Umount root partiton
Fra : Peter Andersen

Dato : 03-10-02 15:54

Hvordan unmounter jeg min '/' partition?

Jeg skal prøve at konvertere det fra ext3 til ext2.

--
Venlig Hilsen
Peter Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 03-10-02 15:56

Den Thu, 3 Oct 2002 16:53:56 +0200 skrev Peter Andersen:
>Hvordan unmounter jeg min '/' partition?
>
>Jeg skal prøve at konvertere det fra ext3 til ext2.

mount / -o ro,remount

- i single user. Eller boot med init=/bin/sh.

Mvh
Kent
--
.~. .~.
/V\ From Palm Pilot to S/390 /V\

Fra : Peter Andersen

Dato : 03-10-02 16:24

Kent Friis wrote:

> mount / -o ro,remount
>
> - i single user. Eller boot med init=/bin/sh.

Hmm ok. Jeg startede i singel user mode, og unmountede med umount /dev/hda1
og ville bruge tune2fs til at konvertere med, men den er jo selvfølgelig
ikke tilgængelig når jeg har unmountet '/'.
Hvordan løser jeg det?

--
Venlig Hilsen
Peter Andersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 03-10-02 16:28

Peter Andersen wrote in <3d9c613e$0$32506$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> [...]
> /dev/hda1 og ville bruge tune2fs til at konvertere med, men den er jo
> selvfølgelig ikke tilgængelig når jeg har unmountet '/'.

mount / -o ro,remount

Du skal ikke unmounte, du skal remounte til "Read Only".

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian testing/unstable

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 03-10-02 19:35

Peter Andersen wrote:

> Hmm ok. Jeg startede i singel user mode, og unmountede med umount
/dev/hda1
> og ville bruge tune2fs til at konvertere med, men den er jo selvfølgelig
> ikke tilgængelig når jeg har unmountet '/'.

Du kan ikke unmounte / - kun remounte det read-only.

Hvorfor vil du 'konvertere' ext3 til ext2? Du kan da bare mounte det som
ext2...

Hvordan du slipper af med journalen ved jeg nu ikke, men mon ikke du kan
slette den (den hedder /.journal) efter at have mountet som ext2?

/Rasmus

DISCLAIMER: Microsoft, Windows, Windows 98, Bugs, Lacking features, IRQ
conflicts, System crashes, Non-functional multitasking, the Y2K problem
and the Blue Screen of Death are registered trademarks of
Microsoft, Corp., Redmond, USA.

Fra : Peter Andersen

Dato : 03-10-02 19:46

Rasmus Bøg Hansen wrote:
> Du kan ikke unmounte / - kun remounte det read-only.
Ja, det fandt jeg også ud af....

> [...]
>
> Hvordan du slipper af med journalen ved jeg nu ikke, men mon ikke du
> kan slette den (den hedder /.journal) efter at have mountet som ext2?
Jeps...

Det er lige meget nu, jeg skulle bare prøve noget. Men i øvrigt fik jeg det
heller ik til at virke, dvs. jeg fik det konverteret og ændret i fstab, men
alligevel kom den med en kernel panik under opstart fordi den ikke kunne
finde noget ext3 filstsystem.
Var der andre steder der skulle ændres end i fstab?

--
Venlig Hilsen
Peter Andersen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 03-10-02 19:48

Peter Andersen wrote:

> [...]
men
> alligevel kom den med en kernel panik under opstart fordi den ikke kunne

Var du ikke igang med at konvertere fra ext3 til ext2? Hvis du gør det er
det da klart, at den ikke kan mounte som ext3...

> Var der andre steder der skulle ændres end i fstab?

Har du understøttelse for det rette ext[23] direkte i kernen?

/Rasmus

I haven't lost my mind;
I have backed it up on tape somewhere........

Fra : Peter Andersen

Dato : 03-10-02 20:51

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Var du ikke igang med at konvertere fra ext3 til ext2? Hvis du gør
> det er det da klart, at den ikke kan mounte som ext3...
Det har jeg jo rettet i fstab. Men spørgsmålet er bare om der er andre
steder?

I øvrigt: hvordan skrumper man en ext3 partition? kan resize2fs gøre det?

--
Venlig Hilsen
Peter Andersen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 04-10-02 01:01

Peter Andersen wrote:

> Det har jeg jo rettet i fstab. Men spørgsmålet er bare om der er andre
> steder?

Kernen kan ikke læse fstab, når den mounter rodfilsystemet, da den jo ikke
har mountet rodfilsystemet...

Derfor ved den ikke, hvilket filsystem, den skal bruge; derfor prøver den
sig frem.

Men har du konverteret dit ext3 til ext2, kan det ikke længere mountes som
ext3 - og har du kun ext3 og ikke ext2 i kernen, vil du altså ikke kunne
mounte filsystemet...

/Rasmus

\ / ASCII ribbon campaign
X against HTML mail
/ \

Fra : Peter Andersen

Dato : 04-10-02 07:49

Rasmus Bøg Hansen wrote:
> [...]
>
> Men har du konverteret dit ext3 til ext2, kan det ikke længere
> mountes som ext3 - og har du kun ext3 og ikke ext2 i kernen, vil du

Ok. Men jeg kan mounte både ext2 og ext3 filsystem på en disk. Er det det
samme som at de ligger i kernen? dvs. det er en standart RH72 kerne, der er
ikke lavet noget om.

--
Venlig Hilsen
Peter Andersen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 04-10-02 10:12

Peter Andersen wrote:

> Ok. Men jeg kan mounte både ext2 og ext3 filsystem på en disk. Er det det

Har du et filsystem med ext3 kan dette mountes både som ext2 og ext3 (ext2
benytter sig naturligvis bare ikke af journalen); forudsat at du har
unmountet pænt sidste gang, ellers vil ext2 ikke mounte det. ext2 kan
derimod kun mountes som ext2 - ikke som ext3, da der mangler en journal.

> samme som at de ligger i kernen? dvs. det er en standart RH72 kerne, der
er
> ikke lavet noget om.

RedHat benytter initrd, så du har ikke ext3 direkte i kernen; jeg kan ikke
huske om der er ext2 i deres kerne...

/Rasmus

\ / ASCII ribbon campaign
X against HTML mail
/ \

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 04-10-02 09:47

"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> writes:

> I øvrigt: hvordan skrumper man en ext3 partition? kan resize2fs gøre det?

Formentlig, jeg har kun prøvet at udvide ext3-filsystemer med resize2fs,
men det virkede fint.

..Henrik

--
Registreret Linux bruger nummer 61622