CD-rom på raid-controller.
Fra : Peter Anskjær

Dato : 01-10-02 10:01

Hej NG
Mit system består af 2 hdd og 1 brænder. Jeg har 4 ide-stik, 2 normale
og 2 på raid. Jeg kører ikke med raid og har opdaget at der kan ikke
læses temperatur af disk i windows hvis den sidder på
raid-controlleren. Jeg vil meget gerne kunne læse temps for mine hdd.
Kan jeg sætte cd-rom over på raid og lade de 2 hdd være på hver sin
IDE?
Et lidt OT spørgsmål: Kan jeg lave noget software-raid på en mappe
kun? Jeg har en mappe jeg gerne vil have til at ligge på begge disks
med identiskindhold, kan det lade sig gøre?

Mvh
Peter

Fra : Leony

Dato : 01-10-02 11:07

"Peter Anskjær" <anskjaer@(remove)omk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> raid-controlleren. Jeg vil meget gerne kunne læse temps for mine hdd.
> Kan jeg sætte cd-rom over på raid og lade de 2 hdd være på hver sin

Hvorfor ikke bare sætte de 2 harddiske som master på hver sin controller og
sætte cd-rom'en som slave på en af disse controllere.
Det går kun ud over hastigheden hvis det er et gammelt mobo (hvilket det nok
ikke er hvis der er onboard raid).

> Et lidt OT spørgsmål: Kan jeg lave noget software-raid på en mappe
> kun? Jeg har en mappe jeg gerne vil have til at ligge på begge disks
> med identiskindhold, kan det lade sig gøre?

Det skulle undre mig meget hvis man kan lave et software-raid på en enkelt
mappe.
Går ud fra at det er for at have en backup.
Der findes mange programmer der kan lave dette. Et af de bedre til prisen er
BASK:
http://freebask.homestead.com/bask.html

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Peter Anskjær

Dato : 01-10-02 12:05

On Tue, 1 Oct 2002 12:07:22 +0200, "Leony"
<leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote:

> [...]
>sætte cd-rom'en som slave på en af disse controllere.
>Det går kun ud over hastigheden hvis det er et gammelt mobo (hvilket det nok

Det er et nyt motherboard (A7V333), problemet er bare, at de 2 hdd er
pakket ind i gulvtæppe og kablerne kan derfor ikke nå op til
cd-rom'en.

> [...]
>Går ud fra at det er for at have en backup.
>Der findes mange programmer der kan lave dette. Et af de bedre til prisen er

Det kigger jeg lige lidt på.

Mvh
Peter

Fra : Peter Anskjær

Dato : 01-10-02 18:35

> [...]

>sætte cd-rom'en som slave på en af disse controllere.
>Det går kun ud over hastigheden hvis det er et gammelt mobo (hvilket det nok

Jeg har nu sat hdd1 som master på ide1 og hdd2 som slave på ide2 med
cdrom som master på ide2, det virker jo sådan set fint nok, og det var
hvad mine kabler kunne nå til.

Tak for hjælpen.

Mvh
Peter

Fra : -=Madsen=-

Dato : 01-10-02 13:56

<--------------------->
> Kan jeg sætte cd-rom over på raid
<--------------------->

Nej

Fra : Kasper Hyllested

Dato : 01-10-02 13:49

anskjaer@omk.dk writes:
>Kan jeg sætte cd-rom over på raid og lade de 2 hdd være på hver sin
>IDE?

Nej, du kan kun sætte harddisks på RAID-controlleren.

Mange hilsner,

Kasper Hyllested

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 01-10-02 14:54

"Kasper Hyllested" <hyllested@net.dialog.dk> skrev....

> Nej, du kan kun sætte harddisks på RAID-controlleren.

Nu skal jeg ikke gøre mig klog på de sidste nye onboard RAID
controllere, men jeg kan virkelig ikke se hvad problemet skulle være.

Onboard RAID controllere er jo bare ganske almindelige IDE
controllere med mulighed for visse softRAID funktioner.

Hvis man ikke benytter disse, kan man smide alle former for IDE
enheder på sådan en softRAID controller.

--
Kent Oldhøj

Fra : Peter Anskjær

Dato : 01-10-02 18:37

On Tue, 1 Oct 2002 13:54:12 +0000 (UTC), "Kent Oldhøj"
<news@oldhoj.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvis man ikke benytter disse, kan man smide alle former for IDE
>enheder på sådan en softRAID controller.

Jeg har nu prøvet, det kunne desværre ikke lade sig gøre. Den sagde
bare, at der intet raid-array var. Jeg forstår heller ikke hvorfor det
ikke kan lade sig gøre, men det kan det åbenbart ikke.

Mvh
Peter

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 01-10-02 21:48

> [...]

> sagde bare, at der intet raid-array var. Jeg forstår heller ikke
> hvorfor det ikke kan lade sig gøre, men det kan det åbenbart

Hvad er det for en controller chip? Det virker nemlig på min HPT370.

--
Kent Oldhøj

Fra : Peter Anskjær

Dato : 01-10-02 22:00

On Tue, 1 Oct 2002 20:48:10 +0000 (UTC), "Kent Oldhøj"
<news@oldhoj.dk> wrote:

>Peter Anskjær <anskjaer@(remove)omk.dk> skrev....

>Hvad er det for en controller chip? Det virker nemlig på min HPT370.

Jeg har et Asus A7V333 med Promise 20276 RAID chip. Jeg har godt nok
ikke installeret noget til den andet end fra windows, men det er vel
heller ikke meningen.
Jeg prøver nok lige en gang mere senere.

Mvh
Peter

Fra : Peter Anskjær

Dato : 01-10-02 23:18

<news@oldhoj.dk> wrote:

>Peter Anskjær <anskjaer@(remove)omk.dk> skrev....

>Hvad er det for en controller chip? Det virker nemlig på min HPT370.

Jeg har nu prøvet, det virker stadigvæk ikke. Den siger at der ingen
disk er på controlleren, jeg har selvfølgelig prøvet med en hd, der
virker det fint. Jeg kører videre med den oprindelige løsning.

Mvh
Peter