[OT] Det vælter ind med virus i min indbok~
Fra : Familien Kristensen

Dato : 04-10-02 15:10

Jeg plejer ikke at bringe advarsler, men idag og igår har jeg modtaget virus
med navnet "SKAK" og en med navnet "SNESERE SOGN 1816.BMP.EXE". Det ser ud
som om de kommer med overskrifter, som relaterer til slægtsforskning. Jeg
ved ikke hvad de kunne finde på at gøre med min pc, men nu er de slettet.

Så pas på out there

og undskyld hvis jeg spildte din tid
--
Venlig hilsen
Jeannie Kristensen

Fra : K-C

Dato : 04-10-02 16:25

"Familien Kristensen" <fjernmig.jeannie.kristensen@mail1.stofanet.dk> skrev
i en meddelelse news:ank7h1$bn9$1@sunsite.dk...

.... modtaget virus med navnet "SKAK" og en med navnet "SNESERE SOGN
1816.BMP.EXE". Det ser ud
> som om de kommer med overskrifter, som relaterer til slægtsforskning.

Jeg oplever det samme. Har desværre ikke husket overskrifterne...det gik så
stærkt med at komme af med skidtet!

K-C

Fra : LisBJensen

Dato : 04-10-02 17:00

"Familien Kristensen" skrev d. 04-10-02 15:10 dette indlæg :
> [...]
Jeg
> ved ikke hvad de kunne finde på at gøre med min pc, men nu er de

Hej Jeannie.
Du er ikke den enste der er blevet ramt. Jeg håber vi har fået sporet
kilden og at denne har fået besked på at Tjekke sin PC. han er desværre
medlem af Dis-danmark. Jeg var bare superheldig at få besked inden jeg
fik åbnet den.
Hilsen Lis Jensen, Fensmark.

http://www.kandu.dk/

Fra : Bente Poulsen

Dato : 04-10-02 20:18

Hej til jer
Har både idag og igår modtaget virus ved navnene
SKAK M.M.SCR
OLDE 7.XLS.SCR
TÅSRUP STATION JPG
det er alle tre af typen W32 Bugbear-
men mit virusprogram stopper dem og spørger om jeg vil sætte dem i
karantæne, hvilket jeg straks gør.
Dette for at I kan se hvilke vira der hærger i øjeblikket
Hilsen Bente

Fra : Erik Nielsen

Dato : 04-10-02 23:30

"Bente Poulsen" <stenbuk@paradis.dk> wrote :

> men mit virusprogram stopper dem og spørger om jeg vil sætte dem i
> karantæne, hvilket jeg straks gør.

Hvis du kommer så langt betyder det at du ikke kan holde dig fra at
"downloade" vedhænget. For det er først på det tidspunkt at dit
virusprogram kan vide at det er en virus.

Det er dumdristigt! Før eller senere vil du downloade en virus som endnu
ikke er indentificeret i dit virusprogram. (og videregive den uden din
ingriben)

For himlens skyld, hvis du får et E-mail med vedhæng fra een du ikke kender
eller fra een du kender men ikke forventer sådant vedhæng, så af med den
(delete) med det samme og lad være med at være nysgerrig!

Erik

Fra : Angelbo

Dato : 04-10-02 23:31

"Erik Nielsen" <eajnielsen@aol.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller fra een du kender men ikke forventer sådant vedhæng, så af med den
> (delete) med det samme og lad være med at være nysgerrig!

Hej

Du har nu ikke helt ret.
Hos mig satte Norton altså alle disse virusbefængte mails i karantæne,
uden at jeg overhovedet havde tænkt på at åbne nogle vedhæftede filer,
hvilket jeg i øvrigt aldrig ville drømme om.

Jeg undskylder i øvrigt at jeg svarer her, men jeg mener, at det ville være
dumt at besvare et indlæg i denne gruppe i dk.edb.sikkerhed.virus, hvor
denne debat om virus ellers hører hjemme.

Med venlig hilsen
Lisbeth

Fra : Ole Dorch

Dato : 05-10-02 00:07

> [...]
> eller fra een du kender men ikke forventer sådant vedhæng, så af med den
> (delete) med det samme og lad være med at være nysgerrig!

Problemet er nu ikke så enkelt. Jeg har fået 3 mails idag, hvoraf de 2
optræder, som vedhæng , imens den sidste (bugbears) var uden vedhæng og
angreb i det øjeblik mailen blev modtaget og uden at der blev klikket på
noget som helst.
Heldigvis var mit antivirusprogram på forkant med situationen på samme måde
som Bente beskrev.
Alle som ikke er sikre på at have et opdateret virusprogram bør derfor også
checke om de er blevet inficeret. Hvordan man kan gøre det er beskrevet i
andre indlæg om emnet.

M.v.h.
Ole Dorch

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 05-10-02 07:55

Erik Nielsen <eajnielsen@aol.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:anl4h6$b8n$1@sunsite.dk...
> Hvis du kommer så langt betyder det at du ikke kan holde dig fra at
> "downloade" vedhænget. For det er først på det tidspunkt at dit
> virusprogram kan vide at det er en virus.
>
> Erik
----------
Hej Erik Nielsen.
Det er ikke helt rigtigt!
Straks jeg modtager et virubefængt vedhæng, flammer Norton op med skiltet:
Om jeg vil sætte skidtet i karantæne eller forsøge en reparation, og det er
uden at jeg overhovedet har så meget som rørt ved noget !

Jeg kan overhovedet ikke komme videre med at arbejde i computeren, før den
fæle karl er væk.
Men det kan tænkes dit AV virker anderledes.
Blot til orientering
Flemming Svendsen

Fra : Michael Lund Markuss~

Dato : 05-10-02 15:28

Jeg har valgt at droppe MS Outlook helt og få mig et andet
mailprogram. Det betyder nemlig at jeg nok kan få virus, men de
spredes i det mindste ikke videre til andre, da næsten alle disse vira
bruger MS Outlooks adressekartotek til at sprede sig med!

Hvis spredningen af virus skal stoppes må folk vælge at droppe MS
Outlook.

IMHO

Michael Lund Markussen

Fra : Bente Poulsen

Dato : 05-10-02 10:04

Hej Erik
Ja jeg har nok ikke udtrykt mig tydeligt nok, men det fungerer helt som
beskrevet af Ole Dorch, og jeg bliver løbende orienteret om når der er
opdateringer, hvilket jeg så installerer, og jeg kunne IKKE DRØMME OM at
åbne/ eller downloade en vedhæftet fil som jeg ikke kender afsenderen fra,
og da slet ikke når jeg bliver advaret via min antivirusprogram (Norton), så
bare rolig, jeg sender ikke nogle videre - i hvertfald ikke bevidst
Hilsen Bente Poulsen

Fra : Grethe Bachmann

Dato : 05-10-02 10:57

> [...]
> eller fra een du kender men ikke forventer sådant vedhæng, så af med den
> (delete) med det samme og lad være med at være nysgerrig!

Ja, det er den rigtige måde at gøre det på. Aldrig åbne for filer
du ikke kender eller ikke forventer. Jeg har også modtaget
en masse mail med filer, men de bliver straks slettet. Og de har
allesammen noget med slægtsforskning at gøre.Jeg kan ikke forstå
hvordan min adresse er kommet ind i det.

Venlig hilsen
Grethe Bachmann

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 05-10-02 12:08

.. Jeg har også modtaget
> en masse mail med filer, men de bliver straks slettet. Og de har
> allesammen noget med slægtsforskning at gøre.Jeg kan ikke forstå
> hvordan min adresse er kommet ind i det.

Der findes robotter, der gennemsøger nyhedsgrupperne efter emailadresser, og
hver gang du sender et indlæg, bliver din private mailadresse jo
offentliggjort.
Det er derfor vi også kan svare privat til hinanden.
Den bedste måde at omgå det på kan være, at sætte noget ekstra ind i
adressen, så den bliver ubrugelig for robotterne:
I dit tilfælde f.eks.:

Grethe.Bachmann.slettes@mail.tele.dk

Derefter gør du opmærksom på, at ved privat svar skal man huske at slette
"slettes" i din adresse.
Jeg bruger ikke tricket selv, da jeg synes ulemperne er større end
fordelene.
Men mange gør.

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Otto Jorgensen

Dato : 05-10-02 12:12

Sat, 5 Oct 2002 13:08:25 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi,
"Poul F. Andersen" <paogba@oncable.dk> wrote:

>Der findes robotter, der gennemsøger nyhedsgrupperne efter emailadresser, og
>hver gang du sender et indlæg, bliver din private mailadresse jo
>offentliggjort.

og det finne robotter som scanner alle hjemmesidene, slik at bør
kodifisere alle emailadresser man har på hjemmesidene

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/

Fra : Henton

Dato : 05-10-02 12:43

"Poul F. Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Den bedste måde at omgå det på kan være, at sætte noget ekstra ind i
> adressen, så den bliver ubrugelig for robotterne:
> I dit tilfælde f.eks.:
>
> Grethe.Bachmann.slettes@mail.tele.dk

Det hjælper da ikke et hak, se den adresse jeg bruger, jeg har alligevel
fået et hav af bugbear virusser, det værste var at jeg fik en fra Lars
Lundin vedhæftet en gedcomp fil, den var jeg lige ved at åbne, men jeg
gjorde det heldigvis ikke.

Steen

Fra : Brian Jensen

Dato : 05-10-02 14:52

In article <anmj99$8vb$1@news.cybercity.dk>, snyd@adresse.dk says...

> [...]
> fået et hav af bugbear virusser, det værste var at jeg fik en fra Lars
> Lundin vedhæftet en gedcomp fil, den var jeg lige ved at åbne, men jeg

Hvilket netop er et af kendetegnene ved Bugbear. Den finder ikke din
adresse i nyhedsgrupper eller på websider, men i adressebøgerne hos folk
du har skrevet sammen med, eller som af en anden grund har din adresse
liggende. Og det kan man jo ikke beskytte sig imod.

Jeg har ikke selv modtaget noget fra Lars Lundin, men det er formentlig
fordi jeg har brugt den adresse jeg har på mit arbejde, og her bliver
virus stoppet allerede ved vores første mailserver. Også bugbear, som
vores mailserver heldigvis har fanget inden vi har set noget til den
internt.

Så sørg for at holde antivirusprogrammet opdateret.

mvh
Brian Jensen

--
Brian Jensen
Forsker p.t. i slægten Johansen Obbekjær omkring Otterup, Fyn.

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 05-10-02 16:19

> Det hjælper da ikke et hak, se den adresse jeg bruger, jeg har alligevel
> fået et hav af bugbear virusser,

Hmm, ...... - -- jeg svarede faktisk blot Grethe på, hvorfor hendes adresse
er kendt af Gud og hver mand, når man f.eks. svarer i en NG.
Den idé med fake-adresser bruger jeg som sagt ikke selv,- men jeg troede
faktisk den fungerede, - --- bare lidt
Selvfølgelig er ens adressebog da også sensibel,- men man kan jo slå den
funktion fra, der smider alle mulige og umulige adresser ind i ens
adressekartotek uden at spørge først !!

Dernæst: Alfa og Omega: - Et opdateret virusprogram.
Jeg vil ikke anbefale noget specielt, men Norton virker perfekt hos mig, og
koster ikke alverden.

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : LisBJensen

Dato : 06-10-02 09:26

"Poul F. Andersen" skrev d. 05-10-02 16:19 dette indlæg :

> [...]
>
> Dernæst: Alfa og Omega: - Et opdateret virusprogram.
> Jeg vil ikke anbefale noget specielt, men Norton virker perfekt hos

Ja denne Bugbear er fæl. den vedhæfter sig forskellige filer og videre
sender sig.
Desuden kan den gå bagom firewalls og den kan overtage noget af
kodningen fra dit tastatur, således at det man skriver sendes ud som
mail. det vil altså også sige diverse adgangskoder til f.eks. din
bankforbindelse.
Lis

http://www.kandu.dk/