lektier - i matematik 2. klasse
Fra : NF

Dato : 04-10-02 16:14

Hvilke ordninger er der rundt på skolerne mht. lektier i matematik 2.
klasse - ?
Niels

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 04-10-02 16:39

"NF" <frahm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvilke ordninger er der rundt på skolerne mht. lektier i matematik 2.
> klasse - ?
> Niels

Hej

Fra meget til ingenting - nok for bredt spørgsmål.

VH Birgitte

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 04-10-02 16:53

NF wrote:
> Hvilke ordninger er der rundt på skolerne mht. lektier i matematik 2.
> klasse - ?

Det er meget forskelligt - nogle (jeg) giver sjældent lektier for, men
forsøger dog at vænne eleverne til "hjemmearbejde" - det vil sige at de
forsøger at arbejde med tingene hjemme for at fordybe sig i stoffet. Det
kunne f.eks. være at "for sjov" at regne nogle ekstra-stykker som jeg
har givet dem eller blot forsøgt at lave egne regnestykker. Det skal
helst være en fornøjelse, der senere bliver til en måde at arbejde på
for at lære mest muligt.

Lektier i gammeldags forstand giver jeg aldrig - men jeg giver dog nogle
"kontrolstykker" for, hvor det gælder om at vise at man har "tænkt
tanker" - naturligvis afpasset efter niveauet.
Arne H.Wilstrup

Fra : JydenFraJylland

Dato : 24-02-03 13:27

"NF" skrev d. 04-10-02 16:14 dette indlæg :
> Hvilke ordninger er der rundt på skolerne mht. lektier i matematik 2.
> klasse - ?
> Niels

-

Dette er absolut ikke noget jeg har forstand på, da jeg kun er en 9.
klasses folkeskoleelev, men da jeg gik i 2 klasse var det meget
svingende hvad vi fik for. Personligt kunne jeg godt have ønsket mig at
det gik lidt mere ud på "leg" med matematikken. Altså jeg mener: For
mange i den alder er det ikke så interresant at skulle regne i en bog,
men det ville være sjovere at gøre det på en mere kreativ måde.

Jeg ved godt at det er lidt tideligt at lære elever i 2 klasse hvordan
man regner omkredsen af en cirkel ud, men dette er også bare et eksempel
på "leg" med matematikken:
-I skolen gennemgår læreren formlen for omkredsen af en cirkel med
eleverne, og hjemme skal eleverne så selv lave et forsøg. Dette forsøg
går ud på at man sætter en kridtstreg på jorden og en kridtstreg på
cykelhjulet. Man placerer de to streger ovenpå hinanden og kører så en
omgang med hjulet og sætter en streg på jorden. Derefter måler eleven
afstanden imellem de to streger -og vupti: så har man hjulets omkreds.
Derefter skal eleven så (ved hjælp af formlen) udregne hjulets præsise
omkreds. -og så passer det forhåbenligt med det man målte med cyklen.

Et andet eksempel på leg med matematik: Udregning af gennemsnit.

- Dette eksempel skriver jeg fordi jeg selv havde svært ved at forholde
mig til at regne gennemsnit ud med nogle dumme tal på et papir. Derfor
mener jeg at det ville være godt at kombinere dette med noget aktivt.

:I idrætstimenskal eleverne læbe et bestemt antal meter imens der tages
tid. Senere i en matematiklektion skal eleverne så udregne
gennemsnitsfarten. - Jeg tror at mange vil have nemmere til at forholde
sig til gennemsnittet hvis de selv har været ude og prøve det af..

Jeg ved godt at dette står lidt uforståeligt og rodet, men jeg kan ikke
formulere det bedre.

-JydenFraJylland-

http://www.kandu.dk/