Hvilket software (KDE3)
Fra : Michael Andreasen

Dato : 01-10-02 10:20

Jeg har basket en Debian/Unstable med KDE3 sammen men har absolut ingen
erfaringer med KDE - eller stort set ingen :)

Jeg har fundet Kmail+Knode som mail+news klient. Men er det "de facto
standard"... Hvad bruger i til disse formål? Hvad kan anbefales.

Hvordan med en pendent til Microsoft Office. Jeg synes jeg engang har hørt
Sun havde et alternativt - men det koster vist penge idag.. Hvad gør man
så?

Mit gfx kort er et GF-TI4200 - jeg har kompileret kernen med support til
dette.. Men findes der noget der kan udbytte 3D og/eller benchmarke dette
kort på denne maskine? Måske noget a'la 3DMark2002

Ellers noget "must have..."

Mange spørgsmål :) Men jeg er yderst taknemmelig hvis nogen kan kaste lidt
lys over bare lidt af disse ting.

Mvh
Michael

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 01-10-02 10:48

Michael Andreasen wrote:
> [...]
> Jeg har fundet Kmail+Knode som mail+news klient. Men er det "de facto
> standard"... Hvad bruger i til disse formål? Hvad kan anbefales.

Kmail til mail, Netscape 4.7 til news.

http://www.koffice.org/

> Jeg synes jeg engang har hørt
> Sun havde et alternativt - men det koster vist penge idag.. Hvad gør man
> så?

Bruger evt. open source-udgaven:

http://www.openoffice.org/

--
Lars Kongshøj
Registrer dig som linux-bruger:

Fra : Claus Christian lars~

Dato : 01-10-02 11:01

Michael Andreasen wrote:

> Hvordan med en pendent til Microsoft Office. Jeg synes jeg engang har hørt
> Sun havde et alternativt - men det koster vist penge idag.. Hvad gør man
> så?
Hvis du putter nedenstående sourcelist ind i din apt/sourcelist kan du
hente openoffice med apt-get install openoffice.org.

deb http://oobr.querencialivre.rs.gov.br/openoffice unstable main contrib

Hilsen Claus

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 01-10-02 11:08

On Tue, 01 Oct 2002 12:01:17 +0200, Claus Christian wrote:

> deb http://oobr.querencialivre.rs.gov.br/openoffice unstable main
> contrib

Er det ikke lidt overkill at hente OpenOffice i Brasilien, når der er
mirrors i Europa (Norge, Belgien, Holland)?

<http://www.linux-debian.de/openoffice/mirrors.html>

Mvh.

--
"Ok, so we didn't learn any big lesson. Sue me." Adam Sjøgren
"Live and don't learn, that's us." asjo@koldfront.dk

Fra : Claus Christian lars~

Dato : 01-10-02 11:22

Adam Sjøgren wrote:

> Er det ikke lidt overkill at hente OpenOffice i Brasilien, når der er
> mirrors i Europa (Norge, Belgien, Holland)?
>
> <http://www.linux-debian.de/openoffice/mirrors.html>
>

> Mvh.

jo, men jeg har ikke kunned få andre til at fungere.

Måske jeg trænger til et kursus i at lave en sourcelist. Kan du hjælpe
mig med at sætte noget op der kan hente en java-plugin?

Jeg har forsøgt en del, også debianguiden, men jeg kan ikke få det til
at virke.

Hilsen Claus.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 01-10-02 12:14

On Tue, 01 Oct 2002 12:21:46 +0200, Claus Christian wrote:

> jo, men jeg har ikke kunned få andre til at fungere.

Ok, jeg har haft held med den norske og da den ikke virkede den
hollandske.

> Måske jeg trænger til et kursus i at lave en sourcelist. Kan du
> hjælpe mig med at sætte noget op der kan hente en java-plugin?

Nope, jeg nægter at have java i min browser

Mvh.

--
"at least forty government networks have been publicly Adam Sjøgren
cracked by typographically challenged vandals" asjo@koldfront.dk

Fra : Claus Christian lars~

Dato : 01-10-02 13:34

Adam Sjøgren wrote:
> On Tue, 01 Oct 2002 12:21:46 +0200, Claus Christian wrote:

> Nope, jeg nægter at have java i min browser

Hvorfor?

Hilsen Claus

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 01-10-02 13:50

On Tue, 01 Oct 2002 14:33:34 +0200, Claus Christian wrote:

> Hvorfor?

Fordi jeg aldrig har oplevet en applet som ikke var langsom, dårlig og
fuld af fejl.

Mvh.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 01-10-02 14:10

Adam Sjøgren wrote:
> Fordi jeg aldrig har oplevet en applet som ikke var langsom, dårlig og
> fuld af fejl.

Det kan jo også være browserens java, der er problemet. Jeg har en
kraftig mistanke, om at java i gode gamle Netscape 4.7 (som jeg stadig
ofte bruger) er ret ustabil.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 01-10-02 16:00

On Tue, 01 Oct 2002 15:10:21 +0200, Lars Kongshøj wrote:

> Det kan jo også være browserens java, der er problemet.

Ingen tvivl om det; mit valg er ikke baseret på nogen grundig research
overhovedet.

Mvh.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 01-10-02 11:01

Michael Andreasen wrote:

> [...]
>
> Jeg har fundet Kmail+Knode som mail+news klient. Men er det "de facto
> standard"... Hvad bruger i til disse formål? Hvad kan anbefales.

Kmail og knode er ikke en 'de facto standard' - en sådan findes for så vidt
ikke. De to programmer er blot dem, som følger med KDE - du kan sagtens
bruge andre programmer til formålet. Mange kan også godt lide mozillas
post- og nyhedsgruppeklient.

> Hvordan med en pendent til Microsoft Office. Jeg synes jeg engang har hørt
> Sun havde et alternativt - men det koster vist penge idag.. Hvad gør man
> så?

http://www.openoffice.org/ er opensource-udgaven af StarOffice - der er
endda vejledninger til opsætning af sources.list-linjer,

> Mit gfx kort er et GF-TI4200 - jeg har kompileret kernen med support til
> dette.. Men findes der noget der kan udbytte 3D og/eller benchmarke dette
> kort på denne maskine? Måske noget a'la 3DMark2002

Hvis du vil have hardware-accelereret 3D, kan du hente NVIDIAs drivere på
http://www.nvidia.com/ - de er ganske vist closed-source, men de fungerer
udemaerket.

(men det var maaske det, du mente med "med support til dette"?)

/Rasmus

A computer without Windows, is like a fish without a bicycle.

Fra : Niels Andersen

Dato : 01-10-02 11:23

Rasmus Bøg Hansen wrote in <anbroe$lso$2@carlsberg.amagerkollegiet.dk>:
> Hvis du vil have hardware-accelereret 3D, kan du hente NVIDIAs drivere på
> http://www.nvidia.com/ - de er ganske vist closed-source, men de fungerer
> udemaerket.

Jeg kan ikke lide dit "men". Altså, jeg er langt fra enig.

Jeg ved godt at for mange kører det fint uden problemer, og nVidia siger
selv, at de har en glimragende Linux-support.

Da jeg forsøgte at få det til at køre, stødte jeg på en bug i driveren. Jeg
ventede nogle dage (med en meget ustabil X), men fejlen var stadig ikke
rettet. Jeg tror der gik en uge eller to, inden jeg begyndte at undersøge
hvorfor fejlen ikke blev rettet. Det viste sig, at den havde været der i
månedsvis, og var en ganske kendt fejl.

Det er problemet med closed-source. Hvis firmaet ikke gider ofre resourcer
på at gøre noget, så er der ikke andre til at tage over. Jeg bestilte
straks et Matrox-kort, som har opensource drivere.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian testing/unstable

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 01-10-02 11:51

Niels Andersen wrote:

> Jeg kan ikke lide dit "men". Altså, jeg er langt fra enig.

Undskyld, jeg skulle have skrevet 'for mig'. De fungerer glimragende på min
putter men jeg har selvsagt kun prøvet dem på min specifikke hardware.

> Det er problemet med closed-source. Hvis firmaet ikke gider ofre resourcer
> på at gøre noget, så er der ikke andre til at tage over. Jeg bestilte
> straks et Matrox-kort, som har opensource drivere.

Jeg er helt enig. For nylig ville jeg prøve den nye ACPI-implemenration til
2.4-serien (ja, jeg er en af den slags mennesker, som synes det er sjovt at
patche sære ting ind i kernen). Der var ingen problemer, hardware blev
konfigureret korrekt af ACPI - indtil X skulle starte. Så gik der ged i
NVIDIAs driver. Da de - som du skriver - er closed-source måtte jeg bare
droppe projektet.

Jeg var såmænd nok også hoppet på matrox-vognen, hvis ikke det var fordi
deres kort kun er 2D (jeg spiller trods alt lidt computerspil ind imellem)
- og skal man have et af deres 3D-kort, koster det en mindre formue...

/Rasmus

A computer without Windows is like a chocolate cake without mustard.

Fra : Niels Andersen

Dato : 01-10-02 12:59

Rasmus Bøg Hansen wrote in <anbuma$oh8$1@carlsberg.amagerkollegiet.dk>:
> Jeg var såmænd nok også hoppet på matrox-vognen, hvis ikke det var fordi
> deres kort kun er 2D (jeg spiller trods alt lidt computerspil ind imellem)
> - og skal man have et af deres 3D-kort, koster det en mindre formue...

Så vidt jeg husker gav jeg under 1.000 kr. for mit Matrox-kort, som har du
skærm-udgange, og en 3D som fint kan følge med mit kasserede nVidia-kort.

Jeg kan dog desværre ikke have OpenGL og Xinerama på samme tid. :-/

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 01-10-02 15:06

Niels Andersen wrote:

> Så vidt jeg husker gav jeg under 1.000 kr. for mit Matrox-kort, som har du
> skærm-udgange, og en 3D som fint kan følge med mit kasserede nVidia-kort.

Er der 3D på G550? Jeg synes ellers ikke jeg kan finde noget om 3D eller
OpenGL i produktinformationen. Jeg troede, man skulle op i Parhelia for at
få 3D (og jeg synes 3000kr er for meget for et grafikkort)

(og man kan ganske rigtigt få Matrox-kort til under 1000kr)

> Jeg kan dog desværre ikke have OpenGL og Xinerama på samme tid. :-/

Xinerama er jeg også ligeglad med - jeg har ikke plads til to skærme på mit
skrivebord

/Rasmus

(som snart skal have nyt grafikkort, da det gamle er uden TV-out)

Don't you hate yourself in the morning?
- Sleep till noon!

Fra : Claus Christian lars~

Dato : 01-10-02 15:39

Rasmus Bøg Hansen wrote:
> Niels Andersen wrote:

> Er der 3D på G550?

Det er der ihvertfald på G400 som er det der sidder i min maskine. Pris
ca 500 kr.

Hilsen Claus

Fra : Niels Andersen

Dato : 01-10-02 17:05

Rasmus Bøg Hansen wrote in <anca3r$vag$1@carlsberg.amagerkollegiet.dk>:

> Er der 3D på G550?

Det ved jeg ikke. Jeg kender meget lidt til Matrox. Jeg ved bare at driverne
er opensource, og det er vist[1] ikke Matrox selv, der laver driverne
(eller betaler andre for at gøre det).

Min grafikkort er en G450.

> Jeg synes ellers ikke jeg kan finde noget om 3D eller
> OpenGL i produktinformationen.

Hmm... Måske fordi de betragter det som en selvfølge? Jeg ville i hvert fald
blive overrasket, hvis der ikke er OpenGL i den.

> Xinerama er jeg også ligeglad med - jeg har ikke plads til to skærme på
> mit skrivebord

Heh. :)
Jeg købte nye højtalere, bla. for at få plads til en ekstra skærm.
I stedet for et par halvstore højtalere (og en næsten lige så stor
forstærker) har jeg nu et subwoofer-sæt. Der er faktisk mere plads nu, plus
jeg har bedre lyd.

[1] As in: Jeg er ikke sikker. :)

Fra : Kent Friis

Dato : 01-10-02 17:21

Den Tue, 01 Oct 2002 16:05:47 +0200 skrev Rasmus Bøg Hansen:

>Er der 3D på G550? Jeg synes ellers ikke jeg kan finde noget om 3D eller
>OpenGL i produktinformationen. Jeg troede, man skulle op i Parhelia for at
>få 3D (og jeg synes 3000kr er for meget for et grafikkort)

Der er 3D acceleration (omend ikke verdens hurtigste) på mit gamle
onboard G200.

Mvh
Kent
--
Gilthoniel, A Elbereth
Aiya elenion ancalima!

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 01-10-02 13:11

Michael Andreasen skrev:

> Jeg har fundet Kmail+Knode som mail+news klient. Men er det "de facto
> standard"...

Nej, men de er udmærkede programmer.

> Hvad bruger i til disse formål?

Mozilla 1.1 (har både post- og nyhedsgruppeprogram).

> Hvad kan anbefales.

Sylpheed, Evolution, Kmail, Mozilla, Knode og Pan.

> Hvordan med en pendent til Microsoft Office.

OpenOffice.org.