mysql: stigende tal i en kolonne?
Fra : Christian Liljedahl

Dato : 01-10-02 21:53

Hejsa

Jeg vil gerne lave en select, som genererer en stigende talrække ... men jeg
kan ikke finde funktionen at gøre det med...
select @num:= @num + 1 as row_number, fornavn, efternavn where ...

virker ikke som jeg ønsker.
Jeg vil gerne have:

row_number | fornavn | efternavn
1 | Hans | Jensen
2 | Oles | Andersen
3 | Peter | Svendsen

Kan nogle hjælpe?

Med venlig hilsen
Christian Liljedahl

Fra : Niels Andersen

Dato : 01-10-02 22:59

Christian Liljedahl wrote in <and1tg$2sc$1@sunsite.dk>:
> row_number | fornavn | efternavn
> 1 | Hans | Jensen
> 2 | Oles | Andersen
> 3 | Peter | Svendsen

Feltet "row_number" (som jeg plejer at kalde "id") skal være primary key. Så
sætter du "auto_increment" på feltet, og så er du køreklar.

Når du indsætter lader du bare være med at angive værdi til det felt, så
tager den selv det næste nummer.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-10-02 09:06

On Tue, 1 Oct 2002 22:53:09 +0200, "Christian Liljedahl"
<chrlilje@kfumscout.dk.dk> wrote:

>Jeg vil gerne lave en select, som genererer en stigende talrække ... men jeg
>kan ikke finde funktionen at gøre det med...
> [...]

Det er fordi @num som standard har værdien NULL, og NULL + 1 er stadig
NULL
Prøv at køre en 'SELECT @num:=0;' lige inden din query ovenfor.

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Christian Liljedahl

Dato : 02-10-02 23:00

> Det er fordi @num som standard har værdien NULL, og NULL + 1 er stadig
> NULL
> Prøv at køre en 'SELECT @num:=0;' lige inden din query ovenfor.

Det var tricket - Mange tak

Med venlig hilsen
Christian Liljedahl

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 03-10-02 10:43

Christian Liljedahl wrote:

> [...]
>
> Jeg vil gerne lave en select, som genererer en stigende talrække ... men jeg
> kan ikke finde funktionen at gøre det med...

Hvis du ikke har numrende i din database i forvejen (Niels' løsning) og
ønsker en standardløsning (i modstrid med Mads' løsning), så er det
korte svar nej.

Det lange er ... måske. Men du har ikke lyst til at se den kode, der
skal til for at få det til at spille. Auto-joins er ikke begynderkost,
og jeg har lige haft en længere diskussion i en anden tråd, der tydeligt
demonstrerede at selv rutinerede sql-kodere kan komme på glatis.

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.com | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.