De 3 allervigtigste trimredskaber
Fra : a

Dato : 02-10-02 13:50

Herunder de 3 vigtigste trimredskaber/muligheder.

1. Dybdens placering:
Dybdens placering (mellemvind og hård vind 50 % i forsejl/storsejl målt fra
masten). Let vind (45% i forsejl og 55% i storsejl). Køb evt. sejlstriber
for at se dybden. Dybdens placering styres af fald, cunningham og bakstag.

2. Dybdens størelse:
I let vind skal sejl være dybe og i mellem samt hård vind skal de være
flade. Dybdens størrelse styres primært med storsejlets bomudhal, skøde og
kick. Forsejlet dybde styres primært af skøde og bakstag.

3. Tiklers og tvist:
Tiklers i forsejl vandret. Øverste til luv må gerne løfte sig lidt. Alle
skal løfte sig samtidig ellers juster skødepunkt frem/tilbage. Tikler i
storsejl skal være vandrette. Hvis den øverste folder sig for meget til læ
skal der være mere tvist. Det styres med storsejlsskøde, hækstag og kick. I
hård vind er det vigtigt med tvist i storsejlet for at lukke overskudsluft
ud og derved sejle mere stabilt og hurtigt.

Spørg endelig hvis i vil vide mere om hvordan man opnår de ovennævnte
effekter.

Venlig Hilsen
Michael

Fra : Michael Nielsen

Dato : 03-10-02 00:00

Fra : Neergaard

Dato : 09-10-02 21:07

"a" skriver:

Hej "a", jeg vil tro at et stykke under 50% af alle sejlbåde ikke har
bakstag, så når du nu skriver "primært"(ved forsejl), så vil jeg bytte
bakstag, ud med forlig/faldspænding.

Michael kommenterer:
> Heller ikke helt enig. I let vind skal sejlene være flade, ellers "orker"
> vinden ikke at nå rundt om hele sejlet. Hvor dybe sejlene skal være
> afhænger mere af bølgerne. Store bølger - stor dybde, undtaget i hård
> vind, hvor sejlene skal være flade altid.

Hej Michael, du mener forhåbentligt ikke at sejlene skal "flades" i let vind
under nogle omstændigheder. Man skal efter min mening(og mange andres vil
jeg tro) hellere totte faldet lidt, for at flytte dybden lidt frem, når man
bevæger sig i uroligt vand med lidt/let vind, men når det så blæser op, vil
jeg give dig ret.
Og ja, som du selv skriver, lad os få en trimdiskussion.

/Neergaard

Fra : blume

Dato : 30-10-02 15:56

Jeg sejler en kort bred båd, og kender betydningen af især forsejlets
trim for at opnå træk kraft i sø og næsten ingen vind.
Løst sat fald, skødepunktet frem, så der bliver god kurve i sejlet, og
styr lidt lavere, så opnår man god fart trods det lille sejlareal, og
glem ikke at storsejlet også skal hules, og skødes lidt løsere.
Bliver luften jævn, strækkes faldet lidt, skødepunktet flyttes et par
huller tilbage, og skødet strammes, så der lige er lidt tvist i øverste
agterlig.
Frisk vind kræver endnu hårde sat fald, og at sejlene flades endnu mere.

Hvis man har agterstags strammer, skal denne hales, i takt med vinden
øger.

Venlig Hilsen
Niels

http://www.kandu.dk/