Manglende halsgivning
Fra : Janni

Dato : 01-10-02 17:52

Hej!

Jeg har en tervueren på 15 måneder. Jeg har forsøgt næsten alt for at lære
ham at halse. Det eneste tidspunkt, hvor han gør er når der kommer nogen, og
her er jeg ikke interesseret i, at han bliver ved med at gør, da det i
forvejen står på i ca. ½ time.
Gode foreslag modtages med kyshånd.

Janni

Fra : Kiki9 Jensen

Dato : 01-10-02 18:48

Janni <rockie@mail.dk> skrev:
> [...]
>Jeg har forsøgt næsten alt for at lære
>ham at halse. Det eneste tidspunkt,
>hvor han gør er når der kommer nogen, og

Hej Janni.
Jeg lærte min hund det ved at få den
til at sidde, og så holde en " godbid "
over hovedet på den, og ikke give hende den
før hun halsede. Vi øvede ikke ret mange
gange, før hun havde lært det.

Hilsen Kiki.

Fra : Janni

Dato : 01-10-02 18:54

Om jeg så sidder i flere timer med en godbid eller et stykke legetøj, så
siger han ikke en lyd.

Fra : Is

Dato : 01-10-02 19:15

--

Hej - Jeg har selv haft samme problem ! men var dog så heldig, at når jeg
kørte med min trillebør, så gøede han (meget). og ikke når jeg bare stod

så jeg stod klar ved trillebøren, og lige inden jeg begyndte køre, gav jeg
kommandoen "hals" ,, og det lykkedes på den måde. Det næste var så det
modsatte, det var så at køre meget, meget langsomt, og så rose for ikke at
gø..

Har du nogle tålmodige hundeglade venner, ville jeg foreslå at du får en af
dem til at hjælpe. Gi så kommandoen hals, nå hunden alligevel skal til at gø
( det ved du nok hvornår er) og så ros straks den gør !

Derefter komme tålmodigheden så på prøve, når det første er lykkedes, så må
du få hunden til at være stille INDEN du åbner døren, (og den tidligere
tålmodige ven lukkes ind, hvis ikke vennen er gået )

Nu ved jeg jo ikke om du bor så du kan gøre sådan uden at genere naboer ??

Hvis du lader fantasien køre en gang mere, så er der måske en ting mere der
ku få den til at gø !
et stykke legetøj, støvsuger, gulvmoppe, et papfigur der ser farlig ud på et
ellers for den ellers trygt sted,

Men det er vigtigt med belønning straks den gør det ønskede , om du så
bruger ros, godbid, eller et stk legetøj, brug hvad du synes bedst om !!

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 01-10-02 21:18

Jeg lærte oxo min rottweiler at gi' hals, ved at finde DET der gjorde at han
blev ophidset og begyndte at gø.
I dette tilfælde var det en karrusel på en legeplads.Når jeg tog en sving
tur rundt blev Rocco ophidset og gøede helt vildt og helhjertet, så det var
bare om at sige "Halse" hvergang jeg svingede forbi ham.

Hos os hjalp det heller ikke med godbid. jeg kunne blive siddende til jeg
var lysegrøn i hovedet og han kom ikke med den mindste lyd. han savlede, gav
pote o lign, men ikke en lyd.
Først da jeg hoppede på karusselen fik han lyd på. (Og fik fuld point til
BHP1)

Tilgengæld lærte Fie det ved at se hvor megen ros Rocco altid får når han
gi'r hals. Og da hun er en begavet hund og bare SÅ meget ønsker at gøre sin
ejer glad, så lærte hun at sammenkæde Rooco's lyd med min kommando.
Så uden godbidder og karusseler, lærte hun at gø og tie når rosen faldt

VH Pernille

Fra : Bjarne Østergård

Dato : 02-10-02 23:00

"Janni" <rockie@mail.dk> wrote in message
> [...]
og
> her er jeg ikke interesseret i, at han bliver ved med at gør, da det i

Jeg anbefaler omvendt shaping

Start med, når du skal fodre din hund hver dag at binde den til et eller
andet, og vis den at du laver maden klar, medens den står bundet, herefter
sætter du maden hen så den kan nå maden ude for enden af snoren og siger
værsego.
Når hunden har spist er øvelsen forbi.
ikke spor andet, vi skal lige have lært den nogle rutiner, vi senere kan
bruge.

Gentag øvelsen i en uge så det bliver en rutine for hunden.

Når det er rutine kan du bruge denne øvelse til at lære hunden at give hals.
Eller faktisk til næsten al mulig andet, da du nu har sørget for at du kan
styre din hunds motivation til at ville opnå noget, som du har fuld kontrol
over og som du kan bruge som belønning, for rigtig udført adfærd, nemlig den
du vil have indlært i hunden, i dette tilfælde halsgivning på kommando.

En dag sætter du blot maden hen til hunden, men uden for dens rækkevide, og
siger værsgo samt fjerner dig væk fra hunden, så den ikke kan se dig.

lad hunde sidde, om så hele natten, nu ville det undre mig om ikke den gav
hals på et tidspunkt, for at påkalde dig, for at løse dens problem, og når
den gør det siger du selvfølgelig giv hals i en lys og venlig tone samtidig
med at du glad løser hunden så den kan nå maden.

Denne metoder har et par fordele, den svigter faktisk aldrig, og i
runderingsøvelserne senere hen, har hunden altid lært at halse for at kalde
på sin førers opmærksomhed når den finder noget.

Kræver selvfølgelig at du har noget foderdisciplin og faste foder tider osv.

PS. Put lidt ekstra duftende og lækkert i skålen, den dag den skal starte
halse indlærringen, det fremmer hunden utålmodighed at kunne dufte stegen,
men ikke kunne nå den, og så skal den nok kalde på dig.

Med venlig hilsen
Bjarne Østergård

Fra : Allan Vester

Dato : 03-10-02 10:01

"Bjarne Østergård" <boe@ydicon.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

den
> du vil have indlært i hunden, i dette tilfælde halsgivning på kommando.

Jeg har det modsatte problem med halsgivning, når jeg ser mit snit til at
få benene op på sofaen. kommer min tæve (6 mdr.) straks hen og giver
hals, jeg er den eneste i familien der bliver udsat for denne terror.

Dette selv om vi lige kan være kommet hjem fra en tur i det grønne, hun er
ganske enkelt utrættelig, eller tror hun at det er hende der arrangerer vor
turer ?.

Jeg er noget usikker på at give en godbid i denne situation, det bekræftiger
jo blot hunden i at den har fat i det rigtige.

mvh
Allan

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 03-10-02 13:53

Hvis hun bare få gange har opnået /oplevet at en travetur eller en
godbid har fulgt umiddelbart efter hendes gøen tror hun som du selv er
inde på at hun er på det rigtige spor ... og det skal du i al fald ..
med mindre det er dit ønske at hun gør ..belønne ... jeg ville
simpelthen ignorere det ... eller i værstefald sige nej ....
Smil fra Ami