How to: knap+tekstfelt skal give "Hello wo~
Fra : Snedker

Dato : 01-10-02 10:04

Nogen der ka' gi' et simpelt eksempel på en Request.Form, hvor jeg har
en tekstboks og en knap. En msgbox popper med indholdet af boksen, når
man trykker på knappen?

/Snedker
---
Klip det citerede væk, du ikke besvarer
Besvar venligst under det citerede

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 01-10-02 10:20

Snedker wrote :

> Nogen der ka' gi' et simpelt eksempel på en Request.Form, hvor jeg har
> en tekstboks og en knap. En msgbox popper med indholdet af boksen, når
> man trykker på knappen?

noget i denne retning

   <head>
       <script type="text/javascript">
           function sayHello() {
               alert(document.f1.i1.value);
           }
       </script>
   </head>
       <form id="f1" name="f1">
           <input type="text" id="i1" name="i1">
           <input type="button" onclick="sayHello()">
       </form>

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 01-10-02 10:23

Jesper Stocholm wrote :

> noget i denne retning

> <head>
> <script type="text/javascript">
> function sayHello() {
> alert(document.f1.i1.value);
> }
> </script>
> </head>
> <form id="f1" name="f1" method="post">
> <input type="text" id="i1" name="i1">
> <input type="button" onclick="sayHello()">
> </form>

og serverside med ovenstående form ser det således ud:

<%
dim strInput
strInput = Request.Form("i1")
%>

Fra : Snedker

Dato : 01-10-02 10:29

On Tue, 1 Oct 2002 09:19:32 +0000 (UTC), Jesper Stocholm
<jespers@stocholm.invalid> wrote:

>Snedker wrote :

Tak for tippet. Ik' fordi der som så er noget i vejen med java. Men VB
er det jeg er go' til. Har du et samme tip i ren vb/html?

Det er mere fordi jeg er så ny i det her, at jeg gerne vil have én
ting ad gangen og samtidig forstå hvad jeg laver. Og Java ligger et
stykke længere nede ad vejen. Håber det er ok.

/Snedker
---

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 01-10-02 10:37

"Snedker" <morten@nospam_dbconsult.dk> escribió en el mensaje

> Tak for tippet. Ik' fordi der som så er noget i vejen med java. Men
VB
> er det jeg er go' til. Har du et samme tip i ren vb/html?

javascript ikke java. Der er stor forskel paa de to ting

> Det er mere fordi jeg er så ny i det her, at jeg gerne vil have én
> ting ad gangen og samtidig forstå hvad jeg laver. Og Java ligger et
> stykke længere nede ad vejen.

Da en popupbox skal laves clientside og da ASP er serverside kan man
ikke lave det du oensker, men maaske du bare soeger efter foelgende:

<%
if request.form.count > 0 then
responso.write(request.form("besked"))
else
%>
<form action="<%=script_name%>" method="post">
<input type="text" name="besked"><br />
<input type="submit">
</form>
<%
end if
%>

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 01-10-02 10:40

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> escribió

> responso.write(request.form("besked"))

Slaafejl, der skulle have staaet:
response.write(request.form("besked"))

Fra : Snedker

Dato : 01-10-02 11:47

On Tue, 1 Oct 2002 11:37:29 +0200, "Lars Hoffmann"
<lars@intercambiodvd.com> wrote:

>"Snedker" <morten@nospam_dbconsult.dk> escribió en el mensaje

Okay, så skulle jeg alligevel have angivet mit endemål. Min kode kan
ses i indlægget "Kommentar til kode".

Det jeg gerne vil, er at lave et søgekriterie ned i en database. Altså
der skrives i et felt, og ved klik på knappen foretages søgningen.

Og tak for hjælpen.

/snedker
---

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 01-10-02 11:50

Snedker wrote :

> [...]
>
> Det jeg gerne vil, er at lave et søgekriterie ned i en database. Altså
> der skrives i et felt, og ved klik på knappen foretages søgningen.

hvori består dit problem ?

Fra : Snedker

Dato : 01-10-02 12:05

On Tue, 1 Oct 2002 10:49:59 +0000 (UTC), Jesper Stocholm
<jespers@stocholm.invalid> wrote:

>hvori består dit problem ?

At jeg ikke ved hvad der skal ind hvor. Jeg har fået mit asp til at
virke så den lister indholdet fra en tabel. Fint nok. Nu vil jeg så
gerne have, at i stedet for at alt listes, at brugeren kan søge data
ud.

Altså en boks til indtastning af søgeord, og en Submit-knap der
effektuerer søgning og præsenterer data på skærmen.

Jeg kan lave tekstboksen, jeg kan lave knappen, har styr på sub's og
funktioner...men kan ikke få det flettet sammen med søgerutinen.

/Snedker
---

Fra : Snedker

Dato : 01-10-02 11:55

On Tue, 1 Oct 2002 11:37:29 +0200, "Lars Hoffmann"
<lars@intercambiodvd.com> wrote:

>if request.form.count > 0 then

Du checker om der er en form. Hvorfor?

/Snedker
---

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 01-10-02 10:57

Snedker wrote :

> Tak for tippet. Ik' fordi der som så er noget i vejen med java. Men VB
> er det jeg er go' til. Har du et samme tip i ren vb/html?

som Lars påpegede, det er ikke Java men Javascript - og det er heller
ikke VB men VBS.

Du kan skifte script-koden ud med:

<script type="text/vbscript">
   sub sayHello
       msgbox document.f1.i1.value
   end sub
</script>

og dit button-tag bliver til

<input type="button" onclick="call sayHello">

Vær dog opmærksom på, at det kun vil virke i IE.

Fra : Snedker

Dato : 01-10-02 11:56

On Tue, 1 Oct 2002 09:56:37 +0000 (UTC), Jesper Stocholm
<jespers@stocholm.invalid> wrote:

>Vær dog opmærksom på, at det kun vil virke i IE.

Og det er derfor J-script ville være bedre?

/Snedker
---

Fra : Jørn Andersen

Dato : 01-10-02 12:36

On Tue, 01 Oct 2002 12:55:40 +0200, Snedker
<morten@nospam_dbconsult.dk> wrote:

>Og det er derfor J-script ville være bedre?

Ja.
Jeg tror du blander lidt sammen, hvad der sker på serveren og hvad der
sker på klienten (brugeren, browseren ...).

På serveren kan du bruge såvel VB Script som JScript (+ et par stykker
andre) til ASP. Browseren er ligeglad med, hvad du bruger, fordi det
den får i hovedet er *resultatet* af dit script - dvs. enten rent HTML
eller en kombination af HTML og clientside-script. Den ser altså ikke
dit ASP-script.
Det mest udbredte sprog til ASP er VB Script, men der er dog en del,
der bruger JScript (+ nogle få noget andet).

På clienten kan du i princippet også bruge såvel VB Script som JScript
(JavaScript, ECMA - kært barn ...), men det er kun IE, der
understøtter VBS. Derfor bruger "alle" JScript til clientside
scripting.
Understøttelsen er dog stadig noget (mild underdrivelse) varierende af
forskellige grunde, som du kan få uddybet i .clientside-gruppen.

Så, det mest gængse: VBScript til serverside ASP og JavaScript til
clientside scripting.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Snedker

Dato : 01-10-02 12:09

On Tue, 1 Oct 2002 09:56:37 +0000 (UTC), Jesper Stocholm
<jespers@stocholm.invalid> wrote:

><script type="text/vbscript">

I toppen af mit asp har jeg
<%@ Language=VBScript %>

Er det bare en omskrivning med samme betydning, som din?

/Snedker

---

Fra : Jørn Andersen

Dato : 01-10-02 12:38

On Tue, 01 Oct 2002 13:08:47 +0200, Snedker

clientside deklaration

>I toppen af mit asp har jeg
><%@ Language=VBScript %>

ASP serverside deklaration

>Er det bare en omskrivning med samme betydning, som din?

Ikke helt - se mit foregående svar om forskellen mellem clientside og
serverside scripting.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Snedker

Dato : 01-10-02 12:28

On Tue, 1 Oct 2002 09:56:37 +0000 (UTC), Jesper Stocholm
<jespers@stocholm.invalid> wrote:

>        msgbox document.f1.i1.value

Hvad referer de enkelte dele til? (document/f1/i1) ?

/Snedker
---

Fra : Jørn Andersen

Dato : 01-10-02 12:40

On Tue, 01 Oct 2002 13:27:39 +0200, Snedker

>Hvad referer de enkelte dele til? (document/f1/i1) ?

Det er clientside scripting, så prøv at forfølge spørgsmålet i
..clientside gruppen.
Det giver fx ikke den store mening at have en msgbox til at poppe op
på serveren

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 03-10-02 11:34

Snedker wrote in news:6k1jpus1p5vkpj1thni94dqe5bugtto8k3@4ax.com:

> Hvad referer de enkelte dele til? (document/f1/i1) ?

Prøv et kigge i den HTML-kode der fulgte med. Hvis du kigger på navnene
på de enkelte elementer, så er jeg sikker på, at du kan se mønstret.

Anyway:

De refererer til enkelte elementer på siden.

Document er hele web-siden

f1 er elementet med navn "f1". I dette tilfælde formen på din side
i1 er elementet med navn "i1". I dette tilfælde input-feltet på din side

På den måde kan man navigere frem til de ønskede elementer og deres
værdier, status etc.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-10-02 12:44

Snedker skrev:

> <%@ Language=VBScript %>
>
> Er det bare en omskrivning med samme betydning, som din?

Betydningen er vel den samme, men virkefeltet er forskelligt - de
to kan altså ikke erstatte hinanden.

<script type="text/vbscript"> gælder den kode der følger herefter
indtil et afsluttende </script>. Det er kode der fortolkes af
browseren (client-side).

<%@ Language=VBScript %> gælder asp-koden i dit dokument (al kode
mellem <% og %>). Koden fortolkes af serveren inden den sendes til
browseren (server-side).
--
Jens Gyldenkærne Clausen