Brænde CD-R med IDE brænder
Fra : Mike

Dato : 03-10-02 14:45

Hejsa.

Jeg ville gerne prøve at brænde via min ide-cdr. Jeg har forsøgt at køre

# cdrecord -scanbus

og får følgende fejl:

"...cdrecord: No such file or directory. Cannot open '/dev/pg*'. Cannot open
SCSI driver...."

# cat /dev/pg*

Viser at denne device ikke eksisterer.

+ Jeg har ide-scsi & sg loadet som modul.
+ Jeg er logget på som root når jeg forsøger.

Jeg har søgt på goooogle uden brugbart resultat.

Er der nogen der kan hjælpe?

System: Debian/Unstable

1000 Hilsner...
Mike

Fra : Carsten Holck

Dato : 03-10-02 14:57

"Mike" <eksperten2000@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> + Jeg har ide-scsi & sg loadet som modul.
> + Jeg er logget på som root når jeg forsøger.
>
> Jeg har søgt på goooogle uden brugbart resultat.

Prøv /dev/scd0
det plejer vist at være der hvor den ligger ellers kig i /proc
/

Fra : Mike

Dato : 03-10-02 15:07

Carsten Holck wrote:
> Prøv /dev/scd0
> det plejer vist at være der hvor den ligger ellers kig i /proc
> /

Hvad skal jeg kigge efter i /proc ?

Jeg har en mappe der hedder proc/ide-scsi/0

Er det det?

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 03-10-02 14:59

Mike wrote:
> [...]
> og får følgende fejl:
> "...cdrecord: No such file or directory. Cannot open '/dev/pg*'. Cannot open

Du bør nok bruge ls, ikke cat til den slags.

Jeg ved ikke, hvad pg er, og en ls -lu tyder heller ikke på at min
cdrecord bruger dem.

Men du kan da prøve at oprette dem:

cd /dev
mknod pg0 c 97 0
mknod pg1 c 97 1
mknod pg2 c 97 2
mknod pg3 c 97 3

--
Lars Kongshøj

Fra : Mike

Dato : 03-10-02 15:27

Lars Kongshøj wrote:
> Men du kan da prøve at oprette dem:
> cd /dev
> mknod pg0 c 97 0
> mknod pg1 c 97 1
> mknod pg2 c 97 2
> mknod pg3 c 97 3

Det hjalp desværre ikke.. samme fejl :(

- Måske har det noget at gøre med controlleren? Det er en HTP370 raid
tingest... Min alm. drev hedder f.eks. d0p1 o.s.v..?? Weird

Fra : Torben Nielsen

Dato : 03-10-02 15:34

Har du husket at fortælle kernen på hvilket cd-drev du ønsker
scsi-emulering.

Dette gør du i din boot-loader
Her er et udsnit fra min lilo.conf

image=/boot/vmlinuz
label=linux
root=/dev/hda6
initrd=/boot/initrd.img
append="devfs=mount hdd=ide-scsi"
vga=788 ^^^^^^^^^^^^
read-only

Torben

Fra : Mike

Dato : 03-10-02 15:57

Torben Nielsen wrote:

> Har du husket at fortælle kernen på hvilket cd-drev du ønsker
> [...]

1000 tak Torben... Det var det der skulle til.. Jeg har godt nok ikke
forsøgt at brænde nogle cdr endnu, men nu kommer cdrecord -scanbus med:

0,0,0 0) 'PLEXTOR ' 'CD-R PX-W1210A' '1.08' Removable CD-ROM

Og mere rigtigt end det, bliver det vel ikke

Takker

Fra : frank damgaard

Dato : 03-10-02 23:15

Mike <eksperten2000@hotmail.com> wrote:

> [...]

> 0,0,0 0) 'PLEXTOR ' 'CD-R PX-W1210A' '1.08' Removable CD-ROM

> Og mere rigtigt end det, bliver det vel ikke

Husk at din brænder som cdrom nu hedder /dev/scd0 og ikke /dev/hd?

--
no signature :)

Fra : Claus Christian lars~

Dato : 04-10-02 20:03

Mike wrote:

> Er der nogen der kan hjælpe?
>
> System: Debian/Unstable
>
> 1000 Hilsner...
> Mike

Lige netop det problem er beskrevet i debianguiden (
www.debianguiden.dk) med en nøjagtig beskrivelse på hvad du skal gøre.

Det står under noget der minder om " oftest stillede spørgsmål", sidst i
indholdsfortegnelsen..

Hilsen Claus

Fra : Claus Christian lars~

Dato : 04-10-02 20:09

Fra : Mikkel F.S. Andersen

Dato : 20-10-02 07:29

Mike wrote:

> Er der nogen der kan hjælpe?

Prøv at gennemgå denne guide:
http://www.tldp.org/HOWTO/CD-Writing-HOWTO.html

Sådan fik jeg i tidernes morgen min plextor til at spille under Debian.