indhegn
Fra : Jørgen B

Dato : 01-10-02 18:33

Hej

Jeg har et lille stykke indhegn som kun er 90 cm høj, hvor min schæfer i
dag sprang over for at jage en kat.
Er der nogen der har et godt svar på hvor højt skal jeg få det lavet, og
andre ting man kan lave for at den ikke igen stikker af.

på forhånd tak

Jørgen

Fra : Monsieur

Dato : 01-10-02 19:03

Hejsa
Tja hvis du skal være lovmæssigt dækket ind skal du op i 1,80 m og med
lovmæssigt mener jeg at hvis en anden hund kan forcere 1,80 m og kommer til
skade eller bliver med hvalpe så kan du ikke kommer til at betale
erstatning, men du skal op i 1,80 m. Dernæst ville jeg sørge for at komme 40
cm ned i jorden hvis det er en sand udbryderkonge du har for ellers graver
den sig bare under, hundes ihærdighed kender ikke grænser.

Har selv en blanding af en Schæfer og en Samojede og den smuttede rask over
1,8 m og gerne under 35 cm.

MVH

Jens

"Den som ikke siger sandheden om sig selv kan ikke sige sandheden om andre"

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-10-02 19:18

"Jørgen B" <j.bodholdt@tdcadsl.dk> writes:

> [...]
> Er der nogen der har et godt svar på hvor højt skal jeg få det lavet, og
> andre ting man kan lave for at den ikke igen stikker af.

Det højeste en hund har sprunget, uden noget at "klatre" i, er 160 cm,
så de kan altså springe meget højt hvis de gider. Som regel er der jo
noget de kan klatre i, så de nemmere kan komme over.

Hvis det er en hundegård, så er vores hegn derhjemme ca. 2,5 meter
høj. Men hvis det er hele haven, så er man jo ikke interesseret i et 3
meter højt hegn. I det tilfælde tror jeg kun der er opdragelse tilbage
at tage af.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Thomas

Dato : 02-10-02 23:33

"Jørgen B" <j.bodholdt@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> Er der nogen der har et godt svar på hvor højt skal jeg få det lavet, og
> andre ting man kan lave for at den ikke igen stikker af.

Jeg ved ikke om det kunne hjælpe med at lave et 45g. knæk i toppen af
hegnet. i stil med de indhegninger der er mange gange omkring de militærer
anlæg.

mvh. Thomas

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 03-10-02 00:12

> [...]
lavet, og
> andre ting man kan lave for at den ikke igen stikker af.

Jeg er personligt af den opfattelse at det ikke er havehegnets højde
der skal/kan afholde hunden i at springe over .. men at
"hemmeligheden" ganske enkelt ligger i at give hunden den nødvendige
opdragelse ... altså lære vovse at dertil og ikke længere går dens
grænser ... selv har jeg de sidste 8 år haft 90 cm hegn og et stykke
på 1½ m er kun 60 cm høj .. og da det er stor(e) hund(e) jeg har kan
de/den sagtens springe over både de 60 og de 90 cm hegn men kunne
aldrig drømme om at gøre det ...
mvh Ami

Fra : Jørgen B

Dato : 04-10-02 11:44

Hej

Det er svært at opdrage en schæfer han, hunde har jo jagtindstik og vil
næsten altid jage katte, hvis man alså ikke selv har en kat.

Jørgen

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 04-10-02 13:05

Hej

Jørgen B wrote:
> Det er svært at opdrage en schæfer han, hunde har jo jagtindstik og vil
> næsten altid jage katte, hvis man alså ikke selv har en kat.

Det er ikke korrekt. Min schæfer-labrador han kan udemærket forstå at
han ikke må springe over lågen og ud fra haven. Omtalte låge er 80 cm.
høj og han ved at han må springe ind i haven, men ikke ud. Det tog ca. ½
time at lære ham det. Om det er hunde, katte, kanariefugle, skraldemænd
eller postbudet der går forbi lågen, så sætter han end ikke poterne på.
Hver aften når han er blevet luftet, ved han at maden står og venter, så
han får lov at løbe det sidste stykke alene og han springer over, for
det ved han godt at han må. Så jo, det kan godt lade sig gøre at lære
sin hund, at det må den ikke. De er jo ikke dumme, vel.

Marianne Feddersen

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 04-10-02 13:52

> Hej
>
> Det er svært at opdrage en schæfer han, hunde har jo jagtindstik og
vil
> næsten altid jage katte, hvis man alså ikke selv har en kat.

Ja .. men at det er svært er ikke det samme som at det er umuligt ...
og det kan lade sig gøre ved intensiv træning og f.eks shaping ...
eller klikkermetoden .. og så forresten at man selv har kat betyder
skam .. ved jeg af erfaring .. ikke at andres katte ikke er
"jagtobject " for andres katte har iflg mine hunde intet at gøre i
miles omkreds af hvor vovse nu befinder sig .. dog hegnet har ingen af
mine hunde nogensinde forceret ...

Smil fra Ami