Hjælp til dato i 1798
Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 02-10-02 20:56

Hvilken dag er Dom Mogate i 1798 ?????

Tom Stryhn Sr.
stryhn@email.dk
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/
hjemmesiden er sidst opdateret 22.09.2002

Fra : Ivan jensen

Dato : 02-10-02 21:07

"Tom Stryhn Sr." <stryhn@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stryhn@email.dk
> http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/
> hjemmesiden er sidst opdateret 22.09.2002

Mon ikke der står Dom Rogate, 5. søndag efter paaske, d. 13. Maj 1798.

mvh
Ivan Jensen

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 02-10-02 21:24

jo det var ikke et M men et R

mange tak

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 02-10-02 23:12

"Ivan jensen" <ij@oncable.dk> skrev i melding

> Mon ikke der står Dom Rogate, 5. søndag efter paaske, d. 13. Maj 1798.

Vet at Dom er forkortelse for noe som har med søndag å gjøre, men
hva betyr ordet Rogate? Jeg har også sett dette ordet i flere norske
kirkebøker på 1700-tallet.

Anne Lise Hovdal

Fra : Hedvig Pitzner-Jørge~

Dato : 03-10-02 07:06

Det kommer af rogo, jeg spørger eller beder, og jeg faldt især over en
af betydningerne: bede en til gæstebud. Så må man derefter undersøge om
det passer ind i de bibelske tekster til den søndag.

Mvh Hedvig

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 03-10-02 07:08

I følge Gyldendals "Latin - Dansk":
Rogatus m 4: Anmodning, bøn.
------
Rogati / rogatio: f 3 a) lovforslag, forelægge - støtte et.
b) forespørgsel.
---------
Rogat / rogator: a) forslagsstiller
b) stemmeoptæller.
---------
[tilde over a i ordet rogatus, men det nægter mit tastatur ' m' står
for 'maskulinum' - 'f' for 'femininum´]
Hilsen
Flemming Svendsen, Korsør.

Anne Lise Hovdal >

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 03-10-02 10:11

"Flemming Svendsen" <flemclar@mail.dk> skrev i melding
> [...]
> Rogatus m 4: Anmodning, bøn.
> ------
> Rogati / rogatio: f 3 a) lovforslag, forelægge - støtte et.

Det er nok dette med bønn, som passer på det jeg har lest i
kirka. Dom Rogato var sikkert en søndag man skulle be
ekstra mye i kirka. Takk for svar til både deg og Hedvig.

Anne Lise Hovdal