Blive promtet som i Access..??
Fra : Ras

Dato : 03-10-02 12:11

Hej.

Hvordan skal man skrive i SQL2000 for at blive promtet for indtastning af
kriterie..?

Eks. i Access skriver man bare sådan: [Angiv Løbenr] ....og så promtes man,
men den går ikke helt på SQL-serveren...

mvh.

Ras.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-10-02 12:51

Ras skrev:

> Hvordan skal man skrive i SQL2000 for at blive promtet for
> indtastning af kriterie..?

Lav en lagret procedure og læg dine parametre heri.

Eksempel:

CREATE PROC parametertest_sp (
   @navn varchar(50)
)
AS

EXEC (' SELECT * FROM adresser WHERE navn LIKE %' + @navn + '%' )
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Ras

Dato : 03-10-02 12:59

> Lav en lagret procedure og læg dine parametre heri.

Kan man ikke skrive det direkte ind under feltet "Kriterier" når man laver
et nyt View..??...(ligesom i Access)
Eller er det nødvendigt med Stored Proc........??

Så skal der dælme mange til i min DB...*sss*

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-10-02 13:06

Ras skrev:

> Kan man ikke skrive det direkte ind under feltet "Kriterier"
> når man laver et nyt View..??...

Nej. Et view kan ikke indeholde parametre.

> Eller er det nødvendigt med Stored Proc........??

Det er muligt at du kan lave noget via VBA/formularer - men du kan
ikke gemme det direkte på SQL-serveren (det kommer til at ligge i
et ADP-project i stedet).

Fra : Ras

Dato : 03-10-02 13:08

> Nej. Et view kan ikke indeholde parametre.

> Det er muligt at du kan lave noget via VBA/formularer - men du kan
> ikke gemme det direkte på SQL-serveren (det kommer til at ligge i
> et ADP-project i stedet).

Skylder lige at sige at jeg arbejder på en ADP-frontend op imod serveren...!
(Access2000)

Fra : Ras

Dato : 03-10-02 13:09

> (Access2000)

Shit...........Access2002 = XP..!!

Fra : Ras

Dato : 03-10-02 14:03

Jow..........sådan her kan du skrive det ind (via ADP-frontend)

= @Stationsnavn

under Kriterier............så promptes du...!
Nu bøvler jeg bare med datatypen.....*ss*

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-10-02 14:26

Ras skrev:

> Jow..........sådan her kan du skrive det ind (via ADP-frontend)
>
> = @Stationsnavn
>
> under Kriterier............så promptes du...!

Hm. Hvor præcis er det du skriver det ind? Jeg har prøvet under
design view at skrive "= @test", "= @test varchar(30)", "@test" mv.
- uden at noget af det hjælper (Access melder "@test not
supported"). Og det er underordnet om jeg skriver det ind i
gittervisningen eller direkte i SQL-teksten.

Noget helt andet er også at jeg har svært ved at se hvordan det
skulle være muligt at have parametre liggende i et view. Views
opfører sig almindeligvis fuldstændig som tabeller - dvs. at de kan
benyttes i joins mv. præcis som hvis det var rigtige tabeller. Det
er svært at lave et join med et datasæt som kræver en
parameterværdi før det kan åbnes.

> Nu bøvler jeg bare med datatypen.....*ss*

Ikke forstået.

Fra : Ras

Dato : 04-10-02 08:02

> [...]
> supported"). Og det er underordnet om jeg skriver det ind i
> gittervisningen eller direkte i SQL-teksten.

Hej Jens.

Du har helt ret...det var mig der lige fjollede i tingene...!
Det er selvfølgelig en SP der laves.

Jeg fik ikke dit eks. til at virke, men så lavede jeg en SP via AccessXP FE
og skrev SQL`en dirkte ind og dette blev genereret af sql-serveren:

CREATE PROCEDURE K32072.LagretProcedure2(@Stationsnavn nvarchar(50))
AS SELECT ID, Stationsnavn
FROM K32072.T_Dok_Station
WHERE (Stationsnavn = @Stationsnavn)
GO

"@Stationsnavn" er så kriteriet i view`et. - dvs. det man promptes om.

Nu virker tingene, men takker for nogle gode ledetråde...!!

mvh.

Ras.

Fra : Snedker

Dato : 04-10-02 11:46

On Fri, 4 Oct 2002 09:01:39 +0200, "Ras" <nospam_ras@vip.cybercity.dk>
wrote:

>Nu virker tingene, men takker for nogle gode ledetråde...!!

Jeg ville nu stadig holde kriteriedelen i min adp-fil, hvis du bruger
en sådan.

Hvis jeg laver nogle tilretninger i Select-statements, som bagefter
skal ud til x-antal kunder, så foretrækker jeg klart blot at kunne
sende dem en ny klient (adp), fremfor at der skal rodes med deres
databaser....

I det hele taget undgår jeg i videst mulig omfang SP og views, når det
er i forbindelse med applikationer.

/Snedker
---
Klip det citerede væk, du ikke besvarer
Besvar venligst under det citerede

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-10-02 12:16

Som svar på skriblerier nedfældet af Snedker :

> I det hele taget undgår jeg i videst mulig omfang SP og views, når det
> er i forbindelse med applikationer.

Det kræver lidt mere planlægning, men det har nogle ubetinget fordele mht de
applikationer jeg laver - fx er mine selects/inserts/updates samlet ét sted
Views kan give nogle gevinster mht performance på MSSQL

Men det har sine drawbacks

mvh/Peter Lykkegaard