Et hyggeligt online træf :-)
Fra : Jette

Dato : 01-10-02 22:46

Tusind tak til Bent Fer, Bente Jepsen, Bente Lyngsøe, Birthe
Christoffersen, Niels Peter Hansen, Camilla Baird, Denise Reindel, Helle
Nielsen, Joan Frederiksen, Inger Kaya og
Randi Skindjerg Kristensen for et rigtig hyggeligt online kattetræf.

.... også tak til Grit Wessel, Anita Mariager og Lisbeth Henriksen fordi
I prøvede.. desværre vil teknologien ikke altid som vi vil

En stor tak skal naturligvis også lyde til Erling, der sponsorerede
denne aften for os.

Til alle der ikke var med, kan jeg fortælle at det gik ud over al
forventning. Selvom vi får vendt en masse ting på skrift her i gruppen,
gik snakken bare derudaf og vi snakkede faktisk kun om katte... det er
tilsyneladende et u-udtømmeligt emne

Stemningen var præget af positiv overraskelse over denne måde at være
sammen på, så vi håber at få lejlighed til at mødes igen en anden gang
ved mikrofonen

Erlings konferencerum er (desværre, men naturligvis) ikke gratis, og vi
talte derfor om alternativer. Da jeg efterhånden har testet
brugervenligheden og forbindelsen på en hel del voice-chatprogrammer,
tillod jeg mig at gøre mig klog på emnet ... det bedst fungerende
program jeg har set til dato er GCN (Global Communications Network), og
en del af deltagerne tilkendegav de ville prøve det.

Vi aftalte at de der downloader programmet, sender mig en mail... så kan
vi nemlig aftale en test-aften og se hvordan det fungerer. Programmet
kan hentes her: http://www.gcn.cx

Mvh. Jette

--
Ny bruger af dk.fritid.dyr.kat? Opret din profil og se andres på
gruppens hjemmeside http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk

Fra : Camilla Baird

Dato : 01-10-02 22:54

Jeg kan kun give Jette ret - vi havde en dejlig voice chat session
Mvh Camilla

Primpraus Korater http://www.korat.dk
mail@korat.dk

Fra : Inger Kaya

Dato : 02-10-02 04:39

Bestemt også min tak. Det var hyggeligt. Og dejligt at få sat stemmer
på folk. Det må jo udgøre det næstbedste for IRL.

/ Inger Kaya

On Tue, 1 Oct 2002 23:45:47 +0200, "Jette"

Fra : Grit Wessel

Dato : 02-10-02 09:00

> Programmet kan hentes her: http://www.gcn.cx

Hej Jette

Ved du, om det også kører på nogle absurte porte? eller kunne jeg måske være
med med det program? Der er ikke rigtig nogen grund til at installere det,
hvis jeg ikke kan bruge det.

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 02-10-02 17:54

"Grit Wessel" <ng@dk-ginkgo.dk> writes:

> [...]
> med med det program? Der er ikke rigtig nogen grund til at installere det,

har du router da ???

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Grit Wessel

Dato : 02-10-02 21:29

> har du router da ???

Jeps. Og der er kun åbent for port 21, 25, 51 og 80 (tror jeg nok det er -
hæng mig ikke op på det).

TeleDK tager 1000,- for at åbne flere porte - og jeg betaler altså ikke
1000,- for at kunne holde online kattetræf.

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 03-10-02 00:54

> Jeps. Og der er kun åbent for port 21, 25, 51 og 80 (tror jeg nok det er -
> hæng mig ikke op på det).

hmm, saa er det nok naermere et adslmodem, du har trist nok.. for var
det en router som saadan ville det vaere en smal sag..

> TeleDK tager 1000,- for at åbne flere porte - og jeg betaler altså ikke
> 1000,- for at kunne holde online kattetræf.

jeg synes daelme ogsaa de strammer den en smule, men paa den anden
side naar ejeren traekker 181 % af driftsresultatet for 2001 ud af
biksen maa der jo skulle noget til..

Og det kan jeg egentlig ret godt forstaa og jeg er samtidig glad for
min egen udbyder helt sikkert...

Fra : Line Wolff

Dato : 03-10-02 07:49

> hmm, saa er det nok naermere et adslmodem, du har trist nok.. for var
> det en router som saadan ville det vaere en smal sag..

Ikke for at blive teknisk men det er rigtig hvad Grit siger. Hendes
forbindelse består højest sandsynligvis af 3 ting - en router, et modem
(adsl-modem) samt et skillefilter. Det sidste er muligvis ikke nødvendigt.

Routeren tager sig af alt TCP-port-oversættelse (Network Address
Translation - NAT) og modemmet sørger for datakommunikationen til
telefoncentralen. Modemmet er ligeglad med protokoller osv.

Problemet med en del (ældre) TDK abonnementer er, at TDK har været så
venlige at lukke af for en del trafik af "sikkerhedsmæssige årsager". Det
gælder bla. for Pro@ccess forbindelser. Begrænsningen ligger i routeren.

Man kunne i princippet godt købe en ny router, eller sætte en linuxbox op
til at tage sig af det, men da Grits linje sikkert tilmed er af ATM-typen
(og ikke ethernet), er en rigtig router til denne type temmelig dyr i
anskaffelse (mere end de 1000,- TDK tager for at åbne og linuxbox'en er
heller ikke særlig relevant, da der skal anskaffes et ATM-netkort (ATM er i
"development" - og vist også lidt ustabilt - i linux).

Lidt af en kamp - jeg har selv været igennem den, og tror bare snart jeg
ender med at betale de 1000,-

Man kan godt konvertere sit abonnement til enten en anden type end Pro@ccess
eller konvertere ATM til ethernet (dermed bliver linux-option noget mere
tilgængelig), men hvis jeg kender TDK ret, har de hverken gjort det nemt
eller billigt

mvh Line

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 03-10-02 12:12

"Line Wolff" <news@nelja.dk> writes:

> Ikke for at blive teknisk men det er rigtig hvad Grit siger. Hendes
> forbindelse består højest sandsynligvis af 3 ting - en router, et modem
> (adsl-modem) samt et skillefilter. Det sidste er muligvis ikke nødvendigt.

Ikke noedvendigvis... det afhaenger helt af om du har tilvalgt en
router da du koebte forbindelsen. Hvilket menes noedvendigt hvis man
har mere end en pc lokalt... Jeg ville da koebe enten en switch eller
en hub og saa lade en boks staa og modtage ind-/udgaaende trafik og
scanne for vira mm..
Og skillefilteret er noedvendigt fordi det varetager sondringen mellem
telefon og datatrafik..

> Routeren tager sig af alt TCP-port-oversættelse (Network Address
> Translation - NAT) og modemmet sørger for datakommunikationen til
> telefoncentralen. Modemmet er ligeglad med protokoller osv.

Routeren fordeler trafikken paa netvaerket. naar den er kommet ind
gennem kabelmodemet. derfor kunne man lige saa vel og med bedre
hastighed bruge en switch i stedet.

> Problemet med en del (ældre) TDK abonnementer er, at TDK har været så
> venlige at lukke af for en del trafik af "sikkerhedsmæssige årsager". Det
> gælder bla. for Pro@ccess forbindelser. Begrænsningen ligger i routeren.

jamen hvis det er en router som man normalt forstaar den, saa burde
det ogsaa kunne lade sig goere lokalt at aendre konfigurationen,
forudsat at man har adgangskoden til at logge paa med...

> [...]
> heller ikke særlig relevant, da der skal anskaffes et ATM-netkort (ATM er i
> "development" - og vist også lidt ustabilt - i linux).

Saa vidt jeg har forstaaet paa CC bruger de atm, hvilket er
noget ged fordi der gaar for meget baandbredde til spilde paa
dau-indpakningen.

Men de steder jeg har vaeret ude og opsaette i den senere tid koerer
de PPOE med et kabelmodem. teknologien er ganske smart fordi du kan
have flere profiler med forskellig hastighed, hvilket bare slet ikke
synes at vaere gaaet op for tdc..

> Lidt af en kamp - jeg har selv været igennem den, og tror bare snart jeg
> ender med at betale de 1000,-

Ja det er jo en mulighed, jeg har laenge fravalgt tdc fordi jeg selv
kan/vil styre hvor min trafik skal hen..
Og det er ogsaa rigtigt, men jeg kan fint koere linux paa den anden
side af min router. Og det varer nok laenge endnu inden atm bliver
relevant for linux. Om overhovedet nogensinde fordi atm svarer til at
saelge sko i str 39 i en str 47 kasse..

> [...]
> eller konvertere ATM til ethernet (dermed bliver linux-option noget mere
> tilgængelig), men hvis jeg kender TDK ret, har de hverken gjort det nemt

Nej ganske sikkert ikke, hvilket burde faa deres kunder til at brokke
sig indtil det bliver muligt til en rimelig pris..

> mvh Line

For ikke at vaere helt OT skulle jeg hilse fra Melissa og spoerge om
der ikke er en som kan laane hende taagen letter, saa hun kan se mere
en 10 meter frem..

Fra : Niels Peter

Dato : 03-10-02 17:11

"Henrik Pedersen" <misbams-meow@edb.dk> skrev i en meddelelse

> For ikke at vaere helt OT skulle jeg hilse fra Melissa og spoerge om
> der ikke er en som kan laane hende taagen letter, saa hun kan se mere
> en 10 meter frem..

Hils Melissa og sig at hun skulle nødig brokke sig; som kat er hun meget
bedre stillet i tåge end vi mennesker ....

Niels Peter

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 03-10-02 17:20

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> writes:

> Hils Melissa og sig at hun skulle nødig brokke sig; som kat er hun meget
> bedre stillet i tåge end vi mennesker ....

Det vil jeg goere..
Men hvordan lige faa hende overbevist..*G*

Fra : Niels Peter

Dato : 03-10-02 17:48

> Det vil jeg goere..
> Men hvordan lige faa hende overbevist..*G*

Det er faktisk hendes pligt at være "førerhund" for dig, når I er ude

Niels Peter

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 03-10-02 21:54

> Det er faktisk hendes pligt at være "førerhund" for dig, når I er ude

Tro mig det er hun ogsaa..*S*
Det er hende som bestemmer hvor turen gaar hen og mig som bestemmer
hvor laenge dvs min 20 minutter og ofte op til en time..

Fra : Jette

Dato : 02-10-02 19:11

"Grit Wessel" skrev:
> [...]
måske være
> med med det program? Der er ikke rigtig nogen grund til at installere

Nu ved jeg ikke hvad en absurd port er, hihi! - men efter hvad min
kæreste sådan lige umiddelbart kan se, benytter den port 7500.

Mvh. Jette

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 02-10-02 19:15

"Jette" <jniREKLAMER@NEJTAKomnix.dk> writes:

> Nu ved jeg ikke hvad en absurd port er, hihi! - men efter hvad min
> kæreste sådan lige umiddelbart kan se, benytter den port 7500.

Ja men det er da et skodprogram hvis man ikke kan saette det til at
koere paa andre porte..

Fra : Jette

Dato : 02-10-02 21:03

"Henrik Pedersen" skrev:

> Ja men det er da et skodprogram hvis man ikke kan saette det til at
> koere paa andre porte..

Kender du en voice-chat hvor man selv kan bestemme portene?

Mvh. Jette

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 03-10-02 00:51

> Kender du en voice-chat hvor man selv kan bestemme portene?

Nope, men jeg skulle mene at det skal vaere muligt for et saadant
program at konfigurere hvilke porte man oensker at bruge...
som det fx er for icq og lignende chatredskaber...

Fra : Jette

Dato : 03-10-02 13:31

"Henrik Pedersen" skrev:
> Nope, men jeg skulle mene at det skal vaere muligt for et saadant
> program at konfigurere hvilke porte man oensker at bruge...
> som det fx er for icq og lignende chatredskaber...

Her lidt info om ICQ's voice-chat fundet på
http://www.icq.com/icqphone/help.html

"Please note: ICQphone does not work through a firewall, so if you are
inside one and you're trying to contact some outside, or if you are
trying to contact someone behind one, you may not succeed. However, in
certain cases, even if you are behind a firewall in a LAN or Intranet
Network, you may still be able to use ICQphone inside your Network."

Tror det er en uges tid siden vi testede voice-chat på Messenger,
Netmeeting og ICQ. Jeg er ikke selv ekspert på området, men det er min
kæreste og han forsøgte at konfigurere vores firewall til at kunne bruge
dem ... men de bruger så mange forskellige porte, at det tilsyneladende
ikke er muligt... hvilket også bekræfter ovenstående...

Men alle gode idéer modtages med kyshånd Indtil da foretrækker jeg
GCN, som virker ganske fortrinligt gennem vores firewall.

Mvh. Jette

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 03-10-02 15:58

> [...]

> dem ... men de bruger så mange forskellige porte, at det tilsyneladende
> ikke er muligt... hvilket også bekræfter ovenstående...

ja nu ved jeg jo ikke hvilken firewall i bruger.. men med min kan jeg
vaelge "on demand" at frigive (aabne) porte til et bestemt program
uanset hvilke porte det/jeg oensker det skal bruge..

> Men alle gode idéer modtages med kyshånd Indtil da foretrækker jeg
> GCN, som virker ganske fortrinligt gennem vores firewall.

det handler nok om at finde ud af den portrange som det bruger og saa
lave en manual entry i firewallapplikationen med allow in-/out
Men siden kaeresten er ekspert paa omraadet vil jeg da bare foreslaa
ham at goere det med portrange, selvom han jo nok har vaeret der..
fx har jeg kunne saette icq til at koere paa 20 porte inden for samme
range ie 0 - 19 naturligvis ikke disse, men bare et eksempel..

Det var nu heller ikke som saadan et angreb paa programmet, men synes
altsaa stadig at det er et skodprogram hvis man ikke kan konfigurere
hvilke porte man oensker det skal koere paa..
Men jeg har ikke heller kigget paa icq-live for mit behov for den
slags er meget meget lille og bliver stadig mindre fordi jeg koerer
mere og mere linux og mindre og mindre windoze..

> Mvh. Jette

Saa foroevrigt kaerestens header i unix-gruppen den anden dag *GG* han
har rigtigt taget dit arbejde til sig kan jeg se...-)

Fra : Jette

Dato : 05-10-02 01:01

> ja nu ved jeg jo ikke hvilken firewall i bruger.. men med min kan jeg
> vaelge "on demand" at frigive (aabne) porte til et bestemt program
> uanset hvilke porte det/jeg oensker det skal bruge..

Manden siger:
"Vi har en UNIX server der fungerer som bridget IPF firewall, og kan
derfor ikke åbne porte on demand, som man kan med firewalls lokalt på
workstations."

... formoder du ved hvad han snakker om

> Men jeg har ikke heller kigget paa icq-live for mit behov for den
> slags er meget meget lille og bliver stadig mindre fordi jeg koerer
> mere og mere linux og mindre og mindre windoze..

Nej, og det er også noget _helt_ andet med icq's voice-chat... Min
kæreste har fået sine første grå hår på dén bekostning, hi!

> Saa foroevrigt kaerestens header i unix-gruppen den anden dag *GG* han
> har rigtigt taget dit arbejde til sig kan jeg se...-)

Hvilken gruppe? (bare sådan af ren og skær nysgerrighed... han mener
nemlig ikke han har deltaget i nogen UNIX grupper for nylig.)

Mvh. Jette

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 05-10-02 09:53

> [...]

> "Vi har en UNIX server der fungerer som bridget IPF firewall, og kan
> derfor ikke åbne porte on demand, som man kan med firewalls lokalt på

Ohh saa kan jeg godt se problemet..;-(

> Nej, og det er også noget _helt_ andet med icq's voice-chat... Min
> kæreste har fået sine første grå hår på dén bekostning, hi!

Stakkels mand...

> Hvilken gruppe? (bare sådan af ren og skær nysgerrighed... han mener
> nemlig ikke han har deltaget i nogen UNIX grupper for nylig.)

dk.edb.system.unix saa hut jeg visker.. Men jeg kommer ikke saa tit i
den saae det kan nemt vaere et gammelt indlaeg, og det var i
signaturen..
4 liniers lovprisning af bilgruppens hjemmeside med mulighed for
billeder osv...-D
Faktisk en ret god beskrivelse af denne/deres gruppes hjemmeside paa 4
linier..

Fra : Denise

Dato : 02-10-02 10:27

Hej Jette
Også tak herfra, fordi du havde ordnet så vi kunne prøve det .
Hilsen Denise