Mobning i folkeskolen!
Fra : tsn

Dato : 01-10-02 11:14

Kære nyhedsgruppe.

Jeg er en fraskilt far, der har en datter i 2. klasse. Mine børn bor hos
deres mor, med hvem jeg ellers har et udmærket forhold. Men jeg får at vide,
at min datter bliver moppet i skolen, som er en større landsbyskole. Moren
overvejer at flytte min datter til en mindre friskole hvor man efter sigende
tager den slags i opløbet. Jeg er ikke enig i denne beslutning, da jeg mener
at problemet til en vis grad vil flytte med. Desuden har min datter få, men
meget gode venner i klassen. På den anden side vil hun givetvis få nye
venner i en anden skole.

Jeg planlægger at tale med min datters lærer samt at besøge klassen i
undervisningstiden. Jeg ved at klassen er meget urolig og at mange elever
mangler basal respekt for andre. Skolens politik er iflg min mening
uafklaret og præget af laissez faire mht. problemer af denne type.

Foreløbig er min datter taget ud af SFO'en, da der her ikke er nogen vilje
til at løse problemerne. Eks. I sidste uge var sfo'en på tur. Min datter og
hendes veninde kom hjem smurt ind i hestemøg fra top til tå og med masser af
skrammer og blå mærker. Veninden har ondt i ryggen efter at være blevet
trampet på. Iflg. børnene skete dette for øjnene af "pædagogerne" der intet
foretog sig. Det skal indskydes at ikke alle sfo'ens medarbejdere er
uddannet og jeg mener, at der er nogle der bestemt ikke burde arbejde der.

Min datter har ét handicap: hun er dødsens angst for edderkopper. Dette
bliver ofte benyttet af mobberne. Jeg overvejer pt. hvordan jeg kan hjælpe
hende med denne angst, som ligger dybt.

Hvad gør jeg? Hvordan kan jeg bedst hjælpe min datter? Skal hun flygte til
en anden skole?

Jeg har engang i tv-avisen hørt om undervisningsforløb der med succes bragte
en klasse ud af mobningshelvedet. Kan nogen oplyse mig om der findes
materiale, som jeg kan foreslå lærerne?

Med venlig hilsen

Torben S. Nielsen - der ikke har meget pædagogisk indsigt.

Fra : Carsten Holck

Dato : 01-10-02 15:26

Hej,
Først vil jeg sige at jeg ikke har nogen patentløsning, kun nogen
betragtninger der muligvis kan hjælpe jer ud af den meget trælse situation.

"tsn" <tsn88621@but.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
men
> meget gode venner i klassen. På den anden side vil hun givetvis få nye

Vær opmærksom på at det ikke altid kun er i skolen der bliver mobbet - det
kan ligeså godt være på vej til og fra, på vejen(i landsbyen) osv. det er
ikke utænkeligt at hvis din datter bliver mobbet af nogen fra skolen der har
fundet ud af at hun er et "let" offer så vil de finde hende selv om hun
flytter til en anden skole - så længe hun stadig bor i byen, og så har man
ikke den samme adgang til mobberne som man har igennem skolen hvis hun går i
den samme skole. Der er ikke nemt, og du vil nok ikke få noget ud af det,
hvis du går til skolen for at klage over noget nogle af eleverne gør uden
for skolens regi. - Så tænk jer meget om før i vælger at skifte skole

> [...]
> mangler basal respekt for andre. Skolens politik er iflg min mening
> uafklaret og præget af laissez faire mht. problemer af denne type.

Jeg tror jeg vil anbefale følgende tiltag (rækkefølge er ikke absolut)

1) snak med klasselæreren, og måske samtidig med skolelederen, men det skal
være på et tidspunkt hvor der er plansat tid til det - det skal ikke være
ved et tilfæligt møde på gangen el. lign.

2) få det taget op på et forældremøde, men gør der ikke under eventuelt. så
er det lidt som et overraskelseangreb.

3) Snak med formanden for skolebestyrelsen, der kan du få vejledning om hvad
der er skolens politik på området, få dem til at få formuleret en politik
vedr. mobning (hvis de ikke allerede har det) - og få dem til at kontrollere
at dem bliver overholdt.
Skolebestyrelsesmedlemmer har tavshedspligt - så der er ikke noget problem i
at diskutere med dem om sagen - de kender formentlig skolen bedre en du selv
gr og kan give nogle råd om hvad der er smart at gøre

4) snak med forældrene til de børn der mobber - det er svært, og det kræver
en del evne til diplomati, men jeg mener at det er nødvendigt at få
forklaret at de agerer sådan at det sårer ofret - og at ofret absolut ikke
opfatter det som bare sjov. Der er en sætning man ofte hører " jammen det
var bare for sjov"

5) snak med din datter om hvad det er der gør at hun er blevet udset til
offer, det kan jo være at hun gør noget (ubevidst) der trigger mobberne.
Hjæl din datter til at forstå at du (og hendes mor) ikke mener det er
rimeligt, og at i hjælper hende osv. osv

> [...]
> foretog sig. Det skal indskydes at ikke alle sfo'ens medarbejdere er
> uddannet og jeg mener, at der er nogle der bestemt ikke burde arbejde der.

ca. samme "sang" som overfor, jeg ved ikke om SFO'en hos jer er en den af
skolen - i såfald kan det meste jo gøres samtidigt

> [...]
bragte
> en klasse ud af mobningshelvedet. Kan nogen oplyse mig om der findes

Der har været noget i Skole & Samfunds blad se evt deres
www.skole-samfund.dk
evt http://skolesamfund.synkron3-2.dir.dk/sw421.asp

Et er sikkert, det er for tidligt at få ødelagt et skoleforløb når man kun
er i 2. kl, det hun oplever her er noget der vil påvirke hende resten af
hendes liv, så der SKAL gøres noget ved det

Jeg håber at du kan bruge noget af det
Held og lykke

/Carsten Holck

Fra : tsn

Dato : 01-10-02 21:24

Mange tak!

Jeg vil straks gå igang.

mvh Torben

Fra : ebbe4u

Dato : 30-10-02 10:28

kig ind forbi Vejlby Skole (ligger i Århus Kommune)

Ingen klasselærere vil/kan acceptere mobning i klassen - dels går det ud
over undervisningen pga. larm - og evt. tid efter frikvarteret til at
skabe ro igen - efter en ordentlig omgang buksevand/hestemøg...
Tag det op med klasselæren i første omgang.

Her er et link
http://www.vejlby-skole.dk/admin/MobningsfriSkole/Mobningsfri-skole.htm

De baserer sig sig bl.a. på materiale fra Børnerådet og har dertil lavet
en stor "værktøjskasse" så de enkelte lærere har noget at bruge i
undervisningen om at mobning ikke er acceptabelt !!!

Skolen har virkelig formået at få skabt fokus på området - som en
engelsk virksomhedsguru har sagt:"What gets measured gets done" - (Lynch
& Cross). Se mobningsrapporten for resultater - de taler for sig selv!

At betale sig fra det på en friskol giver desværre ingen 100% sikkerhed
for at det skulle ske andre steder....

Held og lykke!

http://www.kandu.dk/