Hvidløg
Fra : Heidi Falch

Dato : 02-10-02 19:58

Hejsa alle,

Nu har jeg så fundet ud af, at "min" hest gerne æder hele og halve fed
hvidløg rå, men hvor meget kan/skal man egt. give for at det har den
så omtalte styrkende effekt på imunforsvaret? Pt. får hun et fed
dagligt fordelt på et halvt morgen og aften.

--
Knus,

Trolden

Fra : Tanja Bromley

Dato : 02-10-02 23:52

"Heidi Falch" <trold@troldepus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så omtalte styrkende effekt på imunforsvaret? Pt. får hun et fed
> dagligt fordelt på et halvt morgen og aften.

Hæng mig ikke op på det, men jeg har hørt, at man skal give et helt hvidløg
om dagen, hvis man vil have samme effekt som et mål (rent) hvidløgspulver
(bruger jeg selv ... det er nemmere *S*).
Jeg kan i hvert fald regne ud, at et fed næsten ikke kan forslå noget -
det er jo den normale dosis til os mennesker. Men det skader i hvert fald
ikke !

Jeg har også ladet mig fortælle, at man helst skal give hvidløg i
intervaller (en uges hvidløg, en uges pause - eller månedsvis f.eks.), da
det ellers skulle få nedsat virkning efterhånden. Jeg ved ikke, om det
holder vand, men jeg gør sådan selv og det virker fint for mig.

Forøvrigt æder de fleste heste gerne REN hvidløg (rå eller i pulverform).
Ofte når folk har problemer med at få hesten til at æde hvidløg, skyldes det
at de har købt et blandingsprodukt. Køber man hvidløgspulver hos f.eks.
www.askhim.dk , så får man et rent produkt, og det har i hvert fald mine
heste haft stor appetit på. Faktisk måtte jeg starte en nabohest op på
hvidløg, da hans misundelse var så stor over duften fra staldkammeratens
krybbe - men skidt, så undgår jeg da efterårsforkølelse

/Tanja

Fra : Tanja Bromley

Dato : 03-10-02 12:20

"Tanja Bromley" <tanja@bromley.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg kan i hvert fald regne ud, at et fed næsten ikke kan forslå noget -
> det er jo den normale dosis til os mennesker. Men det skader i hvert fald

Rettelse til mig selv:
Jeg citerer www.askhim.dk:
"Dette hvidløgspulver er meget koncentreret, da 1 måleske svarer til ca. 3
HELE løg"

Én måleske er dagsdosis - dvs. dagsdosis må være TRE hele hvidløg ...
puha, det er meget

/Tanja

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-02 17:34

Klip!

> [...]
> HELE løg"
>
> Én måleske er dagsdosis - dvs. dagsdosis må være TRE hele hvidløg ...

He he - det er da altid noget at du ikke skal kysse hesten

Mange hilsener

Linda Christie Poulsen

Fra : Tanja Bromley

Dato : 03-10-02 23:04

"Linda Christie Poulsen dk2net.dk>" <christie<snabelA> skrev i en meddelelse

> He he - det er da altid noget at du ikke skal kysse hesten

Ja-ja, det siger du ... et mulekys slipper jeg sjældent udeom med de to
rødder *GG* Det er knap så lækkert lige efter spisetid, men skidt - det
forstår de jo ikke

/Tanja

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-02 17:33

Klip
> [...]
> det ellers skulle få nedsat virkning efterhånden. Jeg ved ikke, om det
> holder vand, men jeg gør sådan selv og det virker fint for mig.

Og hvordan konstaterer du så om det har en effekt?

Mange hilsener

Linda Christie Poulsen

Fra : Musen

Dato : 03-10-02 19:48

klip
> Og hvordan konstaterer du så om det har en effekt?
>
>Jeg blander mig lige...Efter at jeg begyndte at bruge hvidløg om vinteren,
holdt min hest op med at have det sædvanlige vintervejrtrækningsproblem med
store næsebor og hvæsen i vejrtrækningen + hoste når man red.
Om det er tilfældigt eller om det virker skal jeg ikke kunne sige, men de
første to år jeg havde hende, kunne jeg nærmest ikke ride om vinteren (på
hende altså), og så var det jeg startede med hvidløg, hvorefter der stort
set ikke er dage hvor hun ikke kan rides. (på dage med tåge kan det stadig
knibe)
Så jeg tror ihvertfald på det!!
Venlig hilsen Musen

Fra : Tanja Bromley

Dato : 03-10-02 23:15

"Linda Christie Poulsen dk2net.dk>" <christie<snabelA> skrev i en meddelelse
> Og hvordan konstaterer du så om det har en effekt?

Forbedret trivsel, simpelthen.
Som jeg skrev herinde sidste vinter, har jeg haft kæmpe problemer med en
utrivelig plag, der ikke rigtigt ville æde og gik og skrantede.
Jeg har dels lagt hans foderplan om, og dels tilføjet hvidløg - og at han
nu ligner hest igen er selvfølgelig ikke kun hvidløgens skyld, men det har
gjort, at han er sluppet for sine evindelige forkølelser (dårligt
imunforsvar), som jo har tæret på ham i længden. Så jo, det virker.

Hvidløg er vel også en af de naturmidler der er mest anvendt, og mest
dokumentation for virkningen af ... surfer man en tur på Google og søger på
"hvidløg" finder man rigtig mange artikler herom.

/HesteHeksen Tanja