.tar.bz2
Fra : Kasper

Dato : 04-10-02 21:19

Hvordan åbnes subj. ?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-10-02 21:25

Kasper skrev:

> Hvordan åbnes subj. ?

$ tar --list --verbose --bzip2 --file eksempel.tar.bz2

eller

$ tar tvjf eksempel.tar.bz2

for at liste indholdet.

$ tar --extract --verbose --bzip2 --file eksempel.tar.bz2

eller

$ tar xvjf eksempel.tar.bz2

for at pakke indholdet ud.

Se "man tar".

// Klaus

Fra : Sv-e

Dato : 05-10-02 12:46

Hmmm
Dette j flag kender min tar øjensynligt ikke ?

Er det mig eller min distro som er for gammel

vh
Svend-E

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 05-10-02 13:08

Sv-e wrote:
> Dette j flag kender min tar øjensynligt ikke ?
> Er det mig eller min distro som er for gammel

j-flaget kommer fra et patch til tar, som tillader at udpakke
bzip2-filer, parallelt med z-flaget til udpakning af gz-filer.

Du kan i stedet udpakke med:

bzcat fil.tar.bz2 | tar x

Hvis du vel at mærke har bzip2-pakken installeret.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/ - konsulent i Oracle og Unix

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 05-10-02 13:59

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> writes:

> j-flaget kommer fra et patch til tar, som tillader at udpakke
> bzip2-filer, parallelt med z-flaget til udpakning af gz-filer.

Det hed også -I for en kort bemærkning, men blev rimelig hurtigt
skiftet til -j istedet... Så det afhænger meget af hvilken version af
tar man har fat i... nogle kan slet ikke håndtere bz2 filer, men så er
det enten en obskur propritær version eller en ældre gnu tar der er
installeret.

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 05-10-02 16:16

Thomas Rasmussen wrote:
> [...]
> tar man har fat i... nogle kan slet ikke håndtere bz2 filer, men så er
> det enten en obskur propritær version eller en ældre gnu tar der er

Der er ingen af de officielle gnu-tar, der understøtter bz2. Der findes
to forskellige (i tar og paxutils), men man har ikke ønsket at have
understøttelse for flere pakke-systemer her, og har endda fjernet den
fra tar-pakken igen. Til gengæld er den inde igen i en alfa-version af
tar.

Fra : Sv-e

Dato : 06-10-02 10:29

Hej
bzcat fil.tar.bz2 | tar x
var lige hvad jeg kunne bruge, tak for det.
vh
Sv-e

Fra : Leo Laursen

Dato : 06-10-02 11:04

Sv-e <sv-erik@mail1.stofanet.dk>:
> Hmmm
> Dette j flag kender min tar øjensynligt ikke ?

> Er det mig eller min distro som er for gammel

Hvis du er for gammel, kan det være at I flaget virker.

f.eks: tar Ixvf fil.tar.bz2

--
Clarke's Conclusion:
   Never let your sense of morals interfere with doing the right thing.

Fra : Peter Makholm

Dato : 05-10-02 14:04

Thomas Rasmussen <simpsons@kom.auc.dk> writes:

> Det hed også -I for en kort bemærkning, men blev rimelig hurtigt
> skiftet til -j istedet... Så det afhænger meget af hvilken version af
> tar man har fat i...

Det har også heddet -y.

> nogle kan slet ikke håndtere bz2 filer, men så er det enten en
> obskur propritær version eller en ældre gnu tar der er installeret.

Ældre GNU tar-versioner kan bruge:

$ tar --use-compress-program bzip2

--
Peter Makholm | I congratulate you. Happy goldfish bowl to you, to
peter@makholm.net | me, to everyone, and may each of you fry in hell