TDC Pro@cces
Fra : Martin Christiansen

Dato : 02-10-02 13:16

Hej gruppe !

Jeg har fået en pro@cces adsl linie med 1 fast ip-adresse som skal kobles
til mit lokale netværk med 4 stk pc'ere med XP-pro, forbundet via en edimax
8 ports switch. Netværket kører i dag som tcp/ip med faste adresser uden
problemer.

Når jeg kobler den medfølgende Speedstream router til switchen (med
crossover kablet) og vil bruge den som DHCP-server kan mine pc'ere ikke
finde den..?
Jeg kan ej heller pinge den (192.168.1.1)? XP er her sat op til automatisk
at hente en ip-adresse.

Når jeg sætter router direkte til den ene pc'er (med straight through
kablet) kører det hele fint og den tildeler en ip-adresse.

Hvorfor virker det ikke via switchen..?

Mvh - Martin

Fra : Devast8or

Dato : 02-10-02 14:04

Du siger du bruger et cross-over kabel mellem switch og router - bruger du
switchens uplink port eller en almindelig port? Hvis du skal bruge
cross-over skal du også bruge uplink porten, ellers funker det ikke. Der
skal ikke krydses mellem router og switch.

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Cubus

Dato : 02-10-02 14:27

> [...]
>
> Når jeg sætter router direkte til den ene pc'er (med straight through
> kablet) kører det hele fint og den tildeler en ip-adresse.

Måske fordi du bruger en uegnet port på switchen. Hvis du vil bruge et
crossover-kabel skal du bruge en af de almindelige porte. Der er sikkert
også en uplink port. Til denne port ville du skulle bruge et lige igennem kabel.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Martin Christiansen

Dato : 02-10-02 16:38

"Cubus" <cubus@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> også en uplink port. Til denne port ville du skulle bruge et lige igennem

Gateway'en manglede..

Den skal være der når det kører over switchen, men ikke når det kører
direkte.

Nu virker det.

Tak for alle svar - Martin

Fra : Steen Gellett

Dato : 02-10-02 17:06

Cubus skriver:

> [...]
> også en uplink port. Til denne port ville du skulle bruge et lige igennem kabel.

Det har du fået byttet rundt på........det er LIGE OMVENDT !!

CrossOver kabel fra router til UPLINK PORT på switch er det korrekte .......!!
Straight kabel fra router til ALM PORT på switch er det korrekte .......!!

> --
> Cubus
> http://cubus.adsl.dk

Steen Gellett
Member of: DanishTeamRC5-64 Calculation - Team ID#:6635
Mailto:steen@gellett.net

Fra : Cubus

Dato : 02-10-02 18:17

> Det har du fået byttet rundt på........det er LIGE OMVENDT !!
>
> CrossOver kabel fra router til UPLINK PORT på switch er det korrekte .......!!
> Straight kabel fra router til ALM PORT på switch er det korrekte .......!!

Du har så ganske ret, hvis ikke det var fordi den router, der som standard
medleveres til Pro@acces, en Speedstream 5781, som udgangsinterface
på LAN-siden, har en 4-ports hub. Så i denne situation er dine anvisninger
forkerte.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Steen Gellett

Dato : 02-10-02 18:52

> [...]
> medleveres til Pro@acces, en Speedstream 5781, som udgangsinterface
> på LAN-siden, har en 4-ports hub. Så i denne situation er dine anvisninger

Ups......sorry, var ikke lige klar over at 5781 fungerer omvendt
( eller er det 2601 der fungerer omvendt )...........
Jeg havde "tunnelsyn" over på min opsætning af 2601.............