Hårtab
Fra : Tine

Dato : 01-10-02 17:23

Hej NG!

Min pony, som på dette tidspunkt af året plejer at have en rimeligt fed
vinterpels, er begyndt at fælde. Bag på lårene sidder der kun lidt tyndt
pels og i pletter på hals og krop falder vinterpelsen også af. I det hele
taget ryger hårene af, når jeg strigler eller bare gnider hånden hen ad
kroppen. Det virker som om, han tror det er forår og bare ikke har fået
sommerpelsen endnu. Han er sund og rask og huden er pæn, glat og varm, der
hvor pelsen er væk. Han spiser godt (hø + havre, Fiber P,
mineraler/vitaminer og en masse gulerødder og æbler) og er i det hele taget
temmelig godt tilfreds.
Er han blevet lige så forvirret over varmen her i sensommeren som mange
planter/træer er? Er nogen af Jer ude for det samme fænomen? Eller skal jeg
have fat i dyrlægen? Det vil jo være godt, at han kommer til at fryse, når
det kolde vejr kommer - for det gør det jo.
Jeg kan lige tilføje at min hest slet ikke er begyndt at lægge sig
vinterpels til endnu - og det er også usædvanligt.

Hilsen
Tine

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 01-10-02 18:27

On Tue, 1 Oct 2002 18:23:01 +0200, "Tine" <tinek@pc.dk> wrote:

> [...]
>have fat i dyrlægen? Det vil jo være godt, at han kommer til at fryse, når
>det kolde vejr kommer - for det gør det jo.

   I betragtning af at de fleste heste jeg kender allerede ligner
noget i nærheden af isbjørne synes jeg nok at du skal tage og kontakte
dyredoktoren. Om ikke andet så for at få fastslået at han ikke har
fået mider eller skab eller hvad det nu kan hedde altsammen - altså at
han ikke fejler noget fysisk =)

>Jeg kan lige tilføje at min hest slet ikke er begyndt at lægge sig
>vinterpels til endnu - og det er også usædvanligt.

   Det virker meget underligt altsammen =)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 01-10-02 20:03

Hej Tine :0)

Mine heste fælder også nu, det er sommerpelsen der skal af inden vinteren
rigtig sætter ind, de får altså vinterpels samtidig/efter fældningen. Måske
er det det der sker for din hest?

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Tine

Dato : 01-10-02 20:52

"Nina Svanholm" <hammer@telefona.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mine heste fælder også nu, det er sommerpelsen der skal af inden vinteren
> rigtig sætter ind, de får altså vinterpels samtidig/efter fældningen.

Hej Nina!

Pony'en har allerede fået sin vinterpels, og der hvor han taber den igen,
sidder der bare et meget tyndt lag hår. Nu ringer jeg til dyrlægen i
morgen - sådan som Trine foreslår. Selvom huden ser pæn og normal ud, er det
jo bedst at være sikker. Hellere ringe én gang for meget, end én gang for
lidt

Hilsen
Tine

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 02-10-02 02:48

> [...]
det
> jo bedst at være sikker. Hellere ringe én gang for meget, end én gang for

God idé. Sidste vinter mistede min egen hest også en masse hår; hun har
muligvis haft problemer med at optage foderet ordentligt. Hun ser pæn og
sund ud nu (jeg fodrer nu hele tiden med kraftfoder ved siden af alt
græsset/høet), men man kan godt blive nervøs når hyppen sådan går og smider
pelsen utilsigtet.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Nina Svanholm

Dato : 02-10-02 07:41

> [...]
det
> jo bedst at være sikker. Hellere ringe én gang for meget, end én gang for

Hej igen

Nå, okay, hvis han smider vinter pelsen nu så tror jeg også at jeg ville
ringe til dyrlægen. Lad os høre hvad dommen er.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Tine Gade

Dato : 02-10-02 08:08

Fra : Tine

Dato : 02-10-02 18:28

"Tine Gade" <tine@miba.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa!
> Jeg er spændt på hvad du får at vide, fordi igår opdagede vi at vores pony
> også har tabt pelsen i pletter. Det er en irsk pony som også havde fået en
> del vinterpels allerede. Den har tabt pelsen bag på lårene og på skulderen
> på den ene side. Det ligner lidt ringorm, men huden er pæn og glat som du
> også skriver.
>
> Tine

Hej Alle!

Dyrlægen sagde, at det var kuk i timeplanen. Ponyen tror, at det er forår.
Generelt ses symptomerne mest på bagpartiet (ned ad bagsiden af lårene) og
på hals og i hoved, sagde han. Og det passer fint med Laban. Dyrlægen sagde,
at han (altså Laban) får vitaminer nok til at sætte ny pels, men at vi også
kan gi' ham en b-vitaminkur for at sætte extra skub i tingene.
Jeg lige set vejrudsigten - det bliver jo koldt nu. Så i morgen smutter jeg
lige ud og køber en gang b-vitamin. Det skal vist gå stærkt med at få ny
pels.

Hilsen
Tine