Debian. Afinstallering af exim fjerner squ~
Fra : Heine Laursen

Dato : 01-10-02 11:55

Hejsa.

Jeg har en Debian maskine der står og leger firewall, proxy, dhcp, samba og
MTA (Bare for at se om jeg kunde få noget mail haløj igang.)

Da jeg så ville prøve at sætte en mta op, var det enlig meningen at jeg
ville prøve qmail. Så jeg afinstallerede exim, og det er her så
spørgesmålet kommer.

Hvoffor fjerner apt-get squid, samba og 4 andre ting jeg ikke lige han
huske, når jeg afinstallere exim? Det kan jeg ikke lige forstå. Hvad har en
MTA med samba og squid at gøre??

Jeg må dog også rose debian. Det var ingen sag at få det hele til at spille
igen. Den gemmer jo konfigurations filerne (Heldige mig )

Hvoffor er qmail enlig non free, hvis man kikker i debian's pakke database?
http://packages.debian.org/stable/mail/qmail-src.html

Heine Laursen

Fra : Peter Makholm

Dato : 01-10-02 12:07

Heine Laursen <gozar@myrealbox.com> writes:

> Hvoffor fjerner apt-get squid, samba og 4 andre ting jeg ikke lige han
> huske, når jeg afinstallere exim? Det kan jeg ikke lige forstå. Hvad har en
> MTA med samba og squid at gøre??

De har formodentlig brug for en MTA for at kunne rapporterer om fejl
og ligende.

> Hvoffor er qmail enlig non free, hvis man kikker i debian's pakke database?
> http://packages.debian.org/stable/mail/qmail-src.html

Det er ikke tilladt at distribuerer binærer versioner af modificerede
qmails.

--
Peter Makholm | I have something to say: It's better to burn in
peter@makholm.net | hell, than to fade away!

Fra : Heine Laursen

Dato : 01-10-02 12:18

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote in

> De har formodentlig brug for en MTA for at kunne rapporterer om fejl
> og ligende.

Hvilken bruger får enlig de fejl meddelser? root må jo ikke få mail ved en
standart exim konfiguration

> Det er ikke tilladt at distribuerer binærer versioner af modificerede
> qmails.

Det er heller ikke en binær pakke, men source!

Heine Laursen

Fra : Peter Makholm

Dato : 01-10-02 12:23

> Det er heller ikke en binær pakke, men source!

Ja, men det er stadigvæk i strid med Debian Free Software Guidelines
at software ikke må modificeres og distribueres i binærform.

Det ses for eksempel ved at betragte klausul 2 og 3 af DFSG. Da
'Derived Works' ikke må distribueres i binærform kan licensen ikke
både overholde klausul 2 og 3:
<http://www.debian.org/social_contract>

2. Source Code

The program must include source code, and must allow distribution
in source code as well as compiled form.

3. Derived Works

The license must allow modifications and derived works, and must
allow them to be distributed under the same terms as the license
of the original software.

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 01-10-02 12:23

"Heine Laursen" <gozar@myrealbox.com> skrev i en meddelelse

> Hvoffor fjerner apt-get squid, samba og 4 andre ting jeg ikke lige han
> huske, når jeg afinstallere exim? Det kan jeg ikke lige forstå. Hvad har
en
> MTA med samba og squid at gøre??

Hvis du havde ladet være med at afinstallere Exim, men bare kørt "apt-get
install qmail", var Exim - og kun Exim - blevet afinstalleret automatisk.

Bare et lille tip

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Heine Laursen

Dato : 01-10-02 12:36

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.please> wrote in

> [...]
> install qmail", var Exim - og kun Exim - blevet afinstalleret automatisk.

Det har jeg faktisk prøvet. Men det virkede ikke da jeg køre med non-us
eller hvad det nu heder, og så sage den at den ikke kunde finde qmail.

Ja, jeg ved godt at jeg kan køre apt-config eller rette i
/etc/apt/source.list
Man har vel lært et eller andet ved at læse på http://www.debianguiden.dk

> Bare et lille tip

Tak for tipet.