Digitalkabel fra computer til stereoanlæg
Fra : Vigand

Dato : 02-10-02 15:16

Hej gruppe

Jeg bor ret småt, og da jeg har ret mange CD'er, har jeg besluttet at lægge
dem alle på MP3 på min computer og så trække et digitalkabel til
stereoanlægget. I samme ombæring vil jeg trække et kabel fra grafikkortet
til TV'et. Problemet er, at min computer står i et andet rum end mit
stereoanlægget og TV'et, og jeg har regnet ud, at længden på de kabler der
skal trækkes vil være 19 meter.

Spørgsmålet er nu blot, hvilken type kabel jeg skal købe. I Harald Nyborg
kan man købe almindeligt 75 ohms antennekabel til få penge, men er kablets
kvalitet god nok?

Mit lydkort er et SoundBlaster Audigy Player og mit grafikkort er et Asus
v7100

Digitalkablet fra lydkort til anlæg er et SPDIF (hedder det vist) og ikke
optisk.
Kablet fra grafikkort til TV er et composite.

Pft

-Vigand-

Fra : Daniel T.Pedersen

Dato : 02-10-02 21:50

> Digitalkablet fra lydkort til anlæg er et SPDIF (hedder det vist) og ikke
> optisk.
> Kablet fra grafikkort til TV er et composite.

Hvis det er rrigtigt hvad du skriver at det er et SPDIF er det ikke et
digital kabel du skal have, men et ganske almindeligt phono kabel, altså
sådan et hvor der sidder et høretelefon stik i den ene ende som skal ind i
computeren og to stik der skal ind i stereoanlæget i den anden ende.

Forskellen ligger i at ved digital forbindelse kan man bruge surround sound,
hvorimod med et phone kabel kan du kun bruge til stereo lyd. Dette er også
helt fint hvis du kun skal høre mp3. Hvis du derimod skal bruge det til DVD
film er det en fordel at bruge et lydkort med en digital udgang enten optisk
eller coaxial hvis din forstærker har et modsvarende stik.

angående spørgsmålet om tv-out, så er det ikke et antenne stik du skal have
fat i men et composite stik fra computer til fjernsyn. hvis du ikke har et
tilsvarende composite stik bag i fjernsynet, kan du købe en adapter fra
composite stik til scart stik for få penge i en radio tv forhandler eller du
kan få en adapter fra composite til coxial.

Med venlig hilsen

DTP

Fra : Vigand

Dato : 02-10-02 22:09

> [...]
du
> kan få en adapter fra composite til coxial.

Jeg tror du misforstod mig. Mit lydkort er et SoundBlaster Audigy med
digital udgang, så der er ingen problemer her. Mht. tilslutningen til TV'et
har jeg også det pågældende stik bagpå. Det er mere kvaliteten af selve
kablet jeg spørger om. Eftersom det drejer sig om 2 kabler på 19 meter
stykket, er jeg jo nok tvunget til at lave dem selv, da det er lidt over de
mål man sædvanligvis kan købe i forretningerne. Desuden er det digitale
kabel ikke helt almindeligt hvad angår stik. Måden kablet skal udformes på
er nemlig som følger:

Kablet fra lydkort til anlæg:
minijack-stik> -----<coaxialkabel>-------- <phono-stik

You see? :)

-V-

Fra : Daniel T.Pedersen

Dato : 03-10-02 15:43

> [...]
> kabel ikke helt almindeligt hvad angår stik. Måden kablet skal udformes på

I see!

MEENNN såvidt jeg ved kan man kun få ægte digital lyd ved KUN at bruge et
coaxial kabel direkte fra lydkort til anlæg, men det kan godt være at jeg
tager fejl...

Sorry!

mvh DTP

Fra : Eh-Fniller

Dato : 04-10-02 12:17

Daniel T.Pedersen wrote:

> [...]
> coaxial kabel direkte fra lydkort til anlæg, men det kan godt være at jeg

Bare lige så i husker det:
Coaxial kabel er ikke kun antenne kabel.
Det er faktisk oxo alm phonokabel.
Det er bare blødheden og termineringen der er forskelling. (og
dermed oxo max frekvens).
Hvis Du er mulit grov kan du købe et fler- ledet/akærmet kabel
(som stadig er coax) og køre hele molivitten i det, og stadig
fylde mindre en et alm anttenkabel.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 04-10-02 13:45

> [...]
de
> mål man sædvanligvis kan købe i forretningerne. Desuden er det digitale

Prøv evt. http://www.av-supply.dk/
De har ihvertfald de kabler du skal bruge i 20meter.

Jeg har købt mine "special-kabler" der.
Tidligere kunne man også få dem lavet præcist efter mål, men det er jeg ikke
sikker på at de stadig gør det (Tilpriser der kunne konkurre med at købe
stik og kabel i løs vægt).

/A