American Curl ?
Fra : Gitte Sacala Eriksen

Dato : 02-10-02 17:55

Hej

Min veninde og jeg har i dag diskuteret om der egentlig er nogle her hjemme
der opdrætter American curl.

Da jeg aldrig selv har set en sådan på udstilling aner jeg jo intet om det,
men måske der er nogen af jer der ved det ?

er Amrican Curl som sådan egentlig godkendt til udstilling/avl i FIFe, hvis
I forstår hvad jeg mener.

VH
Gitte

Fra : Louise Viborg

Dato : 02-10-02 18:34

Hej Gitte!
American Curl er for kort tid siden blevet anerkendt i Danmark.
Personligt synes jeg det er en meget spændende race, især efter at jeg
fandt ud af, at de krøllede ører ikke er fremavlet, men er helt fra
naturens hånd

Jeg har ikke kunne finde nogle danske opdrættere, men hvis du går ind på
Google og søger på American Curl kommer der en masse spændende
udenlandske links frem

Venlig hilsen
Louise Viborg
Shuno Zahra's norske skovkatte
www.shunozahra.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 02-10-02 19:02

> Personligt synes jeg det er en meget spændende race, især efter at jeg
> fandt ud af, at de krøllede ører ikke er fremavlet, men er helt fra
> naturens hånd

Som jeg forstår det, er det en mutation der er opstået i naturen, og den har
man så avlet på.
Der er flere af den slags naturlig opstået "defekter" man i dag bruger og
avler på, deriblandt er også poly-tæer og twiser-kattene. Nogle bedre end
andre. Jeg har set en spræl levende Scottish fold på en udstilling i
Sverige, det ligner en hvor ørene aldrig har foldet ordentligt sig ud
...faktisk en meget charmerende kat.

Ret mig ENDELIG hvis jeg tager fejl, for det er ikke noget jeg har
nærstuderet selv.

Hilsen Nina

Fra : Katrine Nederby

Dato : 02-10-02 19:21

"Nina, Tender Tribes" <NOSPAMnina@knus.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ...faktisk en meget charmerende kat.
>
> Ret mig ENDELIG hvis jeg tager fejl, for det er ikke noget jeg har

Er der ikke noget med, at der er knyttet yderligere defekter til Scottish
Fold, og den derfor ikke anerkendes af FIFe? Kan ikke komme i tanke om, hvor
jeg har læst det.....Og at American Curl-defekten til sammenligning er
"harmløs"?

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Gitte Sacala Eriksen

Dato : 02-10-02 19:57

hej

jeg vil da undersøge sagen, da min veninde er meget interesseret i lige
precis denne race og jeg vil da også gerne selv vide lidt mere om den.

VH
Gitte

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 02-10-02 20:27

Der var udstillet et eksemplar af racen i Maribo i maj, så den må vel være
godkendt i Fife. Den var ejet og opdrættet af Lone Lund (stamnavn Pasht).

Hov, nu fik jeg lige nærlæst kataloget - dens far er en brite!?

Mvh. Else.

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 02-10-02 20:29

Sludder! Jeg må lige rette mig selv:

Nedenstående var et svar til Katrine, der mente at Scottish Fold ikke var
anerkendt i Fife

/Else

Fra : Katrine Nederby

Dato : 02-10-02 20:55

> Sludder! Jeg må lige rette mig selv:
>
> Nedenstående var et svar til Katrine, der mente at Scottish Fold ikke var
> anerkendt i Fife

Iflg. FIFe er den ikke godkendt ???

http://www.fifeweb.org/Breeds/fife-breeds.htm

Man kan godt udstille ikke godkendte racer
Jeg ved dog ikke liige, hvordan reglerne på området er.

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 02-10-02 20:47

"Katrine Nederby" <katnederby@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> http://www.fifeweb.org/Breeds/fife-breeds.htm
>
> Man kan godt udstille ikke godkendte racer
> Jeg ved dog ikke liige, hvordan reglerne på området er.

Okay. Jeg troede at kun godkendte racer og farver måtte udstilles.

Mvh. Else.

Fra : Katrine Nederby

Dato : 02-10-02 22:16

> [...]
>
> jeg vil da undersøge sagen, da min veninde er meget interesseret i lige
> precis denne race og jeg vil da også gerne selv vide lidt mere om den.

Hej Gitte.

Jeg har fundet flg. sider om Scottish Fold:

http://lakeview11.tripod.com/foldhealth.html

http://www.cfainc.org/breeds/profiles/articles/scottish.html
(scroll ca. halvvejs ned i denne artikel)

.....hvor der omtales en knogledeformitet hos racen. Jeg har kun lige skimmet
siderne, men har da fundet ud af, at man må pga. denne deformitet ikke må
parre to katte med foldede ører med hinanden (ligesom man ikke må parre to
haleløse manxkatte). Godkendt til udparring er American Shorthair og British
Shorthair. Det forklarer jo faderen til den Scottish Fold kat, Else så i
Maribo

Du kan selv søge på f.eks. Scottish+fold+bone på Google og finde mange flere
oplysninger

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Katrine Nederby

Dato : 02-10-02 22:20

Jeg blander vist tingene sammen. Det var jo American Curl, du var
interesseret i. Men interessant er det nu alligevel

Katrine

Fra : Gitte Sacala Eriksen

Dato : 02-10-02 22:19

Hej

Det er mest selve amerian curl veninde er interesseret i, og især efter at
have surfet rundt via google, hvor hun har set alverden søde killinger.

men der er jo langt fra at kigge og så til at realisere sin drøm

VH
Gitte

Fra : Grit Wessel

Dato : 02-10-02 21:25

> er Amrican Curl som sådan egentlig godkendt til udstilling/avl i FIFé

Hej Gitte

American Curl (både korthår og semilanghår) blev på FIFé sidste
generalforsamling godkendt som race. Det træder i kraft pr. 1/1-2003.
Begge hårlængder skal udstilles i semilanghårskategorien - herligt, vi er jo
ikke så mange i forvejen (nogen, der fornemmede ironien?)

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Gitte Sacala Eriksen

Dato : 02-10-02 22:03

hej Grit

Kunne faktisk se der var en artikel om american curl i kattemagasinet.
Jeg sad faktisk og spekulrerede på hvad gruppe de hørte under til
udstilling, når de findes som korthåret og semi.

Ja, vi er jo en del semi, men det skal nu nok gå.

VH
Gitte

Fra : Camilla Scharff

Dato : 02-10-02 22:35

> [...]
jo
> ikke så mange i forvejen (nogen, der fornemmede ironien?)

Og spørg lige om vi korthårsfolk mon ikke er glade for det... synes nok at
vores race-bland-sammen med både kort- og semilanghår ikke just trænger til
udvidelse - og om der er et par semilanghår fra eller til betyder vel ikke
det store )

Mvh. Camilla

Fra : Ann K.

Dato : 02-10-02 22:39

Hmm - og så spørges det dumt...
Hvor hører aby'en til? Ved korthår, ikke sandt!???
Må jo hellere lige have styr på begreberne, hvis vi skal med i Remisen

Mvh Ann

Fra : Camilla Scharff

Dato : 02-10-02 22:50

"Ann K." <tsars@os.dk> skrev i en meddelelse news:anfp1r$8m0$1@sunsite.dk...
> Hmm - og så spørges det dumt...
> Hvor hører aby'en til? Ved korthår, ikke sandt!???

Jep - korthår - hvis du graver Namacoolas stamtavle frem fra gemmerne
(du skal sikkert alligevel bruge den til på udstillingen) skulle der gerne
være en oversigt over de forskellige racer i de forskellige grupper +
farvebetegnelser mv.

Mvh. Camilla

Fra : Helle Andersen

Dato : 02-10-02 22:51

> [...]
> Hvor hører aby'en til? Ved korthår, ikke sandt!???
> Må jo hellere lige have styr på begreberne, hvis vi skal med i Remisen

Både aby'er og somalier hører til under korthår. Jeg kan sende dig en
kopi af en af Kesto's tilmeldingsblanketter, hvis du vil have det ? Der er
jo kun nogle få ting, som skal rettes eftersom de er søskende - og de
for øvrigt begge skal i åben kastrat klasse næste gang de udstilles

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Stina H. Diderichsen

Dato : 02-10-02 23:09

Gitte Sacala Eriksen skrev i dk.fritid.dyr.kat at:

>Min veninde og jeg har i dag diskuteret om der egentlig er nogle her hjemme
>der opdrætter American curl.

Jeg har ikke været i stand til at finde nogen.
Jeg havde totalt forelsket mig i Curlens tåbelige ansigtsudtryk - det
er lige mig (forstå mig ret, nå!) - men efter mange ugers søgning
måtte jeg opgive. Jeg kunne finde opdrættere i New York og enkelt i
Tyskland, men ingen i Skandinavien.

Og heldigvis, for det fik mig til at genoptage barndomsdrømmen om en
Skovkatte-bamse.

Foreløbigt er jeg dog nervøs for om jeg er blevet snydt af Louise og
Jakob, for min skovkatte-bamse ligner foreløbigt mest af alt en rigtig
terrorist der endda rækker tunge!
Se selv på <http://www.shunozahra.dk/Kuld/anakin.htm>

Stina H. Diderichsen

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 03-10-02 01:01

Stina H. Diderichsen <spam@detteerIKKEengyldigURL.dk> writes:

> Foreløbigt er jeg dog nervøs for om jeg er blevet snydt af Louise og
> Jakob, for min skovkatte-bamse ligner foreløbigt mest af alt en rigtig
> [...]

Vent du bare til den kommer indenfor doerene saa faar du alt det
terrorist du kan oenske dig og saa lige lidt til...*GG*

Og nu kan der da snart heller ikke vaere laenge til mere..

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Louise Viborg

Dato : 03-10-02 10:17

> Og nu kan der da snart heller ikke vaere laenge til mere..

L: Snøft

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 03-10-02 10:37

I mit album er der billeder af den scottish fold jeg så på en udstilling....
men det er selvfølgelig ikke en american Curl

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_index.php?selected_folde
r=189

Hilsen Nina

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 03-10-02 12:44

Hjælp! Det link kan jeg overhovedet ikke få til at fungere. Jeg kommer ind i
mit eget album, men under titlen "Freja og Afrodite" (som er Katrines
misser), og besked om, at den mappe endnu ikke er oprettet (det tror da
pokker!)

Hvis jeg rent manuelt (*S*) går ind på Katrines album, kan jeg ikke se nogen
mapper, der handler om Scottish Fold.

Hvad er der galt?

Mvh. Else.

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 03-10-02 13:00

*G*
Det må være fordi jeg var logget ind.

Her ! prøv lige det
http://makeashorterlink.com/?J59841DF1

Ellers er det mit album, Nina Sørensen

Fra : Gitte Sacala Eriksen

Dato : 03-10-02 13:34

Hej

Jeg kunne godt se billederne af scottish fold.

Min veninde har mailet til 3 opdrættere i NY, men der er ingen af dem som er
interesseret i at deres curl skal ud af landet. Og de har fortalt at det
vist er en meget general mening ved opdrættere af racen.
Hvilket jo faktisk var rart at vide inden man faktisk forelskede sig i en
killing der.

MVH
Gitte

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 03-10-02 13:51

Vil det sige at der slet ikke er nogle af dem i Europa ?
Nina

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 03-10-02 14:06

Jeg fandt en opdrætter af Scottish Fold i Sverige (ingen American Curl)
www.wintesams.com
Hilsen Vibeke

Fra : Gitte Sacala Eriksen

Dato : 03-10-02 16:04

Hej

Jeg tror da nu nok at der skulle være nogen i europa, men det er åbenbart en
race de i USA vil holde mest for sig selv *G*

Men jeg søger videre for veninden, og jeg syntes faktisk også selv efter at
have læst noget mere om den at racen lyder meget interessant.

VH
Gitte

Fra : Louise Viborg

Dato : 03-10-02 10:16

> Jeg har ikke været i stand til at finde nogen.
> Jeg havde totalt forelsket mig i Curlens tåbelige ansigtsudtryk - det
> er lige mig (forstå mig ret, nå!)

L: Jeg forstår så udmærket *G*

- men efter mange ugers søgning
> måtte jeg opgive. Jeg kunne finde opdrættere i New York og enkelt i
> Tyskland, men ingen i Skandinavien.

L: Har du stadig linksne? Vil du så ikke sende dem, for jeg kan altså
ikke finde nogen....

> Foreløbigt er jeg dog nervøs for om jeg er blevet snydt af Louise og
> Jakob, for min skovkatte-bamse ligner foreløbigt mest af alt en rigtig
> [...]

L: Kan du så lige opføre dig ordentligt, ellers bliver du ikke lukket
ind på søndag!!!! Historien om billedet, var jo så altså lige, at jeg
sagde til Anakin, at nu skulle vi tage et billede til hans nye mor, og
så sætter han sig sjovt nok til at række tunge! Det skal nok gå godt *G*

Knus fra Louise