Hestes hukommelse
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-10-02 14:55

Hej

Jeg tænkte over i går, at en af hestene så ud til at vide, at "når nu
hende her står af mig, så skal jeg have en gulerod!". Det fik han
ganske rigtig også, så han havde jo helt ret.

Men kan en rideskolehest virkelig huske at lige præcis den rytter
plejer at have noget med til den? Det er jo mange der rider den i
løbet af en uge og netop den rytter er den eneste jeg har set der
åbenbart konsekvent har en gulerod med. Jeg tror også helst de selv
vil holde øje med hvad hestene får af godbidder og den slags og det er
da også fornuftigt nok.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Liz

Dato : 01-10-02 21:16

Tror du så ikke at en hest kan lugte gulerødder langt væk?? )

Mvh Liz

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-10-02 21:13

"Liz" <lizb@worldonline.dk> writes:

> Tror du så ikke at en hest kan lugte gulerødder langt væk?? )

Ahh, det var nok der hunden lå begravet.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 02-10-02 07:46

Hej

Jeg har hørt og tror også selv på det, at heste kan lugte hvis en person er
bange, derfor den store forskel på hestens opførsel hvis det er forskellige
personer der rider og omgås den.

Jeg har også hørt at de faktisk bedst kan lide når vi lugter af
sved.............

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Tina Uhre

Dato : 01-10-02 21:32

"Liz" <lizb@worldonline.dk> wrote in message
> Tror du så ikke at en hest kan lugte gulerødder langt væk?? )
>
> Mvh Liz

Tja de kan ihvertfald lugte et æble der lå godt begravet i lommen. Jeg taler
af erfaring *S*

Tina

Fra : Heidi Falch

Dato : 01-10-02 22:17

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> skrev:

<snip>

>Men kan en rideskolehest virkelig
> [...]

Jeg ved ikke, hvor meget de husker, men har da hørt om heste, der
altid hoppede bestemte steder, når de var på tur, på trods af der
intet var at se på stedet, men for ++lang tid siden var der sket et
eller andet på stedet, som havde forskrækket dem, og så må man jo
hellere hoppe, så'n for at være lidt på forkant med situationen

Heste forbinder vel på en eller anden facon også forskellige
mennesker med forskellige ting? Fx. har vi en hoppe ude hos os, som
jeg stort set er den eneste, der kan komme til - men det er også mig,

der har brugt 10 - 20 min et par gange om dagen i en uges tid til at
prøve at overbevise samme hest om, at de der underlige tobenede
væsner altså ikke udelukkende vil æde hende. En anden hoppe vi har er

bange for personer med dybe stemmer samt virker bange, hvis hun
bliver bundet til en bom, desværre ved vi ikke, hvad hun har været
igennem i sit korte liv (hun er 3), så det er svært at rette op på,
selvom vi prøver med en masse tålmodighed. Iøvrigt er hun
selskabeligheden selv når altså ikke lige der er dybe stemmer og
bomme indblandet.

Så jeg vil da tro, at hesten både har kunnet lugte guleroden, men
også at den har "lært" at den rytter altid giver lidt guf efter
timen.

--
Knus,

Trolden

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 02-10-02 02:43

> Så jeg vil da tro, at hesten både har kunnet lugte guleroden, men
> også at den har "lært" at den rytter altid giver lidt guf efter
> timen.

Jeg er ganske sikkert på, at heste husker mindst ligeså godt som elefanter
(er det ikke dem, man altid drager frem pga. deres hukommelse?). Derfor er
jeg også ganske inkonsekvent med at dele godbider ud til de heste jeg møder
på min vej (8 stk.) - for hvis jeg kommer med noget hver dag bliver jeg
overfaldet og spist selv.

Tror desværre bare at min oilskinsjakke efterhånden lugter så meget af mad,
at det næsten kan gøre ligemeget...

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Nina Svanholm

Dato : 02-10-02 07:44

> Tror desværre bare at min oilskinsjakke efterhånden lugter så meget af
mad,
> at det næsten kan gøre ligemeget...
>

> mvh
> Trond Øyvind Hermansen

Hehe, det kender jeg godt Jeg kan ikke snyde mine heste uanset hvad jeg
prøver.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Musen

Dato : 03-10-02 09:32

> [...]
> åbenbart konsekvent har en gulerod med. Jeg tror også helst de selv
> vil holde øje med hvad hestene får af godbidder og den slags og det er

Min hoppe har engang oplevet en mand som gennembankede hende med en stok.
(det er omtrent syv år siden, og hun er ni idag)
Min gamle bedstefar på 82 var på besøg i sommers, og havde selvfølgelig
følgeskab af sin stok. Tøsen gik fuldstændig i panik da hun så stokken, og
slappede ikke af igen før et par timer senere. Hun stod simpelthen og
rystede....
Det må da være fordi hun forbandt stokken med de tæsk hun har fået af sådan
en engang....Altså kunne huske det....
Jeg havde også engang en pony som jeg lærte at vrinske når jeg kom ind i
stalden. Efter at jeg har solgt hende (for seks år siden) har jeg besøgt
hende mindst en gang om året, og hver gang jeg har kaldt på hende ude fra
bilen har hun vrinsket...Det kan den nye ejer af en eller anden grund ikke
få hende til....
Mon ikke hun husker mig? Om det er fordi hun ved jeg har gulerødder med,
eller bare ved hvem jeg er, det ved jeg jo så ikke

Venlig hilsen Musen

Fra : Marlene

Dato : 03-10-02 09:40

Musen <kunforsjovt@sol.dk.revomethis> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d9bff50$0$69008$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Min hoppe har engang oplevet en mand som gennembankede hende med en stok.
> (det er omtrent syv år siden, og hun er ni idag)

Det var da forfærdeligt. Hvorfor gjorde han det - blev han ikke
straffet??????? Jeg fatter simpelthen ikke, at der er nogen, som kan være så
onde - og mindre, at de kan leve med sig selv bagefter.

> [...]
> bilen har hun vrinsket...Det kan den nye ejer af en eller anden grund ikke

Det gør hun da helt sikkert - hun savner dig nok. Jeg har da også altid hørt
og fået at vide, at heste har en fortrinlig hukommelse, og jeg må indrømme,
at jeg ofte tænker på, at det er synd, at lige netop hesten er et af de dyr,
som ofte bliver solgt videre. Det må være hårdt for en hest, hver gang den
skal have en ny ejer (?).

Mvh. Marlene.

Fra : Musen

Dato : 03-10-02 19:43

> Det var da forfærdeligt. Hvorfor gjorde han det - blev han ikke
> straffet??????? Jeg fatter simpelthen ikke, at der er nogen, som kan være

> onde - og mindre, at de kan leve med sig selv bagefter.

Ja det er grusomt at nogen kan finde på at være sådan. Da hun blev født,
døde hendes mor, og pigen som havde "avlet" hende opfostrede hende selv, så
hun var nærmest som en hund. Men så skete der et eller andet, så hun kom ud
til hendes bedstefar, og det var ham der bankede hende. Når han lukkede dem
ud, gjorde han det ved at slå dem ud af døren, så fra at være tillidsfuld,
blev hun et nervevrag på få månede (dejlig bedstefar at have!!)
Det endte med at pigen fik hende flyttet, og da jeg fik hende, var hun
nærmest på vej til slagteriet fordi hun var bange for alt og alle...Efter et
par rigtig hårde år med intensiv træning i tillid hver dag, blev hun rigtig
god igen, og idag er der næsten ingenting...Altså lige bortset fra min
bedstefar med stokken, og så et par andre mænd hun har været bange for....
Men øv sådan en mand skulle da have af samme skuffe

> [...]
dyr,
> som ofte bliver solgt videre. Det må være hårdt for en hest, hver gang den

Det tror jeg også det er ....Jeg har kun prøvet at sælge en hest (pony), og
har lavet den aftale (skrifteligt), at hvis de nogensinde skal af med hende,
skal jeg have buddet først. På den måde er jeg sikker på, at hun ikke kommer
til at flyve rundt mellem mange ejere, for hun er netop en pony på den
størrelse man helt sikkert vokser fra på et eller andet tidspunkt. Heldigvis
har hun fået en meget spinkel ejer der ikke går så meget op i stævner, så
hun fortsætter med at ride på hende, selvom hun egentlig er for gammel til
pony

Venlig hisen Musen

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 06-10-02 02:38

"Musen" <kunforsjovt@sol.dk.revomethis> skrev i en meddelelse

[snip]

> [...]
> god igen, og idag er der næsten ingenting...Altså lige bortset fra min
> bedstefar med stokken, og så et par andre mænd hun har været bange for....

Hvad har du, mere specifikt, gjort for at genoprette tilliden?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Musen

Dato : 06-10-02 17:33

klip---
> Hvad har du, mere specifikt, gjort for at genoprette tilliden?

Puuha ja hvad har jeg ikke gjort. Det første år brugte jeg al min fritid i
stalden hos hende. Jeg striglede hende, trænede hende i at bevæge mig rundt
om hende, trak lange ture med hende, og var i det hele taget meget sammen
med hende. Jeg red selvfølgelig også på hende, men det var samværet udenfor
sadlen der var vigtigst. (når først man var i sadlen opførte hun sig faktisk
som enhver anden uerfaren hest)
Hun var panisk når hun stod bundet, og man så gik op på siden af hende, og
det øvede og øvede jeg med hende (øver stadig Først ved at gøre det,
uden overhovedet at røre ved hende, så røre lidt og idag kan jeg gnide mig
hele vejen op ad hende, uden at hun er bange (men hun er opmærksom)
Jeg brugte også meget tid på at være sammen med hende når hun var på græs.
Tit sad jeg bare og læste, der hvor de gik, og havde altid en godbid i
lommen, så hvis hun skulle komme hen til mig, var der lidt godt.Nogle gange
gik jeg rundt sammen med hende en meter fra hende, senere gik jeg og nussede
hende eller striglede. Idag kan jeg gå hen til hende når hun ligger ned,
sætte mig ved siden af hende, og nusse hende overalt....Du drømmer ikke om
hvilken sejr det var, første gang det lykkedes
Men i det hele taget, har det meste af hendes træning handlet om tid. Den
der med at komme ned i stalden og liiige snuppe en ridetur inden man skulle
noget andet, den gik (og går stadig) ikke.

K.H. Musen

Fra : Marlene

Dato : 07-10-02 10:52

Musen <kunforsjovt@sol.dk.revomethis> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3da06472$0$96769$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Snip

> [...]
skulle
> noget andet, den gik (og går stadig) ikke.

Åh, hvor var det dejligt at læse. Jeg takker for, at der findes sådan nogle
som dig.

Mvh. Marlene.