Gamle lege!
Fra : Ceelos

Dato : 01-10-02 19:26

Hej NG!

Har I nogle ideer til hvad man kan lege med børnehavebørn af gamle lege.

Jeg kan huske at vi legede "Kluddermutter" og "Bjørnen sover" men jeg kan
ikke rigtig huske andre..........Kan I?

Venlig hilsen Jakob´s mor

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 01-10-02 20:12

"Ceelos" <eros@fjerndettehermail.dk> wrote in news:3d99e8c8$0$52143
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> [...]
>
> Jeg kan huske at vi legede "Kluddermutter" og "Bjørnen sover" men jeg kan

To mand frem for en enke

Kom hjem alle mine små kyllinger

"Salt eller peber" (man bliver svinget rundt og sluppet og så havner man i
en stilling. Det er så meningen at man skal foregive at være et eller andet
specielt.... øh, salt eller peber går ud på om man vil svinges hurtig rundt
eller ej. Jeg husker ikke præcist hvad resten af legen går ud på)

Ringen sover

Dåsekuk og Ståtrold er nok for lidt ældre børn.

Der må da i øvrigt være en bog ude omkring sanglege.

--ingermarie

Fra : Sott

Dato : 01-10-02 20:45

"Ceelos" <eros@fjerndettehermail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg kan huske at vi legede "Kluddermutter" og "Bjørnen sover" men jeg kan

------------------

Ringen vandrer (tror jeg den hed), man sang noget
i denne stil:

Tag den ring og lad den vandre
fra den ene til de andre
ringen er skjult mellem bølgerne blå
sig mig dog hvem du tænker på
luk øjnene i
og tæl så til ti
luk øjnene op
så ser du det nok

Imens sidder børnene i en rundkreds og lader
ringen gå fra hånd til hånd, i takt med "musikken"
og den der "er" skal så gætte hvor den er havnet.
Jeg kan bare ikke huske, hvad der så sker, når
barnet ikke gætter det/gætter det.

--------------------

Og så var der den med:
En elefant kom marcherende
hen ad edderkoppens fine spind
fandt at vejen var så elegant
at den bød op endnu en elefant
(mens man lavede snabel med armene og gik
hen og bød et til barn op, som så var med til
at danne en kæde).

-----------------------

Eller det med at øve sig i at tælle:
Tælle til én og tælle til to
(hønen?) går ikke med strømper og sko
tælle til tre og fire er nemt
æg bli'r til røræg når hønen bli'r klemt
tælle fem og tælle til seks
er du en trold bli'r du gift med en heks
tælle til syv og otte og ni
knaphuller vokser der ingenting i
tælle til ti den sidste skal stå
alle de andre ta'r nathuer på

--------------------

Hvad med "Kongens efterfølger"? - jeg kan ikke
huske det nærmere, bare at én var kongen som
så førte an, og de andre fulgte efter og gjorde det
samme.

-------------------

Der var også "et-tag-fat", hvor man f.eks. skulle løbe
fra den ene ende af gården til den anden, uden at blive
fanget, og hvis man blev fanget, så blev man en del
af "kæden", og skulle være med til at fange de andre.
"Vinderen" blev vist den som blev fanget til sidst, eller
noget i den dur.

-------------------------

Var der ikke også en leg, som var om "Simon siger"?
Hvor en skulle lokke de andre til at gøre tingen, uden
at sige "Simon siger", men at de andre faktisk kun
skulle gøre det, når lige præcis de ord blev brugt.
De som kom til at gøre det i "utide" gik så ud af legen.

------------------------

Og der var også stoledans, eller hvad det hed - hvor
der hele tiden er en stol for lidt, og så gælder det
om at gå rundt om dem i en rundkreds og skynde sig
at få en plads, når musikken stopper - den som ingen
plads får går ud af legen - og til sidst er der kun to til-
bage og én stol.

-------------------------

Jeg kan også svagt huske en, hvor man skulle sidde
og drikke saftevand, men før hver tår skulle man
lave en kombination af at slå med én finger i bordet,
tage én op til tindingen og tage koppen med én
finger (tommelfingeren talte vist ikke med *G*), for
dernæst at gøre det samme med to fingre - og så frem-
deles, hvis man kom til at gøre det forkert, var det
den næstes tur, og den som det først lykkedes at
gøre det helt rigtigt - vandt. Altså at gøre det med
først en finger, så to, så tre og til sidst fire - hele
kombinationen hver gang og hele vejen igennem uden
fejl. (Måske der var mere til det end det, jeg husker
det kun svagt - og det er nok også for større børn).

-----------------------

Jeg kan også huske en (gad vide om det er den der
hedder "Bjørnen sover"), hvor en står med ryggen
til og der ligger et stort nøglebundt på bordet, og
så skal én liste sig hen og tage nøglerne helt lydløst,
og liste tilbage til sin plads - og så skal den der
står gætte hvem det var. Noget i den retning.

-----------------------

Tusinde hilsner
Søs

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 01-10-02 21:54

"Sott" <sott_s@hotmail.com> wrote in

> [...]
> og den der "er" skal så gætte hvor den er havnet.
> Jeg kan bare ikke huske, hvad der så sker, når

Mens sangen lyder, så lader børnene ringen gå rundt ved at de holder den
i skjult i hånden som om de beder på asiatisk maner (altså lægges
håndfladerne mod hinanden med ringen indeni) og så kan de droppe ringen
ned mellem håndfladerne på det næste barn. Barnet som er den skal holde
øjnene lukket imens.

Når sangen stopper har een af børnene ringen. Den skal skjules i hånden,
stadig med håndfladerne mod hinaden. Sådan holder alle børnene deres
hænder, så man ikke kan se hvem der har ringen.

Den "som er den" skal så gå rundt i kredsen og lytte mens alle børnene
siger: "Jeg har ingen", undtaget den med ringen som skal sige "Jeg har
ringen".

Hvis det rigtige barn gættes, skal den "være den". Ellers skal man
fortsætte med det samme barn.

---

Minder mig i øvrigt om avislegen. Den skal godt nok holdes lidt i ave,
ellers kan den blive for voldsom, men den er sjovere (men måske igen for
lidt større børn?).

Den "som er den" står i midten af en rundkreds med en avis i hånden.
Børnen i rundkredsen sidder. Det er så meningen at et barn starter med at
sige et navn på et andet barn i rundkredsen og så skal det barn sige et
navn. Målet for avis-barnet er at klaske det navngivne barn på hovedet
med avisen før det når at sige det næste navn. Aviser slår ikke så hårdt.

---

Der er også huskelege. Som "Simon Siger" og "Jeg var til The hos kejseren
af Kina".

---

Gættelege. F.eks. gæt et arbejde. Børnene deles op to og to. Hver af
holdene skal så finde på et arbejde, som de mimer. De andre børn skal
derefter gætte hvilket arbejde, der er tale om.

--ingermarie

Fra : Sott

Dato : 03-10-02 17:20

"Inger Marie Jakobsen" <im_nospam@brunsgaard.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ringen".
>
> Hvis det rigtige barn gættes, skal den "være den". Ellers skal man

Tak for supplementet - dejligt, at jeg derved få genopfrisket
mine erindringer *S*.

Mange hilsner
Søs

Fra : Nielsen

Dato : 02-10-02 21:01

"Sott" <sott_s@hotmail.com> wrote in message...........

> [...]
> og liste tilbage til sin plads - og så skal den der
> står gætte hvem det var. Noget i den retning.

Jeg tror nok at den med nøglerne på bordet, er den hvor man siger "Lille
hund der er nogen der har taget dit kødben".........

Jeg er ikke 100% sikker, men den der er hund skal vist nok ligge under et
bord hvorpå der ligger et nøglebundt. De andre skal efter tur så forsøge at
få fat på nøglerne uden at "hunden" hører det. Hvis "hunden" hører det skal
den gø, og den næste må så forsøge sig. Når det er lykkedes en person at få
fat på nøglerne, skal alle i kor sige "Lille hund der er nogen der har taget
dit kødben!". "Hunden" vågner så op, og skal forsøge at "snuse" (gætte) sig
frem til hvem der har kødbenet. Gætter "hunden" rigtigt, får den lov til at
tage endnu en tur. Gætter den forkert, er det den der havde "kødbenet" som
bliver hund.

Jeg kan godt huske at der også var en med "Bjørnen sover" - men den kan jeg
ikke huske.

--
Nielsen

-------oooOOooo-------
http://outsearch.dk/opskrifter - velbekomme

Fra : Sott

Dato : 03-10-02 17:19

"Nielsen" <marianne@outsearch.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror nok at den med nøglerne på bordet, er den hvor man siger "Lille
> hund der er nogen der har taget dit kødben".........

Du har ret!
Tusinde tak for at "genopfriske" min erindring og
lægge det til, som jeg havde glemt.

Mange hilsner
Søs

Fra : Gitte Jahns

Dato : 02-10-02 19:06

Hvad med banke banke bøf. Eller den som flaskehalsen peger på. og så er der
jo alle Kimslegene... En af dem er den med at ligge et antal forskellige
ting på et bord, børnene får så en rum tid til at kigge på dem, hvorefter et
klæde lægges over, nu gælder det så om at huske flest ting. Den kan også
udvides til at efter børnene har kigget på tingene skal de alle lukke øjnene
og så er der en som fjerner en ting.... nu gælder det om at finde ud af hvad
der er blevet fjernet.
Gitte