig rolig.
Visse dage ikke helt trafiksikker. Han kan altid læsses i lastbil, men der
er af og til problemer med trailer.

Han sygdomsforløb har været 1x kolik og 2x nyreslag ( men dette mere end 3
år tilbage)

Han har et lille overben som aldrig har generet ham. Aldrig har han været
halt....Dog er i hvert fald en af hans forældre blevet aflivet grundet
dårlige ben....

Han er vallak, og oldenborg/fuldblod uden papire.

Han kan endvidere let klare en LB-spring, mens han kun går let dressur. Han
bliver solgt med ALT udstyr, dvs. sadel (hubertus), trense, dækkener,
strigler o.a.

Hvilken pris ville I sætte på en sådan hest?

Har i forøvrigt en ide om transportprisen fra Sjælland (Slagelse) til Fyn
(Odense)?

På forhånd tak fra en sonderende måske kommende hesteejer...

Ann-Rikka Olsen

P.S Nogen steder i Odense med staldplads, har godt nok et sted på hånden
)?

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-10-02 21:53

In article <3d9dfeb5$0$96758$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Ann-Rikka Olsen wrote:
> Hej NG

hej :)

> Jeg går og tænker på at anskaffe mig hest, så ville lige høre jeres
> mening...

Det er en glimrende ide, heste er nogle dejlige dyr ;-D

> [...]
> strigler o.a.
>
> Hvilken pris ville I sætte på en sådan hest?

hmm, mindst omkring 20, dels er der en masse udstyr med, dels er den
kun 10 år. Den klarer ikke så meget, og er en vallak. Derfor gør det
med papirerne intet, du kan jo alligevel ikke avle på den.

> Har i forøvrigt en ide om transportprisen fra Sjælland (Slagelse) til Fyn
> (Odense)?

umiddelbart vil jeg forestille mig en plovmand, altså 500,- for en lejligheds
transport.

JonB

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 05-10-02 07:59

On Fri, 4 Oct 2002 20:53:11 +0000 (UTC), Jon Bendtsen
<bendtsen@diku.dk> wrote:

>hmm, mindst omkring 20, dels er der en masse udstyr med, dels er den
>kun 10 år. Den klarer ikke så meget, og er en vallak. Derfor gør det
>med papirerne intet, du kan jo alligevel ikke avle på den.

   Bemærk lige at hesten har haft nyreslag 2 gange. Dette gør at
hesten til stadighed vil få lettere og lettere ved at få det -
nyreslag er at betegne som en tilbagevendende ting. 20K er for meget
for en hest der ikke kan ret meget og som desuden har en
sygedomshistorie der gør at man kan forvente at han kommer til at få
samme sygdom igen (Såfremt man ikke er meget påpasselige altså)
   15K lyder mere rimeligt i mine ører - når man tager de
generelle priser i betragtning :)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Ann-Rikka Olsen

Dato : 05-10-02 14:42

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> wrote in message
> [...]
> sygedomshistorie der gør at man kan forvente at han kommer til at få
> samme sygdom igen (Såfremt man ikke er meget påpasselige altså)

Ved nøjagtig hvad der skal til at han ikke får det igen, han har desuden
ikke haft denne sygdom i 4 år.....
Det der skete de to gange var at han fik fuldt kraftfoder under et par
"snestorme" (Alt er relativt, men det var umuligt at komme derud grundet
tilfygning af de landlige veje......Ridning efter denne stillestående
periode medførte selvfølgelig nyreslaget....
Dette kan vel reelt ske for enhver hest? At det skete to gange i træk var
simpelthen uvidenhed, den første dyrlæge mente det var kolik, men behandlede
alligevel for en sikkerheds skyld for nyreslag....tsk!

Det eneste der skal gøres som forebyggelse er på kolde dage at ride med
skridttæppe og nedsætte fodermængden ved flere sammenhængede dage med
frihed.

> 15K lyder mere rimeligt i mine ører - når man tager de
> generelle priser i betragtning :)

Også med ALT udstyr?.....Hvis jeg skal ud og indvestere i det hele undtagen
sadel og trense kommer det nemt op i 4000 eller mere.

Ann-Rikka Olsen

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 05-10-02 15:28

On Sat, 5 Oct 2002 15:42:02 +0200, "Ann-Rikka Olsen"
<A-R.M.O@Olsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>simpelthen uvidenhed, den første dyrlæge mente det var kolik, men behandlede
>alligevel for en sikkerheds skyld for nyreslag....tsk!

   Det kan ske for enhver hest - men nogen racer er disponeret
for det - lissom visse heste får det gang på gang. Og som sagt - har
de haft det en gang har de lettere ved at få det næste gang. Fordi
nyreslaget som jo reelt er en ophobning af mælkesyre i musklerne over
krydset mere eller mindre æder musklerne og der derfor bliver mindre
og mindre at tage af så at sige.

>Det eneste der skal gøres som forebyggelse er på kolde dage at ride med
>skridttæppe og nedsætte fodermængden ved flere sammenhængede dage med
>frihed.

   Ja, det lyder jo nemt. Men det er ikke sikkert at det er det -
selv om det er gået godt for "din" hest indtil videre :) Jeg siger
blot at jeg ville kræve afslag i prisen i forhold til sygdommen. Fordi
den er latent hos en hest der har haft det før.

>Også med ALT udstyr?.....Hvis jeg skal ud og indvestere i det hele undtagen
>sadel og trense kommer det nemt op i 4000 eller mere.

   Det kommer sørme an på hvad det er for noget udstyr og hvad
stand det er i om det er de 5K ekstra værd som Jon nævner. Hvis jeg
fik tilbudt ham jeg har part på med alt udstyr ville jeg ikke betale
mere end max. 2000 for udstyret oven i den reelle pris - forudsat at
jeg fik _hans_ sadel og ikke _en_ sadel..... For et er at hans sadel
ikke er ret meget værd - noget andet er at jeg helt sikkert ikke ville
få en bedre sadel ud af det.

Fra : Ann-Rikka Olsen

Dato : 05-10-02 14:47

Olsen wrote:

> Det er en glimrende ide, heste er nogle dejlige dyr ;-D

Jeps er de, men dyre......i drift
Men på den anden side, kæresten har mc, så jeg har vel også ret til nogen
hestekræfter

> hmm, mindst omkring 20, dels er der en masse udstyr med, dels er den
> kun 10 år. Den klarer ikke så meget, og er en vallak. Derfor gør det
> med papirerne intet, du kan jo alligevel ikke avle på den.

Ok.....var egentligt også det jeg havde forestillet mig...men ville da gerne
lige høre andres mening...takker

> umiddelbart vil jeg forestille mig en plovmand, altså 500,- for en
lejligheds
> transport.

Puha, ikke værre....forestillede mig en halv bondegård Har nemlig aldrig
transporteret heste fra en ø til en anden....Ved bare det er dyrt at køre
over broen....både på mc og i bil...*GYS*

Takker for svaret

Ann-Rikka Olsen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-10-02 16:26

In article <3d9eed70$0$18140$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Ann-Rikka Olsen wrote:

> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message

> Jeps er de, men dyre......i drift
> Men på den anden side, kæresten har mc, så jeg har vel også ret til nogen
> hestekræfter

hehe ;-D

[klip]

> [...]
> transporteret heste fra en ø til en anden....Ved bare det er dyrt at køre
> over broen....både på mc og i bil...*GYS*

Bemærk at jeg skrev lejlighedstransport. Dvs. at du finder en vognmand
der alligevel flytter nogle heste, og så får du din hest med.

JonB

Fra : Ann-Rikka Olsen

Dato : 05-10-02 23:20

Olsen wrote:

> Bemærk at jeg skrev lejlighedstransport. Dvs. at du finder en vognmand
> der alligevel flytter nogle heste, og så får du din hest med.

Jep...den er jeg helt med på.....Har allerede en vognmand i tankerne, der
tit daffer over bæltet

Tak for hjælpen både Trine og Jon

Nat nat fra Fynslandet
Ann-Rikka Olsen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 06-10-02 09:20

In article <3d9f6594$0$18155$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Ann-Rikka Olsen wrote:

> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message

> Jep...den er jeg helt med på.....Har allerede en vognmand i tankerne, der
> tit daffer over bæltet

Hvad vil han så have ??

> Tak for hjælpen både Trine og Jon

no problemo, omend vi ikke var helt enige.

JonB

Fra : Ann-Rikka Olsen

Dato : 09-10-02 11:11

> Hvad vil han så have ??

Planerne blev lige ændret......hesten blev solgt for snuden af mig......så
har kig på en anden her på øen
Fik derfor aldrig kontaktet vognmanden....

V.H Ann-Rikka Olsen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-10-02 11:24

In article <3da40339$0$72304$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Ann-Rikka Olsen wrote:

> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message

> Planerne blev lige ændret......hesten blev solgt for snuden af mig......så

Hvad gik hesten så for ?

JonB

Fra : Ann-Rikka Olsen

Dato : 09-10-02 16:32

> Hvad gik hesten så for ?

20.000, det kunne veninden ikke stå for, så vupti han var solgt..

V.H Ann-Rikka

Fra : Nina Svanholm

Dato : 06-10-02 08:27

Hej

Med hensyn til hvad man skal betale for en hest, så kan man jo altid spørge
sig selv : hvad synes jeg er rimeligt at betale for pågældene hest? På den
måde er det egentlig lidt ligemeget hvad den måske i realiteten er værd, for
hvis det bare lige er ham du vil have, så er man måske også lidt mere villig
til at hoste op med noget guld, og ikke at forglemme, så har du fået lige
netop den hest du ville have!

Pris kan være mange ting..................

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Pernille Hjorth

Dato : 08-10-02 15:20

Hej Ann-Rikka

Jeg kender ikke prisen på en sådan hest, men jeg ved hvor du kan få din hest
opstaldet.

Davinde rideskole.

Opstalding 1450,- incl. foder, halm, folde mm.

Ridehuskort Med undervisning 320,-
Uden undervisning 220,-
Skolen er et meget godt sted, og du er altid sikker på at der er nogen der
kigger efter din hest ( mht. sygdom mm )

Telefon nummeret findes i telefonbogen!!

Hilsen Pernille

P.S Prøv og ring til et hestetransportfirma. Der findes flere på fyn!

Fra : Ann-Rikka Olsen

Dato : 09-10-02 11:21

"Pernille Hjorth" <oras@email.dk> wrote in message

> Opstalding 1450,- incl. foder, halm, folde mm.
>
> Ridehuskort Med undervisning 320,-
> Uden undervisning 220,-

Jeg har fundet et sted faktisk.....på teknisk skole, eller rettere
landbrugsskolen opstalder de heste for eleverne....har regnet lidt på det og
jeg kan gøre det for ca. 1300, inkl. alt også smed. Så kommer der
selvfølgelig dyrlæge forsikring osv. oveni ....Der er så godt nok ikke
ridehus, men ridebane og spring på den ene fold

De går ude fra kl. 7.00-19.00 hele vinteren, har læskur, men desværre kun
spiltorve i stalden

Men nu er det jo så godt nok ikke sikkert jeg skal ha' hest alligevel, ham
jeg havde kig på var helt speciel. Er trods alt kun på su

V.H Ann-Rikka

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-10-02 11:24

In article <3da40340$0$72304$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Ann-Rikka Olsen wrote:

> [...]
> landbrugsskolen opstalder de heste for eleverne....har regnet lidt på det og
> jeg kan gøre det for ca. 1300, inkl. alt også smed. Så kommer der

hvor billigt :)

> [...]
> ridehus, men ridebane og spring på den ene fold
>
> De går ude fra kl. 7.00-19.00 hele vinteren, har læskur, men desværre kun

er det stadig lovligt?

> Men nu er det jo så godt nok ikke sikkert jeg skal ha' hest alligevel, ham
> jeg havde kig på var helt speciel. Er trods alt kun på su

Det kræver et arbejde ved siden af SU'en, eller en mand/kæreste med
indkomst.

JonB

Fra : Ann-Rikka Olsen

Dato : 09-10-02 16:31

> hvor billigt :)
Jeps.....Er netop fordi det er landbrugsskolen

> er det stadig lovligt?

Det spurgte jeg også mig selv om!?!?...Aner det faktisk ikke....

> Det kræver et arbejde ved siden af SU'en, eller en mand/kæreste med
> indkomst.

Nemlig, og jeg har netop fået arbejde her i/efter sommerferien, det samme
har kæresten Så det luner lidt i su-pengepungen. Vi er begge på su, har
mc, internet og kæledyr, så pengene forsvandt hurtigt inden da

Det er jo heller ikke sådan at jeg slet ikke rider nu, passer jo en hest, så
mon ikke jeg kan holde det ud til sommer, hvor jeg er færdiguddannet
Men, suk, det trækker nu alligevel

V.H Ann-Rikka

Fra : Camilla Fruergaard

Dato : 09-10-02 18:02

> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message

> Jeps.....Er netop fordi det er landbrugsskolen

> Det spurgte jeg også mig selv om!?!?...Aner det faktisk ikke....

Hej
Jeg mener ikke at det er lovligt mere at have heste til at stå i spiltov
mere, kender flere steder hvor de har måtte lave det om til bokse.

Fra : Tina Uhre

Dato : 09-10-02 17:39

Olsen wrote:

> er det stadig lovligt?

Spiltov er stadig lovligt. Det der er skrevet er kun et udkast til forslag
om hestehold. Er ikke vedtaget endnu og hvis det gør vil det vist først
træde i kraft år 2005.
Se:
http://www.rideforbund.dk/sw390.asp

Hilsen Tina